تعهداتی که ما در برجام پذیرفتیم به عنوان یک سند بین المللی در سازمان ملل ثبت شده و در کشور خودمان نیز توسط مجلس شورای اسلامی به تصویب نمایندگان مردم رسیده است. در نتیجه از آنجا که ما به عهد خود پایبندیم و اهل نقض تعهدات بین‌المللی خود نیستیم، به همین راحتی نمی‌توان برجام را زیرپا گذاشت.

تعهد کاغذی آمریکا و تعهد اجرایی ایران؛ کلاه گشاد برجام درس عبرت مسئولین نشد

 به گزارش قدس آنلاین،  علیرضا رجبی، استاد دانشگاه امام حسین تهران به تحلیل برجام و آینده آن پرداخت.

رجبی درباره روند اجرایی برجام از روز اجرای توافق تا امروز، اظهار داشت:
«برای بررسی شرایط فعلی برجام باید یک مطالعه گذرا درباره تاریخ روابط ایران و آمریکا پس از انقلاب داشته باشیم. آنجه مسلم است، پس از پیروزی انقلاب اسلامی مواضعی که دولت آمریکا در قبال ما داشته موضع خصمانه‌ای بوده که دلایل مختلفی نیز داشت. برای مثال تسخیر لانه جاسوسی یا حمایت از رژیم متجاوز صدام درجنگ علیه ایران، وقایع منتهی به فتنه سال ۸۸ و موارد دیگر. از این رو در تمام این موارد شاهد بودیم که دولت ایالات متحده علاوه بر خصومت به تعهداتی که به ما داده بود نیز پایبند نبوده است».

وی در ادامه مطالب فوق، افزود:
«در همین بحثِ برجام نیز رهبری قبل و در حین مذاکرات بارها اعلام کردند من به آمریکا خوش‌بین نیستم. دلیل این بدبینی نیز به عقیده من مشخص است. وقتی به سابقه آمریکا و اقداماتش در قبال ما در این ۳۸ سال نگاه می‌کنیم، باید هم در همه حال نسبت به آنها بی‌اعتماد و بدبین باشیم. اما به هرحال با پافشاری دولت و تحریک اذهان عمومی نسبت به مزایای توافق و معایب عدم توافق، برجام امضا شد و بلافاصله از روز اول اجرای این معاهده اثرات بدعهدی آمریکا در آن دیده شد».

رجبی درباره آینده برجام باتوجه به روند اجرایی آن تا به امروز، خاطرنشان کرد:
«باتوجه به شرایطی که بعد از دوسال از اجرای توافق شاهد آن بودیم به عقیده من برجام برای ما چیزی جز یک کاغذ نخواهد بود. یعنی این توافق‌نامه حاوی یک سری تعهدات روی کاغذ است که از طرف ما به طور تمام و کمال در حال اجراست و از طرف مقابل در حد همان تعهد کاغذی باقی مانده است. متأسفانه غرب و آمریکا از تعهدات ما بیشترین استفاده را می‌برند اما خودشان به جز در مواردی که به نفعشان بوده، حاضر نشدند مطالبات و امتیازات ایران را پرداخت کنند».

وی تصرح کرد:
«به همین دلیل شرایطی پیش آمده که کشور ما به خاطر اقداماتی که به آن متعهد شده، نه می‌تواند اجرای برجام را متوقف کند و نه می‌تواند امتیازات خود را به طور کامل از طرف مقابل بگیرد. لذا باتوجه به شرایط موجود فقط ممکن است از یک طریق برجام به پایان کار خود برسد و آن زمانی است که آمریکا و غرب سود بیشتری در ادامه نداشتن این توافق ببینند. اما باتوجه به امتیازاتی که ما به آنها دادیم و نحوه تعهد آنها برای عمل به اقداماتشان، بعید است از این فرصت دست بکشند و پایبندی خود به برجام را به صورت رسمی نقض کنند».

رجبی در پایان درخصوص میزان احتمال نقض برجام ازسوی ایران، اضافه کرد:
«تعهداتی که ما در برجام پذیرفتیم به عنوان یک سند بین المللی در سازمان ملل ثبت شده و در کشور خودمان نیز توسط مجلس شورای اسلامی به تصویب نمایندگان مردم رسیده است. در نتیجه از آنجا که ما به عهد خود پایبندیم و اهل نقض تعهدات بین‌المللی خود نیستیم، به همین راحتی نمی‌توان برجام را زیرپا گذاشت. لذا به عقیده من باید مانند آمریکا و غرب برجام را به صورت لفظی حفظ و کم کم در عمل به کار خود بپردازیم».

منبع: استادنیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.