ماجرای خرید های هوایی دولت در آستانه دو سالگی برجام هنوز معطل مانده و این موضوع را از اخبار و اظهارات مدیران این حوزه به وضوح می توان دریافت.

پرداخت نقدی دریافت نسیه!/ برای خرید هواپیما پول نقد داد هایم، امیدواریم آمریکا شیطنت نکند!

به گزارش قدس آنلاین،   ماجرای خرید های هوایی دولت در آستانه دو سالگی برجام هنوز معطل مانده و این موضوع را از اخبار و اظهارات مدیران این حوزه به وضوح می توان دریافت.

قرار بود برجام، با رفع تحریمهای ۳۷ ساله کمکی به صنعت هوایی کشور باشد و در همین زمینه امکان خرید هواپیمای نو را به شکل مستقیم فراهم آورد، اما اکنون شنیده می شود تأمین مالی برای خرید هواپیما از ایرباس، بوئینگ و ای‌تی‌آر هنوز محقق نشده است. این موضوعات در حالی است که ۱۲۰ هواپیما از ۲۹۲ هواپیمای کشور به ارزش  ۱۱ هزارو ۹۰۴ میلیارد تومان نیز زمین گیر هستند وکشورهای غربی وطرف قراداد ایران از ارائه قطعات این پرنده ها نیز طفره می روند.

* بازی معنادار آمریکا در قرارداد بوئینگ

از سویی آمریکا نیز در قرارداد بوئینگ با ایران به نوعی بازی معناداری را آغاز کرده و با موضعگیری های اخیر رئیس جمهور این کشور وترساندن کشورهای اروپایی از ارایه امتیازهای اقتصادی جدید به ایران قصد دارد تا همچنان سد راه برجام شود که به گفته فعالان صنعت هوایی ما می توانسیتم در سال های اخیر به جای چانه زنی با یک دولت بدعهد(آمریکا) هزینه ها را برای توسعه این صنعت در داخل کشور استفاده کنیم.

به گفته یک فعال صنفی صنایع هوافضا، قرار نیست ما مصرف کننده صرف تولیدات دیگر کشورها باشیم بلکه می توانیم با انتقال تکنولوژی به داخل از قطعه سازی شروع کرده و سپس درصدی از تولیدات شرکت های معروف مانند ایرباس و بویینگ را در داخل انجام دهیم و پس از آن بتوانیم در طولانی مدت به یک هواپیماساز تبدیل شویم. همان کاری که چینی ها کردند ابتدا قطعه ساز ایرباس شدند و در حال حاضر هواپیمای ایرباس راتحت لیسانس فرانسه در چین تولید می کنند.

به اعتقاد مسعود قاسمی در جریان مذاکرات برجام و خرید و هواپیما متاسفانه کرسی بخش خصوصی خالی بود و دولت همه منافع خرید هواپیماهای نو را برای خود می خواست. این در حالی است که پیش از لغو تحریم ها بخش خصوصی بود که با تولید یا واردات قطعات موردنیاز در بخش تجاری توانست این صنعت را از زمین گیر شدن نجات دهد.

به گزارش مهر، رئیس اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران همچنین درخصوص خرید هواپیمای ATR و امکان ساخت هواپیماهای کوچک به جای آن معتقد است: اگر چه هواپیماهای ATR برای رونق فرودگاه های کشور مناسب است اما امکان ساخت هواپیمای ۱۰ تا ۱۵ نفره را در میان مدت در داخل داشتیم. اگر دولت در سال های گذشته حمایت می کرد و بجای سرمایه گذاری برای ساخت هواپیماهای ۱۵۰ نفره از تولید هواپیماهای ۱۰، ۱۵ تا ۲۰ نفره در داخل پشتیبانی می شود امروزه می توانستیم این هواپیماها را در ایران تولید کنیم و بسیاری از فرودگاه های شهرهای کوچک را با استفاده از ایر تاکسی و هواپیمای بومی رونق می دادیم.

از سویی در حالی که پس از برجام۴ شرکت برای خرید ۳۱۵ فروند هواپیما از سازندگان مطرح جهان دست به کار شده اند و قرار است این هواپیماها در بازه زمانی ۱۰ سال آینده به ناوگان فرسوده ایران جان ملحق شوند تأمین منابع مالی خرید ۲۰۰ فروند هواپیما به پاشنه آشیل قراردادهای ایران ایر با با بوئینگ، ‌ ایرباس و ای‌تی‌آر تبدیل شده و ۷ فروند هواپیمایی که تاکنون به ایران وارد شده (۳ فروند ایرباس و ۴ فروند ای‌تی‌آر) نقداً و از محل منابع صندوق توسعه ملی خریداری شده‌اند.

* مشکلات بانکی در خریدهای هوایی

مدیرعامل پیشین هما نیز در گفت وگویی با خبرنگار ما در تشریح وضعیت فعلی صنعت هوایی، ضمن تاکید بر اینکه پس از برجام، فضای این صنعت تلطیف شده، می گوید: این تلطیف، نسبی بوده و نه ۱۰۰ درصدی.

فرهاد پرورش می افزاید: اینکه بیش از ۱۰۰ هواپیما زمین گیر است لزوما به تحریم و برجام مربوط نیست و برخی از این پرنده ها حتی اگر تحریم به طور کامل رفع می شد و مشکلی برای تأمین موتور و دیگر قطعات برای بازسازی نداشتیم، باز هم پروازشان از نظر اقتصادی، صرفه نداشت.

وی خاطرنشان می کند: مثلا عمر بهره برداری اقتصادی تعدادی از بوئینگهای ۷۴۷ هما تمام شده و برای خرید موتور این هواپیما باید ۴ میلیون دلار هزینه کنیم. وی می افزاید: این هواپیما ساعتی ۱۱ تن سوخت مصرف می کند و در هر خط بین المللی که بخواهیم از آن استفاده کنیم از نظر قیمت بلیت قابل رقابت با هواپیماهای مدرن نیست چرا که شرکتهای رقیب نرخهای ارزان تری عرضه می کنند.

نماینده جدید ایران در سازمان جهانی هواپیمایی (ایکائو) با تایید اینکه در صنعت هوایی هم مانند دیگر بخشها کماکان مشکلات بانکی وجود دارد، ادامه می دهد: این مشکلات به ما بر نمی گردد بلکه به ترس طرفهای مقابل از کارکردن با ایران برمی گردد. همین نگرانی ها باعث شده انتظارات ما به شکل صددرصدی برآورده نشود.

پرورش می افزاید: اما تا این لحظه قرارادادهای بزرگی به شکل مستقیم بسته شده، مجوز صادرات هواپیما صادر شده و ما بخشی از پول این خریدها را مستقیما به سازندگان داده ایم لذا امیدواریم شیطنتهای آمریکا و برخی دیگر از کشورها کم شود و دستگاه دیپلماسی ایران هم در این خصوص همچنان فعال عمل کند.

پرورش خاطر نشان می کند: باید این واقعیت را پذیرفت که تحریمهای این چند دهه، صنعت هوایی ما را محدود کرد اما یقین بدانید در ادامه راه مصمم هستیم و برای تامین مالی هواپیماهای جدید ظرف یک سال گذشته با چندین نفر در نقاط مختلف جهان مذاکره کرده ایم و قرار شده این کار را به مناقصه بگذاریم تا تعداد بیشتری امکان حضور در رقابت را داشته باشند. وی ابراز امیدواری کرد به زودی نتیجه این رایزنی ها مشخص و اعلام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.