یزد - مراسم یادبود مرحومه پروفسور مریم میرزاخانی ریاضیدان نابغه و ملکه ریاضیات جهان باحضور جمعی از استادان و دبیران ریاضی در محل پژوهش سرای امام جعفرصادق (ع) استان یزد برگزار شد.

مراسم یادبود پروفسور میرزاخانی در یزد برگزار شد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی دانشگاه یزد، دکتر سعید علیخانی رییس بخش ریاضی محض دانشگاه یزد در این مراسم به بیان خصوصیات علمی و شخصیتی این نابغه ایرانی پرداخت.

وی با اشاره به همدوره ای‌های دیگر مریم میرزاخانی در المپیاد جهانی ریاضی سال ۱۳۷۴ کانادا اظهارداشت: باید دید که برای برداشتن یا کمکردن موانع شکوفائیِ استعدادهائی چون مریم میرزاخانی و دیگر دوستانش که تعدادشان هم به شکرانه ارزانی استعداهای الهی و پشتکار و علاقه جوانان این مرزو بوم کم نیستند، چه میتوانیم بکنیم.

 علیخانی تصریح کرد: مریم میرزاخانی نه تنها از جنبه علمی منحصر بفرد بود که حتی از جنبه شخصیتی و اجتماعی بی نظیر بود که این خود باید الگوی تمامی افراد و بالاخص خانم ها باشد.

این استاند ریاضی استعداد سرشار، سودایِ بکرِ پژوهش، پشتکار، تواضع، بی ادعائی، پاکی، انسانیت، معصومیت و ساده زیستی و دوری از تجملات را از ویژگیهای این شخصیت بزرگ علمی دانست و افزود: می‌باید در این بُهت و حسرت از دست دادن این نابغه جوان، فرصتی برای هم‌اندیشی فراهم  آوریم تا ببینیم چگونه از تمامیِ خاطرۀ او، از فروتنی و خلوص و زلالی شخصیتش، سرمشقی بسازیم برای بچه هایمان، تا ذائقۀ ذهنیِ آنها برای چشیدن لذتِ علم و دانش پرورش یابد.

پخش کلیپی از مرحومه میرزاخانی از دیگر برنامه‌های این مراسم بود که مورد توجه حاضرین، قرار گرفت.

پروفسور مریم میرزاخانی ریاضیدان ایرانی، استاد دانشگاه استنفورد آمریکا تنها زن برنده مدال فیلدز که معادل نوبل در ریاضیات است و از بالاترین جایزه های معتبر موجود در ریاضیات است، شنبه هفته قبل در تاریخ ۲۴ تیرماه ۱۳۹۶ در سن ۴۰ سالگی بر اثر سرطان سینه دار فانی را وداع گفت روحش شاد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.