۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۲
کد خبر: 550698

جایگاه دختران در اسلام

سیدعلی امامیان

اول ذی‌القعده روز میلاد باسعادت حضرت معصومه(س) و آغاز دهه کرامت است

جایگاه دختران در اسلام

به گزارش قدس آنلاین، اول ذی‌القعده روز میلاد باسعادت حضرت معصومه(س) و آغاز دهه کرامت است؛ دهه پربرکتی که آغاز آن میلاد مبارک دختر گرامی هفتمین امام شیعیان و پایانش به میلاد مسعود خورشید تابناک ایران‌زمین، سلطان قلب‌های عاشقان اهل ‌بیت عصمت و طهارت علی‌ بن موسی‌الرضا(ع) گره خورده. روز میلاد باسعادت حضرت معصومه(س) یک مناسبت دیگر را هم در دل خود جا داده و بهترین بهانه است تا روز ملی دختران و روز عفاف و حجاب نام گیرد؛ دختران پاک‌نهادی که در فرهنگ و سبک زندگی ایرانی- اسلامی جایگاهی ویژه دارند. بی‌تردید دختران به ‌عنوان مادران آینده جامعه نقش بسزایی در آینده‌سازی ایران اسلامی ایفا خواهند کرد. دختران در اسلام، عزیز خانواده‌اند و زن و دختر در سبک زندگی ایرانی- اسلامی جایگاه بسیار والایی دارد. زیرا نه تنها باورهای ملی ما برای بانوان جایگاه و احترام ویژه‌ای قائل است بلکه دین مبین اسلام نیز تکمیل‌کننده این‌ جایگاه است. ‌ در میان دیگر معصومین دیده می‌شود که همواره بر عزیز ‌داشتن دختران تأکید شده. از آنجا که از دختر تعبیر به رحمت شده و مایه برکت زندگی از آنها یاد شده، بی‌تردید مباحثی‌ همچون حجاب و عفاف نیز حلقه تکمیل‌کننده این عزتمندی و احترام به جایگاه والا و شأن بی‌همتای زنان و دختران در جامعه است.

فرهنگ ما فرهنگی خانواده‌محور است و از همین‌ رو به ‌دلیل جایگاه خوب فرزندان و به‌ خصوص فرزندان دختر، دختران جامعه ما از موقعیت خوبی برخوردارند و همواره مورد حمایت خانواده و جامعه هستند. برای بررسی جایگاه والای زنان در جامعه و سبک زندگی اسلامی باید به آیات و روایات، سیره اهل بیت(علیهم‌السلام) و تاریخ اسلام مراجعه کرد. حضرت معصومه(س) در تاریخ اسلام و در دوران حیات خود از جایگاه ممتاز و ویژه‌ای برخوردار است به‌ گونه‌ای ‌که در تاریخ جاودان شده و حتی محل مدفن او یک مکان مقدس برای ما مسلمانان به ‌شمار می‌آید.

شأن و جایگاه حضرت زهرا(س) و رفتار پیامبر گرامی اسلام(ص) با آن ‌حضرت از دیگر الگوهای اسلامی رفتار با دختران است در حالی که در هیچ کجای دنیا چنین الگوها و جایگاهی را برای زنان و دختران مشاهده نمی‌کنید. در رابطه با بروز و ظهور برخی ناهنجاری‌های ناشی از تهاجم فرهنگی در میان دختران و زنان جوان جامعه با توجه به این حقیقت که آسیب‌های رفتاری حکایت از آسیب‌های اندیشه و طرز فکر افراد دارد پس اگر می‌خواهیم به شکلی‌ ریشه‌ای این چالش‌ها را برطرف کنیم باید ‌سراغ اصلاح اندیشه‌های دختران و زنان جوانمان برویم. با تبیین جایگاه دختران در نگاه اسلام و فرهنگ اسلامی و پاسخگویی به شبهات، دختران جوان ما به سمت فرهنگ غربی‌ کشیده نمی‌شوند.

‌نکته مهمی که وجود دارد این است بعد از معصومین(علیهم‌السلام) هیچ‌یک از اولیای الهی مقام شفاعتی چون فاطمه معصومه(س) را ندارند و در گستردگی مقام شفاعت حضرت معصومه(س) همان بس که امام صادق(ع) فرموده: «با شفاعت او همه شیعیان ما وارد بهشت خواهند شد». علاوه بر آن در متن زیارتنامه حضرت معصومه‌ نیز که دارای سند و به عبارت دیگر روایت از امام رضاست نیز همین مقام (شفاعت) او توجه ما را به خود جلب می‌کند. آنجا که می‌خوانیم: «یا فاطمه اشفعی لی فی الجنة فان لک عندالله شأناً من الشأن/ ‌ای فاطمه! ما را در بهشت شفاعت کن». از دیگر مراتبی که حضرت معصومه(س) به آن دست یافت، مقام عصمت بود. امام رضا(ع) ضمن حدیثی لقب معصومه را درباره حضرت فاطمه(س) به کار برده و فرموده: «کسی ‌که معصومه را در قم زیارت کند گویا مرا زیارت کرده». 

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.