تقویت و حمایت از مجامع علمی رویکرد نوین آستان قدس رضوی است.

تدوین نظام نامه جامع سلامت آستان قدس رضوی

تقویت و حمایت از مجامع علمی رویکرد نوین آستان قدس رضوی است.

معاون علمی و فناوری آستانقدس رضوی با بیان این مطلب در کنگره بین المللی CTO در بیمارستان فوق تخصصی رضوی گفت:بی شک اگر امام هشتم(ع) به این سرزمین تشریف نمی آوردند تمدن علمی جهان در قرون دوم تا هفتم هجری و رهبری جهانی علم در آن مقطع رخ نمی داد. چرا که آنچه در خراسان بزرگ آن روزگار واقع شده، اثرتمدنی این سرزمین و دیگر محیط پیرامون آن مرهون این امام بزرگ است.

 مرجعیت علمی در دنیا

دکتر محمد مهدی طهرانچی، با اشاره به این که باید مرجعیت علمی را در دنیا از این سرزمین پیگیر باشیم، تأکید کرد:حرکت آستان قدس رضوی به زعامت حجت الاسلام و المسلمین رئیسی در حوزه علم و فن آوری در آستان قدس رضوی بایسته ای بود که از دیرباز باید رونق می گرفت؛ زیرا در سرزمین عالم آل محمد(ع)   شایسته  نیست که به علم آنچنان که باید توجه نشود.

دکتر طهرانچی در ادامه خاطرنشان کرد:همچنین از دیرباز بزرگان این سرزمین هرگاه خواسته اند به مردم خدمت کنند یکی از محورهای تلاش خود را  خدمت به سلامت مردم قرار داده اند. از این رو برای آن که این خدمت پایدار بماند به آستان قدس سپرده اند. چنانکه۸۰ سال پیش یکی از خیرین بزرگ این سرزمین؛ «حاج آقای ملک» زمانی که تمام سرمایه خود را برای ارتقای این سرزمین صرف کرد این گونه نوشته است: «که آینده مردم را در دو گرو دوچیز می دانم، ترقی معارف و حفظ صحه مردم لذا هرآنچه دارم به آستان قدس رضوی می سپارم. زیرا آستان قدس امانتداری است که می تواند در طول تاریخ حافظ این منافع وخدمت به مردم باشد.» از همین رو در رویکرد نوین آستانقدس رضوی بر حضور در مجامع علمی، تقویت مجامع علمی وحمایت از آن ها توجه شده است. چرا که بنیانگذاری حرکت های اصیل یک ضرورت است. در این راستا با تأسیس بنیاد سلامت رضوی آنچه در حوزه سلامت داشته ایم گرد هم آورده ایم تا بتوانیم با شبکه ای از دانشمندان در این راستا  حرکت های بزرگی را آغازکنیم.

وی همچنین افزود:با اطمینان به این که همه افراد این سرزمین دل درگرو این امام همام دارند و خود را برای خادمی این حضرت (ع) مفتخر می دانند از این رو برنامه خادمان و خادم یاران را مطرح کرده تا شبکه ای را فعال کنیم   تا بتوانیم خدمت پزشکی را که مقدس است در سایه این امام بزرگ مقدس تر شکل دهیم.

 توسعه درمان های نوین در کشور

در ادامه همین نشست رئیس بیمارستان فوق تخصصی رضوی نیز خاطرنشان کرد: به دنبال تغییر رویکرد آستان قدس رضوی معاون علمی و فناوری این مجموعه شکل گرفت. به این ترتیب همواره تأکید شده فعالیت ها در بیمارستان رضوی تنها درحوزه درمان خلاصه نشود و درحوزه آموزشی و پژوهشی نیز فعال شویم. البته در حوزه درمان نیز تأکید شده از آخرین دستاوردهای دنیا و برترین تجهیزات استفاده شود. به این ترتیب با بهره گیری از دانش استادان داخلی و خارجی درمان های نوین را در مشهد و در سطح کشور توسعه دهیم.

از دیرباز مردم برای درمان دردهای خود به آستان قدس رضوی پناه می آوردند و پنجره فولاد همواره ملجا دردمندانی بوده که پزشکان آن ها  را جواب کرده اند از همین رو ما قدر این توسل ها را می دانیم  دکتر قاسم سلطانی همچنین گفت:در زمینه کنفرانس ها نیز سیاست ها به گونه ای رقم خورده که این نشست ها تنها در انتقال مباحث تئوری خلاصه نشود بلکه در انتقال فناوری ها شیوه های نوین درمان نیز اثر گذار باشد. به طوری که در این کنفرانس ها برگزاری کارگروه های تخصصی و علمی با جدیت بیشتری  انجام شود.

رونمایی نظام جامع سلامت آستان قدس رضوی

در حاشیه این نشست معاون علمی و فن آوری آستان قدس رضوی در گفت و گو با ما اعلام کرد:به زودی نظام نامه جامع سلامت آستان قدس رضوی رونمایی می شود.

دکتر محمد مهدی طهرانچی با بیان این مطلب در حاشیه کنگره بین المللی CTO به خبرنگار ما گفت: تدوین نظام نامه جامع رضوی مراحل نهایی خود را سپری می کند که این سند می تواند منشا ساماندهی وتسریع حرکت های ما در ارایه خدمت به مردم باشد.

وی همچنین تأکید کرد: آنچه به عنوان بنیاد سلامت رضوی در ذیل معاونت علمی وفن آوری شکل گرفته است شامل مجموعه هایی همانند دانشگاه بین المللی امام رضا (ع) است که به تربیت پزشک – مبلغ خواهد پرداخت. همچنین بیمارستان رضوی، دارالشفای حضرت (ع) وحوزه های درمانی که در دیگر مناطق کشور از سوی مردم وقف شده در زمره این بنیاد قرار خواهند گرفت. البته بنابر رویکردهای نوین آستان قدس رضوی بر مقوله توریسم سلامت به طور جدی با ارائه خدمات تخصصی به زائران داخلی و خارجی توجه خواهد شد.

دکتر طهرانچی ادامه داد: بنا بر سیاست های این دستگاه بنیاد سلامت رضوی تشکیل شده تا امکانات موجود تجمیع شود تا بتواند آنچه را که مردم به عنوان نذر، موقوفه یا هر قدم خیر دیگر به نیت صرف در زمینه سلامت مردم نزد آستان قدس به امانت می گذارند؛ به بهترین شیوه هزینه کند.

وی همچنین خاطر نشان کرد: از دیرباز مردم برای درمان دردهای خود به آستان قدس رضوی پناه می آوردند و پنجره فولاد همواره ملجا دردمندانی بوده که پزشکان آن ها  را جواب کرده اند از همین رو ما قدر این توسل ها را می دانیم و معتقدیم در کنار این توسل ها و ارادت ها باید شرایطی فراهم شود که مردم از سراسر دنیا و هموطنان خودمان بتوانند ضمن توسل به این بارگاه خدمات پزشکی مطلوبی نیز دریافت کرده و دوره درمان را به خوبی سپری کنند.

ضرورت حمایت های سازمان بیمه از خدمات فن آوری های نوین

"ضروری است که حمایت های سازمان های بیمه همسو با رشد  خدمات و فن آوری های دانش پزشکی  باشد. "

دکتر محمود شبستری با بیان این مطلب در حاشیه مراسم افتتاحیه  کنگره بین المللی CTO به خبرنگار ما گفت: درحال حاضر شرکت های بیمه حمایت های چندانی از به کارگیری تجهیزات، خدمات و فن آوری های نوین حوزه سلامت در مراکز درمانی نمی کنند و این امر نیازمند بازنگری است.

وی درباره مزایای درمان مداخله‌ای انسداد مزمن عروق کرونری خاطرنشان کرد: این روش در حدود ۱۵ درصد از بیماران مبتلا به گرفتگی عروق کرونر کارآیی دارد زیرا همیشه درصدی از مبتلایان به این عارضه بنابر تشخیص پزشکان و یا خود خواسته شرایط انجام روش های مرسوم بالون زدن و گذاشتن استنت را ندارند. به این ترتیب با  فن آوری یادشده می توان از ادامه دردهای این افراد پیشگیری کرد.

رئیس شورای راهبردی قلب و عروق بیمارستان رضوی ادامه داد:گرچه چندسالی است که این روش درجهان متداول است اما  انجام این شیوه درمانی به دلیل گران بودن تجهیزات و پیچیدگی آن به طور محدود در کشور و حتی در منطقه صورت می گیرد.

گفتنی است:در نخستین کنگره بین المللی CTO در دو سطح منطقه‌ای و جهانی که با مشارکت کنگره قلب اروپا ۵ و ۶ مرداد ماه در بیمارستان فوق تخصصی رضوی برگزار شد ۱۹۰ نفر از متخصصان در این حوزه به  تبادل نظر پرداختند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.