قیمت دلار که هفته گذشته بالاتر از ۳۸۰۰ تومان را برای مدت کوتاهی تجربه کرده بود، دیروز یک بار دیگر از این مرز عبور و در کانال ۳۸۰۴ تومان متوقف شد.

تحریم‌های جدید نقشی در نوسان قیمت دلار ندارد/ گرانی ارز و طلا متأثر از تقاضای داخلی و جهانی است

قدس آنلاین- به گفته فعالان بازار ارز مجموعه‌ای از عوامل اقتصادی مانند افزایش قیمت جهانی طلا، عرضه کم و تقاضای زیاد در موسم حج و  مسافرت ها، شروع اعیاد مذهبی و جشن‌های مردمی در کنار تأثیر روانی اندک عوامل سیاسی زمینه افزایش قیمت دلار را فراهم کرده است.

نرخ ارز که مرداد سال گذشته ۳۵۳۰ تومان مبادله شده بود با افزایش ۲۷۴ تومانی دیروز در تابلوی صرافی‌ها ۳۸۰۴  تومان به فروش رسید.

به نظر می‌رسد، اقتصاد ایران آبستن دلال بازی جدیدی در بازار سکه و ارز است و حاشیه پیاده روها منتظر جذاب کردن این قصه هستند.

اگر ضعف ریال در برابر دلار تداوم داشته باشد و طلا و ارز باز هم فاصله‌اش را با پول ملی افزایش دهد، موج افزایش قیمت؛ بازار را فرا می‌گیرد و در حالی که اجناس صادراتی ما ارزان به دست خارجی‌ها می‌رسد ارمغانی جز واردات گران برای فعالان اقتصادی داخلی در پی نخواهد داشت،   با این اتفاق سیلی تورم باز هم گونه مردم را سرخ خواهد کرد.

*تاثیر بازارجهانی

محمد کشتی آرای رئیس اتحادیه  کشوری طلا و جواهر در گفت و گو با خبرنگار ما افزایش قیمت ارز و  را یک مسئله جهانی می‌داند  که به نشست فدرال رزرو آمریکا  مربوط می‌شود. وی می‌گوید: در این نشست نتایجی مطرح شده که نشان می‌دهد شاخص بیکاری در آمریکا افزایش پیدا کرده و همین عاملی برای کاهش ارزش دلار شده است، با کاهش قیمت دلار میل به سرمایه گذاری در روی طلا افزایش و قیمت این فلز بالا رفته به طوری که در چند روز گذشته قیمت جهانی طلا ۱۶ دلار افزایش پیدا کرد و ما نیز در بازار داخلی با روند رو به شد قیمت‌ها در مسکوکات و طلا رو به رو شدیم.

وی با اشاره به اینکه افزایش نرخ ارز در بازار داخلی  به علت شروع فصل رونق اقتصادی و همچنین مسافرت‌ها در این ایام و تقاضای بیشتر برای خرید اتفاق افتاده است، می‌افزاید: افزایش قیمت جهانی طلا و افزایش قیمت ارز سبب شد تا سکه که سه شنبه گذشته یک میلیون ۲۰۲ هزار تومان بود به یک میلیون و ۲۱۴ هزار تومان برسد.

وی تأکید می‌کند: طی دو روز آینده نرخ طلا ثابت خواهد ماند ولی نوسانات جزئی روی قیمت ارز داریم که ممکن است ۱۰۰۰ تومان قیمت سکه را بالا یا پایین ببرد و هر گرم طلای ۱۸ عیار را نیز ۱۵۰ تومان افزایش یا کاهش دهد، البته از دوشنبه به بعد باز هم باید منتظر تغییرات با توجه به قیمت جهانی باشیم.

حسن منصوری، عضو کانون صرافان و کارشناس بازار ارز نیز  در گفت و گو با خبرنگار ما می‌گوید: موسم حج و تقاضای حجاج برای تهیه ارز مسافرتی علت اصلی افزایش قیمت دلار در هفته اخیر بوده است.

وی با بیان اینکه قیمت‌ها در طول روزهای اخیر نوسان دارد و به صورت مقطعی ممکن است ۵۰ تا ۱۰۰ تومان بالا یا پایین برود، می‌افزاید: پیش بینی می‌شود ارز فعلاً روی پایه ۳۸۰۰ باقی بماند و اگر بالا هم برود ثابت نمانده و دوباره پایین خواهد آمد، چرا که دولت قصد دارد نرخ ارز را روی همین قیمت‌ها تثیبت کند.

منصوری می‌افزاید: تحریم‌های جدید تأثیر چندانی بر قیمت‌ها ندارد؛ چنان که در بحرانی‌ترین شرایطی که قبلاً پشت سر گذاشتیم، نرخ دلار چندان بالا نرفته بود.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.