مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور گفت: اگر روش‌های آبیاری و مدیریت آب در کشور اصلاح شود با همین مقدار آب دریافتی تمام تالاب‌های کشور پر آب خواهد شد و رودخانه‌ها دوباره جان خواهند گرفت.

میزان بارندگی در کشور از متوسط جهانی پایین‌تر است/ لزوم اصلاح روش‌های آبیاری و مدیریت آب در کشور

به گزارش قدس آنلاین، اسماعیل کهرم امروز در دیدار رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست و جمعی از محیط‌بانان با آیت‌الله امینی، با اشاره به هدر رفت فراوان آب در کشور اظهار داشت: با برنامه‌ریزی‌های درست و عملکرد صحیح بسیاری از مشکلات آبی کشور قابل‌حل است.

کهرم میزان بارندگی در کشور را از متوسط جهانی آن پایین‌تر دانست و گفت: کل دریافتی آب کشور ایران در طول یک سال نزدیک به ۴۲۰ میلیارد مترمکعب است که با صرفه‌جویی و مدیریت مناسب می‌تواند بخشی از نیازهای اصلی کشور را تأمین کند.

وی با بیان مدیریت نادرست آب در کشور گفت: از میزان ۴۲۰ میلیارد  مترمکعب آب دریافتی کشور ۱۲۰ میلیارد مترمکعب آن مصرف می‌شود و نزدیک به ۳۰ میلیارد مترمکعب نیز تبخیر می‌شود اما با مدیریت درست می‌توان آن را به چرخه مصرف باز گرداند.

مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور آبیاری سنتی را یکی دیگر از عوامل هدر رفت زیاد آب در کشور قلمداد و تأکید کرد: امروز روش‌های آبیاری در کشورهای پیشرفته دنیا تغییر کرده است و مدیریت آب و جلوگیری از هدر رفت آب در استفاده‌های کشاورزی اولویت مهم استفاده از آن است.

کهرم ادامه داد: امروز دنیا از روش‌های سنتی آبیاری به‌سوی آبیاری قطره‌ای تغییر یافته که در آن آب به میزان قابل‌توجهی مدیریت و از هدر رفت آن به میزان بسیار زیادی جلوگیری می‌شود.

وی با اشاره به ویژگی‌های مناسب آبیاری بارانی نیز تأکید کرد: یکی دیگر از روش‌های مناسب مدیریت آب استفاده از روش‌های آبیاری بارانی است که در آن‌ها زمین‌ها به‌صورت دایره‌ای کشت می‌شوند و آب‌رسانی به آن‌ها با کمترین هدر رفت ممکن صورت می‌گیرد.

مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور مشکل اصلی آب در کشور را مدیریت نادرست دانست و تصریح کرد: در زمینهٔ مدیریت منابع آبی کشور ما در سال‌های گذشته عملکرد مناسبی نداشته است که همین مسئله سبب شده است تا مدیریت آب در حال حاضر به‌صورت یک معضل جدی در کشور مطرح شود.

کهرم خاطرنشان کرد: اگر روش‌های آبیاری و  مدیریت آب در کشور  اصلاح شود با همین مقدار آب دریافتی نیز تمام تالاب‌های کشور پر آب خواهد شد و رودخانه‌ها نیز دوباره جان خواهند گرفت.
 

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.