مشهد- تب کنکور حالا حالاها فروکش نمی‌کند. پیش از کنکور و بعد از آن استرس‌های ناشی از امتحان و اعلام نتایج همچنان سطح آدرنالین کنکوری‌ها را بالا می‌برد، اما روز گذشته که نتایج کنکور اعلام شد همه شوکه شدند. نبود نام حتی یک خراسانی در رتبه‌های برتر چنان شوکی به دست اندرکاران مرتبط با آموزش متوسطه و کلاس‌های کنکور و کنکوری‌ها وارد کرد که باورمان نمی‌شد با این همه بگیر و ببند کلاس‌های کنکور و با وجود این همه تبلیغات تلویزیونی وبرگزاری همایش‌های تحصیلی و دریافت پول‌های گزاف واقعاً کسی از استانی به این بزرگی رتبه تک رقمی نیاورده باشد.

حتی یک خراسانی در جمع تک رقمی‌های کنکور نبود

قدس آنلاین-گروه استان ها: هنگامه طاهری: هر چند انتظار اینکه هر سال در حیطه برگزیدگان کنکور در جست‌وجوی برترین‌های استان باشیم، شاید خیلی هم منطقی نباشد، اما پرداخت هزینه‌های بالا توسط خانواده‌ها به کلاس‌های کنکور یا افتادن بچه‌ها در تله‌های تبلیغاتی برگزار کنندگان همایش‌های چند صد هزار تومانی واقعاً این توقع را ایجاد می‌کند که از میان ۹۲۹ هزارو ۷۹۱ داوطلب کشوری و ۸۱ هزار و ۴۱۱ شرکت‌کننده خراسان رضوی لااقل یکی دو نفر هم از خطه این استان رتبه برتر شوند.
هر چند علت‌یابی عقب افتادن خراسان از سایر استان‌ها در کنکور ۹۶ نیازمند آسیب شناسی است، اما به گفته یکی از مشاوران تحصیلی حتماً لازم نیست برای نشان دادن موفقیت کنکوری‌های استان بین تک رقمی‌ها دنبال نام و نشان شرکت کنندگان باشیم.

تله‌های تبلیغاتی

دکتر بدیعی دکترای روان‌شناسی و مشاور تحصیلی ادامه می‌دهد: توجه داشته باشید حتی اگر ۱۰۰۰ نفر اول هم از بین دانش آموزان خراسان رضوی باشند، باز هم می‌توانیم، بگوییم که خراسان رضوی موفق بوده است.
او می‌افزاید: متأسفانه کلاس‌های کنکور با ارائه سی دی‌ها، جزوه‌ها و تبلیغات غیر واقعی با شعار «زحمت کمتر، نتیجه بهتر» دانش آموزان ما را به سمتی می‌برند که نیازی به مطالعه کتب درسی احساس نمی‌کنند.
وی خاطرنشان می‌کند: قطعاً آنچه در کنکور بیشتر مد نظر قرار می‌گیرد، مطالعه کتب درسی دوره متوسطه است نه جزوه‌ها و سی دی هایی که کلاس‌های کنکور با هدف کسب درآمد منتشر می‌کنند، اما از آنجا که ما با افراد ۱۷- ۱۶ ساله طرفیم، قطعاً تمایل آن‌ها به سمتِ صرف وقت کمتر و دریافت نتیجه بهتر است و از همین رو در تله این گونه تبلیغات می‌افتند.

دکتر بدیعی علاوه بر این تصریح می‌کند: تلویزیون در این خصوص نقش پررنگ تری دارد چرا که همواره از شبکه یک تا هفت تبلیغاتی در مورد کلاس‌های کنکور پخش می‌کنند و همه هم مدعی هستند که بهترین روش را برای مطالعه و موفقیت در کنکور ارائه می‌دهند. حتی در سطحی بالاتر از رتبه برترهای کنکور سال‌های قبل هم برای تبلیغات خودشان استفاده می‌کنند به طوری که برخی از آن‌ها جلوی دوربین بیان می‌کنند که با متد درسی این کلاس کنکور رتبه تک رقمی کسب کرده‌اند و وارد دانشگاه شده‌اند.

وی اضافه می‌کند: جدا از اینکه واقعاً این دانشجوها با کمک کلاس کنکورِ مورد تبلیغ به دانشگاه ورود یافته‌اند یا خیر، تجربه ثابت کرده برای موفقیت در کنکور باید صرف وقت بالا برای مطالعه با تمرکز بر کتب درسی صرف شود.

رخنه مافیای تحصیلی در مشهد

بهروز باغستانی مشاور تحصیلی رسمی آموزش و پرورش ناحیه سه مشهد و کارشناس ارشد علوم تربیتی نیز از افرادی که در مشهد بدون تخصص در کار مشاوره وارد این حیطه می‌شوند، گله مند است.
او اظهار می‌دارد: در مشهد کسانی هستند که صرفاً به خاطر بُعد درآمدزایی این مقوله و بدون مجوز کار مشاوره و با رشته‌ای غیر مرتبط به این موضوع ورود می‌یابند که به طبع باعث می‌شوند، مراجعین شان به نتیجه دلخواه نرسند.
وی اذعان می‌کند: از آنجا که این‌ها غیر حرفه‌ای هستند، آنچه به مراجعین ارائه می‌کنند، متناسب با نیازهای روان‌شناختی دانش آموزان نیست. از این رو تنها منجر به بالا بردن استرس بچه‌ها و افزایش نگرانی آن‌ها می‌شود که در نهایت هم به نتیجه مورد نظر دست نمی‌یابند.
باغستانی با اشاره به برگزاری همایش‌های یک روزه با دریافت هزینه‌های بالا بیان می‌دارد: عده‌ای با همایش‌هایی مثلاً ۵۰۰ نفری و دریافت هزینه ۱۵۰ هزار تومانی ثبت نام می‌خواهند در یک روز به دانش‌آموزان درسی خاص را ارائه کنند. در حالی که واقعاً در زمانی محدود به این همه متقاضی چه مبحثی را می‌توان آموزش داد که بر افزایش اطلاعات آن‌ها تأثیر مثبت داشته باشد؟
وی با بیان اینکه در مشهد مافیای تحصیل راه افتاده، تأکید می‌کند: واقعاً لازم است برای جلوگیری از سوءاستفاده‌های این مافیاها از خانواده‌ها و ایجاد امید کاذب در دانش آموزان و به دنبال آن سرخوردگی آن‌ها مراجع قانونی به نحوی ورود پیدا کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.