معاون رئیس جمهوری آمریکا برای تیره کردن بیشتر روابط کشورهای منطقه بالکان با روسیه، مسکو را به دخالت در امور داخلی آنها متهم کرد.

معاون ترامپ روسیه را به تضعیف دموکراسی در منطقه بالکان متهم کرد

به گزارش قدس آنلاین، روزنامه اینترنتی «گازیتا.رو» در تحلیلی نوشت: "مایک پنس" معاون رئیس جمهوری آمریکا در نشست «منشور آدریاتیک» که در پادگوریتسه، پایتخت مونته نگرو برگزار شده، روسیه را به بی ثبات کردن اوضاع در منطقه بالکان، دخالت در امور داخلی کشورهای این منطقه و تضعیف دموکراسی در آنجا متهم کرد.

کارشناسانی که این روزنامه با آنها به گفتگو نشسته، معتقدند که اظهارات پنس برای تاثیر گذاری بر روابط شرکت کنندگان در این نشست با روسیه بوده که بدون این هم وضعیت نامناسبی داشته و تیره است.

این مقام آمریکایی در سخنرانی خود در نشست منطقه ای «منشور آدریاتیک» تاکید کرد که کشورهای اروپایی باید در مقابل تجاوزات و اقدامات غیرقابل پیش بینی از طرف روسیه، بسیار راسخ تر و بدون سازش برخورد کنند.

پنس همچنین روسیه را با تلاش برای کودتای دولتی در اکتبر سال ۲۰۱۶ در مونته نگرو با هدف ممانعت از عضویت این کشور در ناتو متهم کرد. مسکو پیش از این بشدت دست داشتن در وخامت اوضاع داخلی در مونته نگرو را تکذیب کرده است. مونته نگرو در ماه ژوئن سال جاری رسما عضو ناتو شد.

سخنان شدیدالحن مایک پنس علیه روسیه نخستین بار نیست که شنیده می شود. وی از زمان انتصاب به سمت معاونت "دونالد ترامپ" تمایل خصمانه خود در برخورد با روسیه را همواره نشان داده است. البته این جبهه گیریها طی چند روز اخیر و در جریان سفر دوره ای وی به کشورهای استونی، گرجستان و اکنون نیز مونته نگرو، به اوج خود رسیده است.

سفر وی در مونته نگرو به پایان می رسد که هدف از آن تقویت روابط این کشورها با ناتو و حمایت آمریکا از همکاری با جمهوریهای شوروی سابق برای ممانعت از افزایش نفوذ روسیه در آنها اعلام شده است.

مسکو نفوذی بر روند اوضاع در منطقه بالکان ندارد

پنس معتقد است که عادی سازی روابط با مسکو تنها به شرطی ممکن است که روسیه سیاستهای خود را تغییر دهد. "الیگ بوندارینکو" مدیر بنیاد «سیاست در حال توسعه» روسیه در این رابطه گفته است: «روسیه اصلا نمی تواند بر روند اوضاع داخلی در منطقه بالکان تاثیر بگذارد، برای اینکه کسی از سیاستمداران ما در آنجا فعال نبوده و تمایلات مقامات این کشورها بشدت ضدروسی است. در این منطقه روسیه تنها دارای روابط تاریخی با کشور صربستان است. و ارتباط خاصی بین روسیه و مونته نگرو وجود ندارد.»

به عقیده این کارشناس، اظهارات مایک پنس نمی تواند تاثیر جدی بر روابط روسیه و آمریکا داشته باشد. اعمال تحریمهای آمریکا علیه مسکو به تاثیر منفی بر روابط دوجانبه داشته و طبیعی است که اکنون باید در انتظار شنیدن بیش از پیش اظهارات تند ضدروسی بود.

"تاتیانا رومانووا" رئیس موسسه تحقیقات اروپایی در دانشگاه روابط بین الملل مسکو نیز معتقد است: «شنیدن این اتهامات از زبان معاون رئیس جمهور آمریکا تازگی نداشته و چنین سخنانی در سال ۲۰۱۶ نیز بسیار شنیده میشد و وزارت امور خارجه روسیه هم بطور رسمی به آنها پاسخ داده است.»

به گفته وی، احتمالا اظهارات پنس صرفا برای تاثیرگذاری بر مقامات مونته نگرو بود تا خطر نفوذ روسیه را بیش از پیش به آنها گوشزد کند.  ضمن اینکه وی در جریان سفر خود به تالین و تفلیس نیز از لزوم تقویت ناتو و پایبندی آمریکا بر اصول امنیت جمعی صحبت به میان آورده و به مقامات استونی و گرجستان اطمینان داد که آمریکا همواره در کنار آنها باقی خواهد ماند. 

"نیکولای توپورنین" رئیس موسسه حقوق اروپایی دانشگاه روابط بین الملل مسکو نیز یادآور شد، مقامات مسکو، بطور واضح عضویت مونته نگرو در ناتو را به منزله ضربه سختی به مواضع روسیه در منطقه بالکان ارزیابی کردند. البته این مسئله نمی تواند نتیجه منفی برای روسیه داشته باشد. وی توضیح داد: «تا قبل از سال ۲۰۱۴ و آغاز مناقشه در دونباس اوکراین، روابط روسیه و ناتو بسیار خوب بود و دو طرف حتی مانورهای نظامی مشترک برگزار می کردند. به نظر من، اگر اوضاع به گونه دیگری پیش می رفت، دلیلی برای رقابت بین روسیه و ناتو اصلا وجود نداشت. ولی بحران اوکراین، وضعیت را تغییر داده و مسکو و بروکسل را در مقابل یکدیگر قرار داد.»

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.