با اینکه اجرای نخستین قانون مربوط به واکسیناسیون همگانی در کشور به سال ۱۳۲۲ بر می‌گردد، اما همچنان بعضی از والدین برای واکسینه کردن کودکان خود در مقابل برخی بیماری‌های عفونی و خطرناک مانند دیفتری، کزاز، سیاه سرفه، سرخک و فلج کودکان دچار مشکل می‌شوند.

مردم از شلوغی مراکز درمانی و سرگردانی به ستوه آمده اند

به گزارش قدس آنلاین، با اینکه اجرای نخستین قانون مربوط به واکسیناسیون همگانی در کشور به سال ۱۳۲۲ بر می‌گردد، اما همچنان بعضی از والدین برای واکسینه کردن کودکان خود در مقابل برخی بیماری‌های عفونی و خطرناک مانند دیفتری، کزاز، سیاه سرفه، سرخک و فلج کودکان دچار مشکل می‌شوند.

 یکی از روزهای داغ مردادماه است. عقربه‌ها ساعت ۵/۸ صبح را نشان می‌دهند. بدون هیچ مشکلی خودرو را در حیاط درمانگاه «شفا» – یکی از دو درمانگاه شهرستان رودهن پارک می‌کنم و وارد این مرکز خدمات بهداشتی و درمانی می‌شوم. سیما و ظاهرش به نسبت ۶ سال پیش که برای زدن واکسن پسرم آمده بودم، خیلی بهتر شده، حتی از لحاظ برخورداری از تجهیزات فنی هم قابل مقایسه با آن موقع نیست، اما یک ویژگی‌اش با آن زمان هیچ تفاوتی نکرده است. یعنی اکنون هم مانند همان روزها سالن انتظار درمانگاه پُر از مراجعه کننده است.

زن جوانی درحالی که طفل ۸-۷ ماهه‌اش را در بغل دارد و از نحوه ارائه خدمات به مراجعان ناراحت به نظر می‌رسد، می‌گوید: واکسن زدن این فسقلی ناز – اشاره به کودک- شده کابوسم. هر وقت به این درمانگاه می‌آیم همین وضعیت است. چندی پیش اینجا آمده بودم، اما کادر درمانی جلسه گذاشته بودند، به همین دلیل پس از چند ساعت معطلی و سرگردانی معترض شدم که به دنبال آن شروع به واکسیناسون بچه‌ها کردند. امروز هم که اتباع خارجی را پذیرش کرده‌اند که جای سوزن انداختن نیست.

کمی آن طرف‌تر مرد جوانی به همراه همسر و فرزندش دیده می‌شود. «مصطفی» ظاهراً نتوانسته نوبت رزرو کند، به همین دلیل کمی عصبی شده است و همه پرسنل «شفا» را به باد انتقاد می‌گیرد.

او می‌گوید: مسئول پذیریش درمانگاه گفته است از ساعت ۸ صبح نوبت رزرو می‌کند، به همین خاطر ما پس از طی مسیری که یک و نیم ساعت طول کشیده خودمان را به اینجا رسانده‌ایم، اما حالا می‌گویند، با پذیریش ۳۰ نفر، ظرفیت تکمیل شده است. یعنی باید این همه مسافت را برگردیم و یک روز دیگر منتظر بمانیم و کلی هزینه هم بدهیم تا بتوانیم تزریق واکسن بچه مان را انجام بدهیم.

زن میانسالی هم که نوه‌اش را برای تزریق واکسن آورده است، وقتی می‌فهمد برای پوشش مسائل و مشکلات بیماران و همراهانشان به این درمانگاه آمده‌ام از بی نظمی آنجا شاکی شده و می‌گوید: درمانگاه روزهای یکشنبه، سه شنبه و پنجشنبه هر هفته را برای ارائه خدمات واکسیناسیون تعیین کرده است، اما روزهای یکشنبه مسئول مربوط در درمانگاه حضور ندارد، یعنی در عمل پذیریش صورت نمی‌گیرد، به همین دلیل روزهای دیگر شمار مراجعه کنندگان زیاد می‌شود و کارکنان نمی‌توانند پاسخگوی آنان باشند که این موضوع چیزی جز بی نظمی و بی احترامی به ارباب رجوع را نشان نمی‌دهد.

سخنان یک مهاجر افغانی ساکن منطقه جابان که دو فرزند خود و یکی از بچه‌های خواهرش را برای تزریق واکسن و سنجش سلامت به درمانگاه آورده است هم نشان می‌دهد حال و روز مراجعان خارجی به مراتب بدتر است.

او که حاضر به معرفی خود نیست، می‌گوید: پیشتر در همان محل سکونتمان این خدمات را دریافت می‌کردیم، اما حالا می‌گویند باید به رودهن بیاییم. اینجا هم می‌آییم می‌گویند ظرفیت تکمیل شده بروید روز دیگر بیایید. این درحالی است که برای هر بار مراجعه مجبوریم کلی هزینه بابت کرایه رفت و برگشت بدهیم.

پس از شنیدن حرف‌های این مهاجر افغانستانی به دفتر مدیریت درمانگاه شفا می‌روم. برخلاف تصورم وقتی خانم گودرزی متوجه می‌شود خبرنگار هستم، بدون اینکه از من درخواست کارت شناسایی یا معرفی نامه کند حاضر به مصاحبه می‌شود.

او که به وجود برخی مشکلات مراجعه کنندگان اذعان دارد، می‌گوید: مراجعات مردم به این درمانگاه خیلی زیاد است. از سوی دیگر با کمبود نیرو روبه رو هستیم، ضمن اینکه اجرای طرح سنجش سلامت افراد و واکسیناسیون کودکان نیز سیستمی و دقیق شده است که همه این عوامل دست به دست هم داده تا به نسبت گذشته کمی وقت مردم بیشتر گرفته شود.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.