یزد - رییس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: ایران یکی از کشورهای حادثه خیز دنیا بوده که این کشور در جهان رتبه ۱۰و در آسیا رتبه ۴حادثه خیزی را دارا می باشد

ایران رتبه ۱۰حادثه خیزی در جهان را دارد

به گزارش قدس آنلاین، اسماعیل نجار پیش از ظهر یک شنبه در نشست خبری نخستین جشنواره ملی فیلم کوتاه امید در یزد اظهارداشت: سالانه بیش از ۴۶عنوان حادثه در جهان رخ می دهد که ۳۴الی ۳۵مورد آن در ایران به وقوع می پیوندد و برای مقابله با این حوادث با ید آموزش های لازم ارائه شود و اگر مردم پیامدهای برخی حوادث را بدانند، از بروز بسیاری از حوادث ناگوار جلوگیری می‌شود.

این مسئول  افزود: زلزله های مهیب، سیل، طوفان، صاعقه، خشکسالی، سرمازدگی، بهمن، فرونشست زمین، آتش سوزی و گرد و غبار از جمله مهمترین  حوادثی می باشد که بشر را تهدید می کند ودر مواقع بحران کسانی که آموزشهای لازم را دیده اند می توانند در نقش بحران یاران عمل کنند و همه باید در موقع بحران یک امدادگر واقعی باشیم   .

وی خاطر نشان ساخت: آموزش و ارتقاء سطح آگاهی احاد مردم در مقابله با بحران بسیار مهم است و در همین راستا بیش از هزار نفر از مدیران و مسوولان کشوری در ۶ استان در کارگاه های آموزشی غدیر۲ که به همین منظور برپا شد شرکت کردند.

نجار تصریح کرد: یکی از مواردی که باید  مردم در هنگام خرید منزل به آن توجه نمایند کیفت ونوع ساخت خانه می باشد و اینکه  این بنا در  منطقه ای احداث شده  زلزله خیز است یا نه، که متاسفانه به آن توجه ندارند واگر مردم تنها ۱۰ درصد از سطح ساخت را کم کنند و هزینه آن را به ارتقاء کیفیت ساخت اختصاص دهند، ایمنی بسیاری از ساختمان‌ها در برابر زلزله ارتقا می‌یابد.

معاون وزیر کشور گفت: باید بخشی از هزینه های ساخت و ساز، صرف ایمنی شود امروز دنیا با بکارگیری خرد، دانش و علم توانسته خود را در مقابل حوادث ایمن سازد و نمونه بارزاین مقابله کشور ژاپن می باشد که با حوادث گوناگون روبرو بود اما این کشوربا بکارگیری اندیشه و علم، خود را مقابل حوادث ایمن کرده به گونه ای که در برابر زلزله های بالای هفت ریشتر حتی یک جان باخته گزارش نمی شود.

۷۵۰۰ روستا در کشور با تانکر آبرسانی می شود
نجاردر بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه در حال حاضر بحران اصلی کشور و استان یزد آب می باشد تصریح کرد: در حال حاضر ۷۵۰۰ روستا در کشور با تانکر آبرسانی می شود ۵۱۳شهر و۱۳مرکزاستان با تنش آبی مواجه می باشند  و علت آن  کاهش نزولات جوی و نوع و زمان بارش، تغییر اقلیم و گرم شدن زمین می باشد که نقش مهمی در بحران بی آبی دارد .

این مسئول افزود: ما باید درست مصرف کردن را در دستور کارخود قرار دهیم بخصوص در بخش کشاورزی که آبیاری سنتی و کشت های پر آبخواه جایگزین روش ها ی مدرن وجدید شود و  این در راندمان  کشت هم تاثیرگذار می باشد  و یزد همواره یکی از استانهای می باشد که مصرف آب را بخوبی مدیریت کرده  است.

نجار در موردبرگزاری نخستین جشنواره ملی فیلم کوتاه امید در یزد اشاره و گفت: هنر زبان گویای جامعه می باشد و استفاده از زبان هنر به جای سخنرانی و داستان، تاثیر بیشتری در جامعه  داشته و، تاثیر هنر گاه می تواند به ایجاد یک جریان در جامعه منجر شود.
رییس سازمان مدیریت بحران کشور افزود: این جشنواره در بخش های مختلف حوادث ، آگاهی از مخاطرات ، ارتقای تاب آوری جامعه، افزایش امید، ترویج فرهنگ ایمنی ، کاهش خطر پذیری بلایای طبیعی ، مدیریت بحران و رفتار انسانها در موقع بروز حادثه برگزار می شود .

نجار هدف از برگزاری این آیین فرهنگی را معرفی آثار برتر، اهمیت دادن به نقش کلیدی رسانه های تصویری ، تشویق و ترغیب هنرمندان عرصه سینما و تلویزیون ، رشد و رونق تولید، نمایش فیلم های کوتاه و ارتقای فرهنگ و دانش عمومی در زمینه مدیریت بحران اعلام کرد. و آخرین مهلت ارسال آثار به دبیرخانه جشنواره یکم آذر ماه سال جاری می باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.