زنجان- رئیس هیأت مدیره انجمن صنایع و معادن سرب و روی ایران با اشاره به اینکه همکاری بخش دولتی و مسؤولان در زمینه مدیریت پسماندها بسیار پایین است، گفت: قرار نیست دولتی‎‏ها تصمیم اشتباه بگیرند و بخش خصوصی پاسخگو باشد.

همکاری پایین دولت در مدیریت پسماندها/ معدن مهدی‎آباد برای هزار نفر اشتغال ایجاد می کند
به گزارش قدس آنلاین، یوسف مرادلو در بازدید خبرنگاران از شرکت خالص سازان روی، اظهار کرد: این واحد تلاش کرده تا فاصله بین صنعت و دانشگاه پر شود.

وی با اشاره به پذیرش کارآموزان و دانشجویان برای گذراندن دوره‎های کارآموزی توسط شرکت خالص سازان روی زنجان، تصریح کرد: سالانه مقالات علمی زیادی هم از این شرکت در سطح بین‎المللی منتشر می‎شود.

رئیس هیأت مدیره انجمن صنایع و معادن سرب و روی ایران با بیان اینکه از مواد معدنی معدن انگوران سهمیه مشخصی برای شرکت خالص سازان تعیین شده است، تصریح کرد: ۲۰ تا ۲۵ درصد از ظرفیت این شرکت توسط معدن انگوران تامین می‎شود.

مرادلو با بیان اینکه در حال حاضر یکی از بزرگ‎ترین واردکنندگان ماده معدنی هستیم، اضافه کرد: در زمینه مدیریت پسماندها هم اقدامات بسیاری زیادی در واحد خالص‎سازان روی زنجان صورت گرفته و خبری از آلایندگی در این واحد نیست.

وی با اشاره به مشارکت و همکاری شرکت خالص سازان به هنگام پیک مصرف گاز و برق با بخش دولتی، یادآور شد: در راستای این همکاری مدت معینی کارخانه تعطیل می‎شود.

مدیر عامل شرکت خالص سازان روی زنجان با بیان اینکه این شرکت نیازمند ارتقای دانش و رشد است، افزود: به هر قیمتی به کسب درآمد نمی‎پردازیم، بلکه صرفه‌جویی در آب و مدیریت پسماند از مهم‎ترین برنامه‎های این واحد صنعتی روی است.

مرادلو با اشاره به اینکه ظرفیت تولید روزانه در شرکت خالص سازان ۱۰۰ تن و ظرفیت اسمی آن هم ۱۲۰ تن است، ادامه داد: این واحد برای نخستین بار در کشور مجوز کارخانه نیکل،کادمیوم و کلبات را دریافت کرده بود.

رئیس هیأت مدیره انجمن صنایع و معادن سرب و روی ایران در ادامه با تاکید به اینکه برای نخستین بار در دولت یازدهم یک اقدام نادری رخ داد که آن خصوصی سازی واقعی بود، اضافه کرد: معدن مهدی‎آباد یزد به کنسرسیوم مبین واگذار شد.

مرادلو با بیان اینکه کنسرسیوم مبین یکی از متخصص‎ترین گروه در زمینه معادن هستند، یادآور شد: در حال حاضر پیمانکاران مشغول فعالیت در معدن مهدی آباد هستند.

وی با اشاره به اینکه بر اساس قرارداد، باید چهار سال باطله‎برداری و ۲۰ سال بهره‎برداری در معدن مهدی آباد صورت می‎گرفت، گفت: مقرر  شد که در حین باطله‎برداری، استخراج از معدن هم انجام گیرد.

رئیس هیأت مدیره انجمن صنایع و معادن سرب و روی ایران با اشاره به اینکه طی سال آینده، بالغ بر ۲۰۰ هزار تن کنسانتره ۳۵ درصدی از معدن مهدی آباد به صنایع روی کشور تزریق خواهد شد، یادآور شد: برای تحویل این معدن، ۱۳ کنسرسیوم داخلی و خارجی وارد رقابت شده بودند.

مرادلو با بیان اینکه باید سالانه ۸۰۰ هزار تن کنسانتره از معدن مهدی‎آباد یزد استخراج شود، تصریح کرد: این هدف تا چهار سال آینده محقق خواهد شد.

وی ادامه داد: در صورت تحقق برداشت سالانه ۸۰۰ هزار تن مواد از معدن مهدی آباد، نه تنها کارخانه‎های موجود کشور در حوزه روی با ۱۰۰ درصد ظرفیت خود فعالیت می‎کنند بلکه امکان توسعه هم وجود دارد.

 بهره‎برداری از معدن مهدی‎آباد یک اقدام برد- برد برای دولت و بخش خصوصی است

رئیس هیأت مدیره انجمن صنایع و معادن سرب و روی ایران با تاکید بر اینکه بهره‎برداری از معدن مهدی آباد یزد یک اقدام برد -برد برای بخش خصوصی و دولتی است، افزود: اشتغالزایی و ارزآوری این معدن بالا خواهد بود.

مرادلو با بیان اینکه بر اساس برآوردهای بخش دولتی باید ۱.۵ تا ۲ میلیارد دلار در معدن مهدی آباد یزد سرمایه‎گذاری صورت می‎گرفت، ادامه داد: با وارد عمل شدن یک تیم توانمند، این هزینه‎ها کاهش زیادی پیدا می‎کند.

وی با اشاره به اینکه بر اساس پیش‎بینی‎ها، کارخانه‎ای در معدن مهدی آباد احداث خواهد شد، اظهار کرد: این کارخانه باید ظرفیت ۸۰۰ هزار تن کنسانتره را داشته باشد.

رئیس هیأت مدیره انجمن صنایع و معادن سرب و روی ایران با تاکید بر اینکه حداقل اشتغالزایی این کارخانه مذکور یک هزار نفر خواهد شد، گفت: با اقداماتی به صورت غیر مستقیم هم می‌شود به افزایش تعداد نیروها در واحدهای روی کمک کرد.


 همکاری پایین دولتی‎ها در مدیریت پسماندها
مرادلو با تاکید بر اینکه همکاری بخش دولتی و مسؤولان در زمینه مدیریت پسماندها بسیار پایین است، ادامه داد: قرار نیست دولتی‎‏ها تصمیم اشتباه بگیرند و بخش خصوصی پاسخگو باشد.

وی با اشاره به اینکه شهرک تخصصی روی استان زنجان از سوی مدیران وقت مجوز لازم را برای فعالیت دریافت کرده است، تصریح کرد: متاسفانه در کشوری زندگی می‎کنیم که کسی درباره تصمیمات غلط خود پاسخگو نبوده و حتی زیر سوأل هم نمی‎رود.

رئیس هیأت مدیره انجمن صنایع و معادن سرب و روی ایران با اشاره به اینکه افکار عمومی متاسفانه از بخش خصوصی سوأل دارند، گفت: در حالی که بخش دولتی باید پاسخگوی مردم باشند.

مرادلو تنها راهکار رفع مشکلات مربوط به شهرک روی و خواسته‎ها و سوألات افکار عمومی را تشکیل میزگردی با حضور افراد مرتبط دانست و گفت: در این میزگرد همه مسائل روشن می‎شود.

وی اذعان کرد: اکثر مشکلات کشور این است که تصمیمات پشت درهای بسته گرفته می‌شوند و هیچ یک از افرادی که از این تصمیمات منتفع یا متضرر خواهند شد در آن جلسات حضور ندارند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.