یزد - معاون پیش‌بینی و پیشگیری سازمان مدیریت بحران کشور گفت: بلایای طبیعی به‌عنوان واقعیتی انکارناپذیر همواره جوامع بشری را تحت تأثیر خود قرار داده و بروز این بلایا از موانع اصلی رشد و توسعه در هر کشور است.

بلایای طبیعی از موانع اصلی رشد و توسعه در هر کشور می باشد

به گزارش قدس آنلاین، بهنام سعیدی در آیین افتتاحیه کارگاه آموزشی و تمرین ستادی و تخصصی مدیریت بحران غدیر۳ که در شهرستان بافق برگزارشد اظهار داشت: هدف اصلی مدیریت بلایای طبیعی جایگزینی مدیریت ریسک‌ محور با مدیریت حادثه محور به‌منظور اتخاذ راهبردهای پیشگیری و آمادگی در جهت کاهش آسیب‌پذیری‌ها و رفع بنیادین کلیه نگرانی‌ها در خصوص آسیب‌پذیری‌های اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی ناشی از حوادث طبیعی است که اساسی‌ترین گام در این راستا افزایش تاب‌آوری جامعه است .

وی افزود: به‌کارگیری اصول و مؤلفه‌های کلیدی تاب‌آوری در جوامع با اتکا به ظرفیت‌های مدیریتی نیازمند ایجاد یک تفکر جامع و فراگیر است و آنچه بیش از هر چیز موجب تبدیل پدیده‌های طبیعی به فاجعه می‌گردد نحوه عملکرد انسان‌ها در حوزه‌های مختلف فعالیتی است .

سعیدی از سند راهبرها، اهداف و برنامه‌های آموزشی استان یزد درزمینهٔ مدیریت بحران به‌عنوان یک سند و پایلوت کشوری تقدیر کرد و گفت: ماحصل این برنامه‌ریزی‌ها طرح سیاست‌ها و استراتژی‌های لازم بر اساس ارزیابی دقیق و کامل مخاطرات موجود در جامعه و نیز شناسایی اقشار و امکانات در معرض خطر تهیه می‌شوند راهنمای راه بوده و با رعایت و اجرای تمامی سیاست‌ها و استراتژی‌ها می‌توان انتظار داشت که جامعه‌ای پایدار استقرار یابد .

معاون سازمان مدیریت بحران کشور با تأکید بر برنامه‌ریزی به ‌منظور کاهش خسارات و تلفات ناشی از بحران‌ها، افزود: اگرچه اجرای تمامی اصول تاب‌آوری احتیاج به یک برنامه‌ریزی بلندمدت و هم‌افزا دارد، اما تداوم و استمرار فعالیت‌ها، استقرار نگاه سیستمی، تعهد و تضمین اداری – سیاسی و پایبندی برای اولویت‌دار نمودن برنامه‌های مرتبط با تاب‌آوری در نظام برنامه‌ریزی کشور در گام اول و سپس در برنامه‌ریزی‌های محلی می‌تواند محصول و نتیجه مطلوبی را برای مقابله با حوادث احتمالی در جامعه فراهم نماید .

سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به اثرات افزایش سطح اطلاعات، آموزش همگانی و ترویج فرهنگ ایمنی در کاهش خطرپذیری جوامع در برابر حوادث طبیعی تصریح کرد: شناسایی و مطالعه دقیق وضعیت آسیب‌پذیری و ملحوظ نمودن مطالعات مدیریت ریسک در برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت توسعه‌ای کشور نیز اقدامات شاخصی می‌باشند که به‌طور حتم تا حد بسیار زیادی تلفات و خسارت‌های ناشی از حوادث غیرمترقبه آینده را کاهش خواهند داد .

نتیجه بی‌تفاوتی نسبت به موضوعات حساس به بحران ختم می شود

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار یزد در بر لزوم آموزش‌های همگانی برای مقابله صحیح با بحران تأکید کرد و گفت: نتیجه بی‌تفاوتی نسبت به موضوعاتی که باید به آن حساس و قبل از اتفاق از آن پیشگیری کنیم به بحران ختم می شود و متأسفانه این موضوعات همواره نادیده گرفته‌شده است.

سید محمدرضا سیدحسینی اظهار داشت: با ساخت‌وسازهای غیرمجاز با ید برخورد شود ما در حادثه اخیر ساختمان پلاسکو باوجود بیشترین امکانات کمترین بازدهی را داشتیم. روش مقابله با بحران باید علمی باشد و در زمان آغاز بحران به‌طور سلیقه‌ای با آن رفتار نشود.

وی افزود: در استان و برخی شهرستان‌ها آمار ساخت‌وساز غیرمجاز در مرتبه‌های اول قرار دارد که لازم است شهرداری‌ها و بخشداری‌ها به این موضوع توجه و از آن جلوگیری کنند.
سید حسینی با بیان اینکه آموزش مدیران و مردم در خصوص مقابله با بحران ضروری بوده گفت: پس از آموزش مدیران باید آموزش محله‌ای و منطقه‌ای را در دستور کار خود قرار دهند تا نحوه صحیح مدیریت بحران افزایش یابد.
معاون استاندار یزد در بخش دیگری از سخنانش به بحران بی‌آبی در کشور اشاره و تصریح کرد: نوع نگرش به شهرها و روستاها باید به‌گونه‌ای باشد که بتوان از بحران آب جلوگیری کرد.
سید حسینی بابیان اینکه بحران آب به ۳ تا ۴ دسته تقسیم می‌شود؛ بیان داشت: آب شرب که تاکنون کنترل‌شده و آب کشاورزی و صنعتی که برنامه‌های کوتاه و بلندمدت آن در حال انجام است از موارد تقسیم بحران آب در کشور است.

ایران در ۱۰ سال گذشته بیشترین آمار حادثه طبیعی را داشته است

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان یزدنیز دراین همایش ضرورت مقابله با بحران و پاسخگویی سریع و مناسب در حوادث احتمالی را نیازمند ادببات جدید در مباحث جستجو و نجات، اسکان و تغذیه اضطراری دانست اظهار داشت :  کشور ما در ده سال گذشته بیشترین آمار حادثه طبیعی زلزله دردنیا دارا بوده و از سوی دیگر حوادث وسوانح دومین علت کلی مرگ و میر نزد ایرانیان و اولین علت مرگ و میر زیر چهل سال کشور می باشد.

عباس احدپور تصریح کرد: با ملاحظه چرخه مدیریت حوادث در کشورمشخص می شود اقدامات و فعالیت های جستجو و نجات و متعاقب آن اسکان و تغذیه اضطراری در بخش پاسخ به سوانح ضرورت پیدا می کند که نیازمند توجه بیشتر و ادبیات جدید دراین حوزه هستیم.

وی آشنایی مدیران و دست اندرکاران با این موضوعات را در کشور حادثه خیز ما امری مهم و اساسی دانست و اذعان داشت در تلاش هستیم تا ادبیات جدید در رابطه با این موضوعات در اختیار مدیران و کارشناسان ستادی استان قرار دهیم.

احدپور آموزش مدیران و  مردم را در خصوص مقابله با بحران و پاسخگویی سریع و مناسب در جهت ایجاد جامعه تاب آور را ضروری دانست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.