سنندج- مدیرکل دفتر امور میوه های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی گفت: در راستای اجرای توسعه باغها در حاشیه رودخانه های مرزی مقرر شده در سال جاری بیش از ۴۶ هزار هکتار باغ در ۱۱ استان کشور ایجادمی شود.

۴۶ هزار هکتار باغ در ۱۱ استان کشور ایجاد می شود

به گزارش قدس آنلاین، شکرالله حاجی وند، روز یکشنبه در جلسه ستاد توسعه باغ های دیم در اراضی شیب دار در سازمان جهادکشاورزی کردستان با بیان اینکه طرح ساماندهی معیشت ساکنان مناطق مرزی با توجه به تاکیدهای رهبر معظم انقلاب اسلامی و اقتصاد مقاومتی توسط دولت در حال پیگیری است افزود: ساماندهی اراضی آبی مناطق مرزی برای استفاده از منابع آبی رودخانه های مرزی در این راستا از سوی وزارت جهاد کشاورزی در حال پیگیری است.

وی با اشاره به اینکه هدف ایجاد اشتغال و استفاده از پتانسیل های موجود مناطق مرزی است، اظهار کرد: در کردستان، آذربایجان شرقی و کرمانشاه پتانسیل قوی برای زیر پوشش قرار دادن ۱۷ هزار کولبر در کنار سایر برنامه های مورد نظر دولت وجود دارد.

حاجی وند اضافه کرد :معیشت ۱۷هزار کولبر در سه استان آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه ساماندهی می شود.

وی با بیان اینکه مقرر شده تمامی مراحل اجرای طرح ساماندهی معیشت مردم مرزنشین با همراهی دولت انجام شود، ادامه داد: در اجرای طرح توسعه باغها در حاشیه رودخانه های مرزی نیز این اقدام به صورت ویژه از سوی وزارت جهادکشاورزی پیگیری می شود.

حاجی وند همچنین اجرای طرح توسعه باغها در اراضی شیب دار را از دیگر برنامه های اولویت دار وزارت جهادکشاورزی عنوان کرد و افزود: طبق برنامه ششم توسعه در سال جاری در این طرح ۶۰ هزار هکتار از باغهای کشور توسعه می باید.

وی با بیان اینکه نگاه ویژه ای برای اجرای این طرح به استان های کردستان و فارس شده است افزود: بهره وری از اراضی شیبدار از سیاست های اصلی وزارت جهاد کشاورزی است و به همین منظور طرح توسعه باغ های دیم در اراضی شیبدار مستعد در ۲ بخش اراضی مستثنیات و اراضی ملی در کشور اجرا می شود.

مدیرکل دفتر امور میوه های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی افزود: کشت و توسعه درختان مثمر در اراضی شیبدار که از فرسایش خاک نیز جلوگیری می کند، می تواند به عنوان راهبردی کارآمد در اینگونه اراضی عمل کند و اقدامی مهم برای حفظ، تثبیت خاک و احیای عرصه های آسیب دیده باشد.

تاکنون ۲ هزار هکتار باغ از محل توسعه اراضی شیب دار در کردستان اجرا شده و اجرای آن در پنج هزار هکتار دیگر در ۶ شهرستان استان برنامه ریزی شده است.

همچنین ۱۷ هزار هکتار اراضی کشاورزی در راستای اجرای توسعه باغها در حاشیه رودخانه های مرزی استان برنامه ریزی شده است که هشت هزار و ۵۰۰ هکتار از این میزان به توسعه باغها تخصیص یافته و حدود ۹۸ درصد از اقدامات مربوط به تخصیص آب این اراضی انجام یافته است.

هم اکنون حدود ۴۲ هزار هکتار باغ در کردستان وجود دارد که سالانه به صورت میانگین و در صورت مساعد بودن شرایط جوی بیش از ۳۲۰ هزار تن انواع محصولات باغی در آن تولید می شود.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.