۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۶
کد خبر: 557414

یزد - دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک در یزد گفت: برای راه اندازی مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک اقدامات خوبی در خصوص ترویج حقوق کودک در کشور انجام شده و ما هنوز نسبت به حقوق کودک بیگانه هستیم.

هنوز نسبت به حقوق کودک بیگانه هستیم

به گزارش قدس آنلاین، مظفر الوندی در نشست کارگروه زنان و خانواده استان یزد اظهار داشت: کودکان زیر ۱۸ سال ۳۰ درصد از جمعیت کل کشور را تشکیل می دهند و این آمار اهمیت پرداختن به حقوق کودکان را نشان می دهد و کودکان امروز مدیران فردا و تاثیر گذار بر برنامه های آینده هستند بنابراین نگاه ما به حقوق کودک علاوه بر نگاه عاطفی و حمایتی باید نگاه حق مدارانه باشد.

وی با بیان اینکه کودکان توان دفاع از خود را ندارند افزود:  بنابراین حمایت از حقوق کودکان یک اجماع جهانی است و در اسناد مختلف حکومت ها باید حمایت از حق کودکان را تضمین شود که این حقوق شامل آموزش یا حقوق شهروندی است.

الوندی با اشاره به اینکه قانون حمایت از حقوق کودک فقط منشا خارجی ندارد، گفت: مبانی دینی اسلام، فصل سوم قانون اساسی و سند چشم انداز به حمایت از حقوق کودکان اشاره دارد و فقط قرارداد خارجی نیست.

وی با بیان اینکه کودک فردی مستقل و دارای حقوق است، تاکید کرد: حمایت از حق کودکان نیاز به گفتمان سازی دارد چرا که هنوز نسبت به حقوق کودک بیگانه هستیم.

الوندی ضمن تاکید بر اینکه نگاه تک بعدی به آموزش کودک تا کنون طبق تحلیل ها مصلحتی را برای کودکان به دنبال نداشته است، گفت: در هر موضوع باید مصلحت عالی کودک را در نظر بگیریم.

وی با اشاره به اینکه نباید از کودکان روستایی در حمایت از حقوق کودکان غفلت شود، گفت:  در برخی استان ها شاهد تبعیض کودکان در توزیع امکانات، عدالت آموزشی و تبعیض جنسیتی هستیم و این مسائلی است که در برخی استان ها حقوق کودکان را تضییع می کند.

الوندی اظهار داشت: در برخی موارد شاهد غفلت والدین هم هستیم که بر اثر همین غفلت کودک جان خود ار از دست داده است و یا مورد کودک آزاری قرار گرفته است.

کودک نیازمند آموزش های متعدد و تفریح است

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری یزد نیز در این نشست گفت: کودک نیازمند آموزش های متعدد و تفریح است ولی در بخشی از اموزش و پرورش شاهد هستیم به کودک تک بٌعدی نگاه شده است.

محمد علی طالبی با بیان اینکه قبل از این برنامه ستاد هفته کودک در یزد راه اندازی شده بود، اظهارداشت: استان یزد اولین استانی است که بعد از تصویب سند حقوق کودک آن را در دستور کار قرار داد و تشکل های مردمی با موضوع حقوق کودک در یزد شکل گرفت.

وی افزود: توسعه یافتگی، سواد والدین، درجه بالای آموزش از مواردی است که ظرفیت خوبی را برای کودکان در استان یزد ایجاد کرده است.

طالبی با اشاره به اینکه یزد دومین استان مهاجر پذیر کشور است، گفت: در کنار همه این موارد ضعف هایی مانند کمبود فضای تفریح و محیط طبیعی در یزد وجود دارد، همچنین حضور اتباع بیگانه که مشکلات فرهنگی و اجتماعی را در یزد ایجاد کرده است.

وی تصریح کرد: بحث حضور اتباع در یزدپدیده کودک کار را ایجاد می کند به طوری که در پایش های انجام شده بیش از ۹۰ درصد از کودکان کار از اتباع بیگانه هستند. و وجود کودکان اتباع در مدارس یزد به علت تداخل فرهنگی و تاثیرات منفی فرهنگی بر سایر دانش آموزان، اعتراض والدین دانش آموزان ایرانی را در پی داشته است.

معاون استاندار با بیان اینکه نگاه تک بعدی به کودکان آسیب زننده است، گفت: کودک نیازمند آموزش های متعدد و تفریح است ولی در بخشی از اموزش و پرورش شاهد هستیم به کودک تک بعدی نگاه شده است.

وی خاطرنشان ساخت: برنامه های خوبی در زمینه حمایت از حقوق کودک طرح ریزی شده ولی باید به گونه ای پیاده شود تا گستره قابل توجه ای را پوشش دهد و بیشترین اثرگذاری را بر مخاطب داشته باشد و مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک در ایران می تواند نگاه چند بعدی به کودکان را نهادینه کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.