یزد - نماینده ولی فقیه در استان یزد با بیان اینکه هیچ مکتبی در جهان به اندازه اسلام به حقوق کودکان توجه نکرده است، گفت: رعایت حقوق کودک در دین مبین اسلام از قبل تشکیل نطفه انجام می شود .

رعایت حقوق کودک در دین مبین اسلام از قبل تشکیل نطفه انجام می شود

به گزارش قدس آنلاین، آیت‌الله محمدرضا ناصری یزدی در دیدار با دبیر مرجع ملی کنوانسین حقوق کودک ایران اظهار داشت: در هیچ مکتب و نقطه‌ای از جهان حتی در کشورهایی که ادعای حقوق بشر دارند دیده نمی‌شود که به قدر اسلام به مسئله حقوق کودکان به معنای اعم توجه شده باشد.

وی با تاکید بر اینکه اهتمامی که اسلام به انسان از دوران کودکی تا هنگام مرگ قائل شده به گونه‌ای است که تمام نکات و ضرورت‌ها در آن وجود دارد، افزود: در این زمینه کتاب رساله حقوق امام سجاد(ع) بیش از ۴۰ دستور حقوقی بسیار زیبا نسبت به مسائل مخلتف دارد که یک مورد آن مربوط به حق کودکان بر والدین و انسان‌ها است.

ناصری تاکید بر رعایت حق کودک در دین مبین اسلام را از قبل تشکیل نطفه دانست و عنوان کرد: در دین مبین اسلام برای کودکان حق سلامت، رشد، تربیت، نام نیکو، احترام، مهربانی و موارد مختلف دیگر وجود دارد .

نماینده ولی فقیه خاطر نشان ساخت: هیچ مکتبی در دنیا نیست که این قدر به فکر حق انسان و کودکان باشد که کودک از جمیع جهات سالم به دنیا بیاید و در بهترین شرایط رشد و به تعالی دست پیدا کند، اسلام سعادت و عاقبت به خیری را یکی از مهمترین حقوق کودکان دانسته و تاکید کرده که بر والدین است که زمینه این سعادت به خیری را فراهم نماید.

امام جمعه یزد عنایات بسیار ویژه اسلام به حقوق کودکان و انسان‌ها را برای مسلمانان افتخار آمیز دانست و گفت : توجه اسلام به حقوق کودکان به حدی است که حتی در ارتباط با انتخاب نام نیکو برای کودک تاکید بسیاری شده و عدم انتخاب اسم خوب و مناسب را ضایع کردن حقوق کودک دانسته است .

وی ایجاد زمینه رشد گناه در وجود کودکان و وارد شدن به معصیت‌ها را از جمله ضایع کردن حقوق کودکان دانست و ادامه داد: افرادی که زمینه این چنین مواردی را فراهم می‌کنند و جلوی رشد فکری و دینی کودکان را می‌گیرند مسئول ضایع کردن حق کودک است و در روایت داریم که در این زمینه کودکان روز قیامت جلوی والدین خود را می‌گیرند و از آنها شکایت می‌کنند.

ناصری عدم توجه به تربیت دینی کودکان، یاد ندادن آداب معاشرت اسلامی و احترام به افراد به ویژه والدین را از جمله مواردی دانست که متاسفانه الان تضییع حقوق کودکان را در جامعه ایران به دنبال دراد، عنوان کرد: یکی دیگر از مشکلاتی که الان با آن روبرو هستیم، عدم هویت بخشی به کودکان است چرا که اگر کودکان ما هویت اسلامی خود را داشته باشند تسلیم الگوهای نادرس غربی نمی‌شوند.

امام جمعه یزد به تلاش دشمن برای ترویج ضد ارزش‌ها و ضد فرهنگ‌ها در جامعه ایران اشاره کرد و گفت: دشمن تمام تلاش خود را به کار بسته که تربیت دینی را از جامعه ما دور کند و زمینه‌ای را فراهم نماید که کودکان، نوجوانان و جوانان ایرانی به سمت ضد دین و ضد ارزش بروند.

یزد به عنوان شهر دوستدار کودک معرفی می‌شود

دبیر مرجع ملی کنوانسین حقوق کودک ایران با اشاره به اینکه یزد زمانی که به عنوان یک شهر جهانی معرفی می‌شود باید برنامه‌های جهانی داشته باشد، گفت: یزد به عنوان شهر دوستدار کودک معرفی می‌شود.

مظفر الوندی با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر نسبت به دهه‌های قبل از آن به موضوع کودک توجه بیشتری شده، اظهار داشت: یکی از دلایل این موضوع افزایش مشکلاتی است که کودکان با آن روبرو هستند و با توجه به وجود شبکه‌های اجتماعی و مجازی و انتشار این مشکلات، مطالبات هم افزایش پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه کنوانسیون حقوق کودک در سال ۷۲ پذیرفته بودیم و در مجلس شورای اسلامی هم به یک قانون تبدیل شد، گفت: رنح سنی کودکان و نوجوانان بر اساس کنوانسیون و قوانین داخلی ایران زیر ۱۸ سال است که حدود ۳۰ درصد از جمعیت کشور به حساب می‌آید.

دبیر مرجع ملی کنوانسین حقوق کودک ایران افزود: نگاهی که ما به این موضوع داریم و به دنبال ترویج آن هستیم، بحث توجه به حقوق کودک به طور اعم است به این معنی که کودکان به دلایل سنی و جسمی قادر به احقاق حقوق خودشان نیستند و از طرف دیگر علاوه بر قوانین ملی و بین المللی، ما در دینمان قوانین بسیار زیادی در ارتباط با رعایت حقوق کودکان داریم.

الوندی به ثبت جهانی بافت تاریخی یزد اشاره کرد و با بیان اینکه یزد باید به نام شهر دوستدار کودک معرفی شود، خاطرنشان کرد: یکی از مسائلی که در این زمینه مورد توجه قرار گرفت، استفاده از ظرفیت رهبران مذهبی در نقاط مخلتف کشور برای ترویج رعایت حقوق کودکان است چرا که نقش رهبران مذهبی در این زمینه بسیار تاثیرگذار است.

وی با اشاره به اینکه سازمان ملل یک سال را به نام "نقش رهبران دینی در کاهش خشونتعلیه کودکان" قرار داد، افزود: همان سال هم نشستی در ایران با حضور رهبران دینی اسلامی و سایر ادیان برگزار شد.

دبیر مرجع ملی کنوانسین حقوق کودک ایران از اجرای اقدامات متعدد در ارتباط با حقوق کودکان خبر داد و تصریح کرد: با این وجود چالش‌های متعددی هم در نقاط مختلف کشورداریم که در هر نقطه کشور این چالش‌ها متفاوت است و باید برای رفع آن چاره‌اندیشی شود.

الوندی تصریح کرد: ازدواج‌های زودهنگام زیر سن تکلیف و اجباری، اتباع بیگانه، مجازات‌های مربوط به کودکان و مواردی از این قبیل موضوعاتی است که باید برای آن چاره‌اندیشی شود.

وی با اشاره به اینکه بسیاری کشورهای جهان از ایران به دلیل مبانی اعتقادی که در زمینه رعایت حقوق انسان‌ها به ویژه کودکان دارد و خودمان هم در این زمینه مدعی هستیم، توقع زیادی دارند، اظهار داشت: ما ظرفیت‌های متعدد و ساختارهای قانونی در این زمینه داریم ولی یک سری به هم ریختگی‌هایی هم وجود دارد که باید به آنها رسیدگی شود.

دبیر مرجع ملی کنوانسین حقوق کودک ایران بحث سلامت را یکی از حقوق همه انسان‌ها دانست و گفت: متاسفانه در برخی موارد مشاهده می‌شود که عدم رسیدگی درست سبب از دست رفتن یک کودک می‌شود که در واقع اقدام به تضییع حقوق کودک شده است.

الوندی تصریح کرد: کودک آزاری هم یکی دیگر از مواردی است که متاسفانه در بعضی مواقع شاهد آن هستیم و واقعا ناراحت کننده است که این چنین مواردی در جامعه ما وجود داشته باشد به همین دلیل باید از تمام ظرفیت‌ها برای ترویج رعایت حقوق کودکان در جامعه استفاده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.