یکی از مهمترین چالش‌هایی که درجریان عملیات آزادسازی شهر تلعفر، در پیش روی نیروهای عراقی قرار دارد،  متوسل شدن داعشی‌ها به استفاده از غیرنظامیان تلعفر به عنوان «سپر انسانی» است؛ حربه‌ای که تکفیری‌ها تقریبا در تمامی نبردهایی که پشت سرگذاشتند، بدان متوسل شده‌اند.

به گزارش قدس آنلاین به نقل از هفته نامه بیت المقدس؛ اخیرا «حیدر العبادی» نخست‌وزیرعراق به صورت رسمی دستور آغاز عملیات بزرگ آزادسازی شهر «تلعفر» واقع در استان نینوا را صادر کرد. به دنبال صدور این دستور توسط فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق، هزاران تَن از نظامیان عراقی متشکل از نیروهای ارتش، نیروهای دستگاه مبارزه با تروریسم، نیروهای پلیس فدرال و همچنین نیروهای گروه «حشدالشعبی» عازم شهر تلعفر شدند. این شهر از مدت‌ها پیش به محاصره نیروهای عراقی درآمده بود اما به دلیل برخی ملاحظات امنیتی، صدور دستور آغاز عملیات آزادسازی آن به تأخیر افتاد. از شهر تلعفر می‌توان به عنوان آخرین ایستگاه تکفیری‌ها در عراق یاد کرد، چراکه این شهر، آخرین نقطه‌ استراتژیکی است تروریست‌های داعش آن را تحت تصرف خود دارند و این همان چیزی است که حساسیت عملیات آزادسازی تلعفر را دوچندان کرده است.

شهر تلعفر در استان نینوا و در شمال غرب عراق واقع شده است. طبق سرشماری‌های انجام‌شده در عراق طی سال 2014 جمعیت این شهر بیش از 250 هزار نفر تخمین زده شد. از جمله ویژگی‌های مهم شهر تلعفر این است که دارای ترکیب جمعیتی گوناگونی است؛ به گونه‌ای که ترکمان‌ها، شیعیان، اهل تسنن، مسیحیان، اعراب و کُردها را در خود جای داده است. البته تروریست‌های تکفیری داعش در طول اشغالگری خود در این شهر از سال 2014 تاکنون جنایت‌های زیادی را علیه تمامی قومیت‌ها و اتباع مذاهب گوناگون مرتکب شده و در این زمینه هیچ تفاوتی میان اقشار مختلف قائل نشدند. در هرحال، شهر تلعفر سمبلی از همزیستی مسالمت‌آمیز میان قومیت‌ها و مذاهب مختلف است و از این حیث، از اهمیت به سزایی برخوردار است.

اهمیت دیگر شهر تلعفر در موقعیت جغرافیایی استراتژیک آن نهفته است. این شهر در واقع، در مرکز کانونی قرار دارد که مرزهای سه کشور سوریه، عراق و ترکیه را به یکدیگر متصل می‌کند. این موقعیت جغرافیایی استراتژیک در طول قریب به بیش از دو سال گذشته موجب شد تا تکفیری‌ها از طریق شهر تلعفر اشراف بسیار مناسبی به مناطق مرزی سوریه، عراق و ترکیه داشته باشند و تمامی تحرکات نظامی در این مرزها را رصد کرده و در صورت لزوم، با آن مقابله کنند. در صورت آزادسازی شهر تلعفر ـ که البته دیر یا زود محقق می‌شود ـ تکفیری‌های داعش نه‌تنها یک شهر استراتژیک را از دست می‌دهند، بلکه تمامی تحرکات آن‌ها در مرزهای مشترک سه کشور یادشده نیز فلج می‌شود و به همین دلیل متحمل ضربه مهلکی خواهند شد. افزون براین، تروریست‌های داعش از موقعیت جغرافیایی تلعفر همواره برای تردد در مرزهای سه کشوره بهره‌برداری می‌کردند که از این پس، امکان انجام این کار نیز دیگر برای آن‌ها امکان‌پذیر نخواهد بود.

نکته حائز اهمیت در مسأله عملیات آزادسازی شهر تلعفر حضور قدرتمندانه حشدالشعبی دراین عملیات است. «حیدرالعبادی» نخست‌وزیر و فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق چند روز پیش از آغاز رسمی عملیات، با صدور فرمانی از موافقت خود با مشارکت نیروهای حشدالشعبی در عملیات آزادسازی تلعفر خبر داد. این درحالی است که فشارهای داخلی و خارجی بسیاری برای ممانعت از مشارکت حشدالشعبی در عملیات تلعفر بر نخست‌وزیری عراق اعمال شده بود. نیروهای حشدالشعبی که طی سال‌های گذشته با حضور در نبردهای مهم و سرنوشت‌ساز، درعرصه‌های میدانی و نظامی کارآزموده و حرفه‌ای شده‌اند، بدون شک درجریان نبرد کنونی در تلعفر از تجارب خود در عملیات‌های پیشین همچون عملیات‌های آزادسازی شهرهای فلوجه و الرمادی، بهره‌برداری خواهند کرد. تجربه طی سال‌های گذشته ثابت کرده است که حشدالشعبی قادر است با مشارکت مؤثر و فعال خود در عملیات‌های نظامی تعیین‌کننده، نتیجه را به نفع نیروهای مقاومت رقم بزند. اینکه تکفیری‌های داعش تاکنون در هیچ یک از نبردهایی که در عراق اتفاق افتاده است، موفق به شکست حشدالشعبی نشده‌اند، خود به تنهایی گواه بر این مدعا است.

علاوه براین، درخصوص حضور نیروهای حشدالشعبی در عملیات آزادسازی شهر تلعفر برخی گمانه‌زنی‌ها و شایعه‌پراکنی‌ها وجود داشت که «أحمد الأسدی» سخنگوی این گروه به آن‌ها پایان داد. وی ضمن رد تمامی شایعات و گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای مبنی بر عدم مشارکت حشدالشعبی در عملیات تلعفر، تأکید کرد: «بیش از 20 هزار نفر از اعضای حشدالشعبی برای مشارکت در عملیات تلعفر به این شهر اعزام شده‌اند. مشارکت حشدالشعبی در این عملیات کاملا فعال خواهد بود». این موضع سخنگوی حشدالشعبی پس از آن اتخاذ شد که برخی از رسانه‌های داخلی عراق که البته به خوش‌رقصی برای رژیم بعث نیز شهره هستند، برای ایجاد اختلاف میان ارکان مختلف نیروهای مسلح، از عدم حضور حشدالشعبی در عملیات آزادسازی شهر تلعفر خبر داده بودند.

اما آنچه که در این میان نباید از آن غافل شد، نقشی است که ایالات متحده آمریکا درجریان نبرد آزادسازی شهر تلعفر ایفا خواهد کرد. آمریکایی‌ها با اقدامات مخربی که طی سال‌های گذشته در عراق انجام داده‌اند، نشان دادند که به هیچ وجه قابل اعتماد نیستند. حملات گسترده جنگنده‌های آمریکایی به مواضع نیروهای ارتش عراق و حشدالشعبی درجریان عملیات آزادسازی شهر موصل، یکی از نمونه‌های بارز کارشکنی و سنگ‌اندازی واشنگتن در مسیر آزادی اراضی اشغال‌شده عراق و همچنین نشانه آشکار حمایت آن از تروریست‌های تکفیری داعش به شمار می‌رود. ازهمین روی، بیم آن می‌رود که آمریکایی‌ها در شهر تلعفر نیز همچون گذشته در قامت حمایت از تروریست‌های داعش برخاسته و در روند عملیات آزادسازی این شهر خلل ایجاد کنند که البته طبق شواهد موجود، آن‌ها همین نیت را نیز در سر می‌پرورانند. همین چند روز پیش بود که یکی از رسانه‌های روسی از اقدام آمریکا در تأسیس یک پایگاه نظامی در اطراف شهر تلعفر واقع در استان نینوا خبر داد. هرچند به جزئیات دیگر این خبر و اینکه پایگاه تأسیس‌شده چه کاربری دارد، اشاره نشده است اما چنین اقدامی از سوی واشنگتن، بدون تردید حاکی از آن است که دولتمردان ایالات متحده آمریکا تحت هیچ شرایطی تمایل ندارند که از عملیات آزادسازی تلعفر دور بمانند.

از سوی دیگر، یکی از مهمترین این چالش‌هایی که درجریان عملیات آزادسازی شهر تلعفر، در پیش روی نیروهای عراقی قرار دارد،  متوسل شدن داعشی‌ها به استفاده از غیرنظامیان تلعفر به عنوان «سپر انسانی» است؛ حربه‌ای که تکفیری‌ها تقریبا در تمامی نبردهایی که پشت سرگذاشتند، بدان متوسل شده‌اند. این مسأله موجب کندی در روند پیشروی‌های نیروهای عراقی خواهد شد و این فرصت را در اختیار تکفیری‌ها قرار می‌دهد که به بازسازی صفوف ازهم‌پاشیده خود بپردازند. با تمام این‌ها، تجربه‌ای که طی سال‌های گذشته در نبردهای مختلف نصیب نیروهای عراقی شده است، می‌تواند آن‌ها را از این حربه داعش و حربه‌های مشابه آن برهاند و به سرمنزل مقصود برساند.

درهرصورت، عملیات آزادسازی شهر تلعفر با تمامی حواشی و چالش‌هایی که با آن مواجه بود، در نهایت آغاز شد و اکنون روند پاکسازی اراضی اشغالی عراق به ایستگاه آخر خود رسیده است. نیروهای عراقی می‌توانند با عبور از چالش‌های پیش روی خود بر تکفیری‌ها فائق آمده و بدین‌ترتیب موفقیت دیگری را برای مقاومت در منطقه رقم زده و پیام اقتدارشان را به حامیان منطقه‌ای و بین‌المللی داعش مخابره کنند./

انتهای پیام

رامین حسین آبادیان

هفته نامه بیت المقدس دوشنبه هر هفته ضمیمه روزنامه قدس منتشر می شود.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.