مدیر پروژه بهره برداری از قطارهای حومه ای راه آهن، توسعه و راه اندازی قطارهای حومه ای را از اولویت های راه آهن جمهوری اسلامی اعلام کرد.

توسعه قطارهای حومه ای جزو برنامه های راه آهن است

به گزارش قدس آنلاین، مهدی قمری‌نژاد در مراسم افتتاحیه و راه‌اندازی چهارمین ریل‌باس حومه‌ای پل سفید به گرگان با بیان اینکه راه آهن جمهوری اسلامی از سال ۹۲ اقدام جدی در زمینه توسعه قطارهای حومه ای را در دستور کار خود قرار داده است، افزود: با نگاه مثبتی که مقام عالی وزارت و مجموعه مدیران شرکت راه‌آهن نسبت به توسعه قطارهای حومه‌ای به‌عنوان نوعی از حمل و نقل ریلی که در کشور ما هنوز توسعه نیافته، اقدامات مهمی انجام شده است.

مدیر پروژه بهره‌برداری از قطارهای حومه‌ای راه‌آهن، ظرفیت جابجایی مسافر محور پل‌سفید- گرگان را  از سال ۹۲ حدود ۲۵۰ هزار نفر  برشمرد و افزود: امروز با اضافه شدن این قطار، ظرفیت سالیانه به بیش از ۹۰۰ هزار نفر می‌رسد؛ یعنی افزایش حدود چهاربرابری در ظرفیت این مسیر داشتیم.

وی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری‌ که برای ناوگان این مسیر انجام شده است، بالغ بر صد میلیارد تومان است، خاطرنشان کرد: این مبلغ، غیر از سرمایه‌گذاری است که در بخش زیرساخت این قطارها اختصاص داده‌ایم.

مدیر پروژه بهره‌برداری از قطارهای حومه‌ای راه‌آهن، با بیان اینکه از نگاه اقتصادی این نوع از حمل و نقل به‌هیچ وجه برای شرکت راه آهن سودآور نیست، افزود: درآمدی که شرکت راه آهن از این نوع حمل و نقل دارد کمتر از ۲۰ درصد هزینه‌هاست.

قمری‌نژاد دلیل ورود شرکت راه‌آهن‌ به این نوع خدمات‌رسانی، علی‌رغم سودآوری کم و هزینه بالا را مسئولیتی برشمرد که شرکت راه‌آهن در قبال کشور و منافع ملی دارد که از قبل حمل و نقل ریلی حومه‌ای کشور منتفع می‌شود و افزود: منافعی که از قبل صرفه‌جویی در سوخت، محیط زیست و خدمات تصادفات جاده‌ای به کشور وارد می‌شود، چندین برابر هزینه‌ای است که برای این نوع حمل‌ونقل انجام می‌شود و هزینه‌ها به منافع ملی باز می‌گردند.

وی با بیان اینکه راه‌اندازی این قطار در امروز، پایان اقدامات ما برای توسعه حمل و نقل ریلی حومه‌ای نیست، آن را نقطه شروعی برای اقدامات تکمیلی برشمرد و افزود: باید برای جذب مسافر بیشتر در این مسیر تلاش کنیم و زنجیره‌ای از اقدامات دست به دست هم می‌دهند تا مردم جذب ریل و این نوع حمل و نقل شوند.

قمری‌نژاد با بیان اینکه بخشی از این اقدامات مانند راه‌اندازی قطارها، نظم سفر، کاهش تاخیرات و کاهش زمان سیر در حوزه شرکت راه‌آهن است، خاطرنشان کرد: اما بخشی از این موارد مستلزم همکاری مدیران شهری است؛ موضوع اطلاع‌رسانی در شهرها برای راه‌اندازی این قطار حائز اهمیت است و مدیران شهری این امررا به‌صورت جدی در دستور کار خود قرار دهد و همچنین، موضوع حمل و نقل مکمل و دسترسی مردم به ایستگاه‌های مسیر نیز موضوع مهمی است که باید در دستور کار قرار گیرد.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.