شاگردانی حرف گوش¬کن، دست به سینه و منظم؛ این شاید بهترین توصیف باشد برای تبعیت بانکها از بخشنامه جدید بانک مرکزی مبنی بر رعایت نرخ سود علی الحساب ۱۵ و ۱۰ درصدی سپرده¬های یک¬ساله و کوتاه¬مدت روزشمار.

بانک ها دولت را دور زدند

قدس آنلاین- شاگردانی حرف گوش­کن، دست به سینه و منظم؛ این شاید بهترین توصیف باشد برای تبعیت بانکها از بخشنامه جدید بانک مرکزی مبنی بر رعایت نرخ سود علی­الحساب ۱۵ و ۱۰ درصدی سپرده­های یک­ساله و کوتاه­مدت روزشمار.

دیروز شنبه یازدهم شهریور، روز شروع اصلاح رفتار بانکها  به واسطه اجرای بخشنامه جدید بانک مرکزی بود. بر اساس مشاهدات خبرنگار ما این بخشنامه هشت تدبیری که قرار است پادزهری باشد در برابر سمّی به نام رقابت ناجوانمردانه و ناسالم بانکها در جذب سپرده، ظاهرا از سوی بانکهای دولتی و خصوصی جدی گرفته شده و صرف­نظر از رفتارهای زیرپوستی (در قالب پیامکهای وسوسه­انگیزی که در روزهای قبل برای پاگیر کردن سپرده­گذاران ارسال شد)،   بانکها این شاگردان بازیگوش سالهای اخیر، امر بانک مرکزی را مطاع می­دانند.  

*سکوت معنادار

مشاهدات و پرسش و پاسخ خبرنگار ما در قالب شهروندی که مایل به سپرده­گذاری است، از مدیران چندین شعبه بانکهای دولتی از جمله ملی، کشاورزی و سپه در مناطق مرکزی تهران از رعایت نرخهای مصوب بانک مرکزی همانند دوره­های قبل در این دست مصوبات، حکایت دارد.

در واقع شاید بتوان گفت، بخشنامه جدید، حس ناامنی و تغییر را در دل بانکهای دولتی ایجاد نکرده و آن­طور که مدیران این شعب گفتند، از یازدهم شهریور برای سپرده­گیری مطابق مصوبه بانک مرکزی آماده هستند و هیچ دلیلی برای دور زدن مصوبه نمی­بییند.

مدیران شعب چند بانک خصوصی از جمله سامان، پارسیان و اقتصاد نوین هم تقریبا تایید می­کنند که مقاومتی در برابر مصوبه بانک مرکزی ندارند و به گفته خودشان در گذشته هم نرخها را رعایت کرده­اند! به باور آنها نگرانی برای خروج سرمایه وجود ندارد و مردم همچنان بانکها را امن­ترین محل برای پرداخت سودهای بی دردسر می­دانند.

مدیر یک شعبه بانک سامان به خبرنگار ما می­گوید: از تیرماه پارسال تاکنون مصوبه کاهش را رعایت کرده­ایم و وقتی تخلفی نداشته باشیم نگران مصوبات جدید نیستیم. البته مشتریان قطعا انتظار طرحهای جدید دارند که باید برای آن چاره­اندیشی کرد.

مدیر یک شعبه پارسیان هم می­گوید: تابع نرخهای بانک مرکزی هستیم اما اگر قصد دارید سود تضمین شده دریافت کنید، کمی تامل کنید. ما صندوق سرمایه­گذاری با سود ۲۱ درصدی را به شما پیشنهاد می­دهیم!

معاون یک شعبه بانک اقتصاد نوین هم معتقد است مشتریان خود برای تغییر وضعیت سپرده­ها مراجعه کرده­اند تا قبل از یازدهم بتوانند حتی یکی دو درصد بیشتر سود به حساب خود تزریق کنند.

نکته حائز اهمیت این است که مدیران شعب خصوصی در برابر این سوال خبرنگار ما که اگر حجم سپرده را بالاتر ببریم آیا سود بیشتری به صورت پلکانی نمی­پردازید، سکوت معناداری از خود به نمایش می گذارند و توصیه می­کنند فعلا عجله نکنیم چرا که قطعا بانک تدابیری را برای جذاب کردن نرخ سود در ماه­های آتی اتخاذ خواهد کرد.

*تنبیه بانکهای خاطی

آرام و بی­حاشیه بودن بانکها به ویژه بانکهای خصوصی در برابر بخشنامه جدید بانک مرکزی حداقل در اولین روز اجرایی شدن، در حالی است که قائم مقام بانک مرکزی از اتمام حجت بانک مرکزی با مدیران عامل بانکها خبر داده است. به گفته اکبر کمیجانی، بانک مرکزی برای رعایت نرخ سودهای جدید، در چارچوب قانون و اختیارات این بانک اقدام به تنبیه بانکهای متخلف حتی با قطع خطوط اعتباری خواهد کرد.

قائم‌مقام بانک مرکزی درباره اقدامات بانک مرکزی در مقابل بانک‌های متخلف، گفت: بانک‌ها مجوزهای متفاوتی از بانک مرکزی دریافت می‌کنند، همچنین در مواقع ضروری نیز بانک مرکزی خطوط اعتباری در اختیار آنها می‌گذارد و بسیاری از موارد دیگر که بانک مرکزی می‌تواند در صورت تخطی هریک از بانک‌ها درباره قطع و لغو آنها اقدام کند.

*غافلگیری صبحانه مشتریان یک بانک

درعین حال بنابر گزارش برخی خبرگزاری ها مشتریان یک بانک در اولین روز اجرای بخشنامه بانک مرکزی برای کاهش نرخ سود، پیامکی دریافت کردند که بر مبنای آن، مبالغ موجود در حساب آنها به سپرده یکساله تبدیل شد.

به گزارش مهردر پیامکی که از سوی این بانک به مشتریان ارسال شده آمده است: «مشتری گرامی برابر بخشنامه بانک مرکزی مقرر شد از تاریخ ۱۳۹۶/۰۶/۱۱، سود کلیه سپرده های روزشمار به نرخ ۱۰ درصد تغییر یابد؛ لذابرای جلوگیری از کاهش نرخ سود فعلی شما، از تاریخ مزبور حساب تان، به سپرده یکساله غیرقابل دریافت و پرداخت تبدیل گردید.»

در ادامه این پیامک آمده است: «در صورت عدم موافقت با این اقدام، عدد ۱ را تا ساعت ۱۲ ظهر ۱۳۹۶/۰۶/۰۹ به همین شماره ارسال نمایید تا حساب شما به کوتاه مدت ۱۰درصد تبدیل شود.»

حال باید دید آیا بخشنامه جدید بانک مرکزی و تهدیدات این بانک قادر است سریال دور زدن نرخ سود و رقابتهای ناسالم در گرفته بین بانکها و موسسات اعتباری را برای جذب هر چه بیشتر سپرده متوقف کند و یا اینکه باز هم به تعداد بخشنامه­ها، راه­هایی برای دور زدن در نظام بانکی متولد می­شود!؟ در۱۰  روزگذشته بازار  افتتاح حسابهای جدید یاتمدید قراردادها با نرخ های قبلی داغ بود هاست  حال باید پرسید که آیا نرخ سود سپرده ها با نرخ های گذشته تا قبل از اجرای  بخشنامه بانک مرکزی همچنان پابرچاست؟

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.