اهواز_تهیه کننده و کارگردان مستند «چاپچی ها» از اکران این مستند در روز سه‌شنبه ۱۴ شهریور ساعت ۱۱ صبح در تالار مهتاب اهواز خبرداد.

مستند «چاپچی‌ها»در اهواز به نمایش در می‌آید

به گزارش قدس آنلاین، صادق رضایی اظهار داشت: در این فیلم مستند با نگاهی پژوهشی به تاریخ صنعت چاپ خوزستان پرداخته شده است و  این  مساله که نخستین تجربه های چاپ در ایران و جهان  قرن ها پیش از میلاد مسیح در استان خوزستان پدید  آمده اشاره شده است.

تهیه کننده و کارگردان چاپچی ها گفت: این واقعیت را  می توان بر مبنای  مطالعه و بررسی  گنجینه  جوبجی رامهرمز متعلق به دوره عیلامیان که چاپ بر روی طلا و فلز انجام می شده و همچنین چاپ بر روی  کتیبه های چغازنبیل شوش، کول فرح ایذه، چاپ روی سنگ در پامنار دزفول و سایر استنادات باستان شناسی دیار تمدن خیز خوزستان مشاهده کرد.

این فیلمساز و مدرس دانشگاه افزود: بر خلاف ادعای چینی ها که معتقدند بنیان گذار صنعت چاپ بوده اند در این فیلم با استناد به تحقیقات تاریخی ثابت شده که در خوزستان چنین صنعتی هر چند بصورت ابتدایی وجود داشته است و "چاپچی ها" می تواند این فرضیه چینی ها را به چالش بکشاند.

 وی بیان کرد: فقدان کار پژوهشی مکتوب و ترجمه شده در این زمینه باعث شد که سهم ایران در بنیان گذاری صنعت چاپ جهان  در محافل علمی بین المللی نادیده گرفته شود.

عضو انجمن سینمای جوان خوزستان عنوان کرد: در این فیلم که روندی تاریخی دارد به صنعت چاپ دوره معاصر و شروع دوره مدرن از سال ۱۳۰۴ و چاپخانه های قدیمی اهواز نیز  پرداخته شده است و به زمان حال ختم می شود.

رضایی اظهار داشت: این فیلم روز سه شنبه چهاردهم شهریورماه ساعت یازده صبح در تالار مهتاب کتابخانه مرکزی اهواز اکران می شود. فیلم به سفارش اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان تولید شده ودر همایش روز صنعت چاپ به نمایش در می آید.

صادق رضایی: تهیه کننده و کارگردان- احمد صدیقی: مدیر تصویر برداری و تدوین- عارف وحدتی: پژوهش- سینا سلمانپور: مدیر تولید و تدارکات- احمد صدیقی: نور و صدا و کیانوش بتواز، بعنوان مسئول هماهنگی از عوامل ساخت این فیلم مستند هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.