از نظر برخی ناظران و کارشناسان اعزام تجهیزات و نیروهای نظامی به مرزهای استان کرکوک همزمان با نزدیک شدن زمان همه پرسی یادآور اشغالگری صدام علیه کویت است.

به گزارش قدس آنلاین، از نظر برخی ناظران و کارشناسان اقدام مسعود بارزانی در اعزام تجهیزات و نیروهای نظامی به مرزهای استان کرکوک همزمان با نزدیک شدن زمان همه پرسی یادآور اشغالگری صدام علیه کویت است.

نکته قابل توجه اینکه همزمان با نزدیک شدن زمان همه پرسی در بیست و پنجم ماه جاری، اقلیم کردستان عراق همچنان در تکاپوی اعزام تجهیزات نظامی به مرزهای استان کرکوک است و  نیروهای پیشمرگه کُرد تعدادی کاروان نظامی را عازم این منطقه کرده و در آنجا مستقر شده اند.

عرض اندام نیروهای پیشمرگه کُرد

در این میان علی الحسینی سخنگوی الحشد الشعبی در محور شمالی گفت، رسیدن نیروهای پیشمرگه کُرد به مرزهای استان کرکوک عرض اندام بوده و همزمان با نزدیک شدن زمان همه پرسی که قرار است در پایان ماه جاری میلادی صورت گیرد، انجام می شود.

این در حالی است که مسئولان اقلیم کردستان عراق پس از مخالفت با تاخیر در برگزاری همه پرسی و رد درخواست های عربی  و جهانی در این خصوص، اخیرا تلاش کردند مناطق مورد اختلاف را به مناطقی که شمال همه پرسی می شود، ملحق کنند، حال آنکه ۹۰ درصد  جمعیت برخی از این مناطق عربی است که نمونه آن «مندلی» در استان دیالی است و همین وضعیت موجب خشم و نارضایتی اهالی این مناطق و بزرگان و عشایر آن شده است.

اما شورای استانداری کرکوک که یک منطقه مورد اختلاف به شمار می آید، به نفع همه پرسی رای داد و کمیساریای انتخابات نیز دفتر خود را در این استان افتتاح کرده و سرگرم اقدامات مربوط به همه پرسی است.

این وضعیت موجب خشم اهالی عرب و ترکمان این شهر شد که با برگزاری همه پرسی مخالف هستند.

در این میان «ارشد الصالحی» رئیس جبهه ترکمان گفت: نجم الدین کریم استاندار کرکوک دهها نفر از افراد مسلح حزب کارگران کردستان را به داخل این استان آورده است و ۲۰۰ فرد مسلح کُرد از حزب پ. ک.ک را رد پایگاه نظامی کیوان در غرب استان مستقر کرده است.

وی با اشاره به اینکه این اقدام موجب شدت یافتن تنش در این استان می شود، در مورد بازی علیه  مناطق ترکمانی عراق هشدار داد و اظهار داشت: تصمیم برای برگزاری همه پرسی در مناطقی که پیشمرگه در اختیار دارد از جمله کرکوک به مثابه اشغالگری است گویی داعش مناطق تحت اشغال خود را برای آنان رها کرد.

در این میان برخی کارشناسان و ناظران اقدام مسعود بارزانی در استفاده از زور برای تسلط بر مناطق مورد اختلاف را به اشغالگری صدام حسین در کویت تشبیه کردند که در نهایت موجب نابودی او شد و همین سرنوشت را برای بارزانی نیز پیش بینی کردند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.