ارومیه-رود ارس مهم ترین و پرآب ترین رودخانه شمالی آذربایجان شرقی و رودخانه مرزی ایران ،جمهوری آذربایجان و ارمنستان است که تخلیه پساب کارخانه‌های مس ارمنستان در ارس و صنایعی مانند مولیبدن و طلا و دیگر فلزات در ارس که کاملا شیمیایی و خطرناک ارزیابی شده متاسفانه حیات وحش و طبیعت ایران را در این منطقه تهدید می‌کند.

ارس جان می دهد و جان می گیرد؟

قدس آنلاین-گروه استان ها: بنا بر گفته کارشناسان و نمایندگان مجلس ارمنستان برای تخلیه این زباله‌ها، چاه حفر کرده که کاملا به ضرر ایران بوده و از این طریق سفره‌های زیرزمینی را الوده و مواد آلوده را وارد آب ارس می‌کند به گونه‌ای که آثار مواد شیمیایی نیروگاه‌های ارمنستان در ارس، مورد تایید کارشناسان قرار گرفته است.

گفته می شود در بحث مس نیز، ارمنستان برای صرفه‌جویی در مصارف برق خود، سیستم‌های مورد نیاز برای مقابله با آلودگی از طریق اعمال کنترل‌های لازم را قطع می‌کند که نوعا نشان‌ دهنده بی‌مسئولیتی آن کشور در قبال منافع ملی ایران و  محیط زیست است.

تلف شدن هزاران ماهی در رود ارس به علت وجود فلزات سنگین  سند و گواه این مدعا ست که ارس جان می دهد و جان می گیرد!

آلودگی رود ارس که منبع شرب اهالی سه شهرستان شمالی استان اردبیل است، به موضوع مهمی در میان مسؤولان، مردم و محافل عمومی و رسانه در چند سال اخیر تبدیل شده، اما هنوز راهکاری اساسی برای آن اندیشیده نشده است.

تضاد در اظهارات مسؤولان

علاوه بر مطرح شدن آلودگی رود ارس از سوی رئیس سازمان محیط زیست کشور، در تیرماه ۱۳۹۴ کمال‌الدین پیرمؤذن نماینده وقت مردم اردبیل در مجلس نیز از ورود فاضلاب نیروگاه اتمی و کارخانه آلومینیوم ارمنستان به رود ارس خبر داد و حیات ساکنان آن حاشیه از رود ارس را پرخطر دانست و گفت: این مهم عامل اصلی مرگ و میر در دشت مغان شده است.

اما چندی از این اظهارات نگذشته بود که برومند نماینده سابق پارس‌آباد در مجلس ورود فاضلاب‌ها و پسماند صنعتی ارمنستان به رود ارس را شایعه و تشویش اذهان عمومی خواند.

آب غیر بهداشتی

بایبوردی مسئول دفتر محیط زیست و سلامت غذای سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی در این باره می گوید: بر اساس نمونه برداری صورت گرفته از آب رود مرزی ارس ، میزان برخی عناصر سنگین مثل آرسنیک، مولیبدن، سرب، کادمیوم و کروم بالاتر از حد مجاز بوده و میزان آنیونهایی نظیر فسفات و نیتریت نیز در آب این رودخانه بالاتر از حد نرمال است.

 عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی خاطرنشان می کند: در نمونه آب و همچنین ترکیبات روغنی با منشاء صنعتی احتمالاً نفتی و ضمناً ترکیباتی از مواد شوینده صنعتی اندازه گیری شد که ضروری است آنالیزهای دقیق تر در این زمینه صورت گیرد.

بایبوردی با بیان اینکه سهم آلاینده های کشور ارمنستان در رود ارس به ویژه برای آبزیان چشم گیر است ادامه می دهد: متاسفانه دستگاه های اندازه گیری مجهزی برای اندازه گیری آلاینده ها در این رودخانه نداریم .

وضعیت بهداشتی غیر استاندارد

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل نیز بر آلودگی این رودخانه مهر تائید زده و بیان می کند: وضعیت بهداشتی رود ارس زیر حد استانداردهای لازم  است.

محمد خداپرست آلودگی از سمت استان اردبیل در ایران را رد می کند و یادآور می شود: این اداره از هرگونه آلودگی صنعتی و غیرصنعتی رود ارس توسط واحدهای تولیدی پارس‌آباد جلوگیری می‌کند و به صورت مکرر خروجی و پس‌آب واحدهای تولیدی منتهی به ارس کنترل می کند.

تخلیه پساب کارخانه‌های مس ارمنستان در ارس و صنایعی مانند مولیبدن و طلا و دیگر فلزات در ارس که کاملا شیمیایی و خطرناک ارزیابی شده  متاسفانه حیات وحش و طبیعت ایران را در این منطقه تهدید می‌کندوی البته به این موضوع معترف است که سیستم پایش و نمونه‌برداری آلودگی استان اردبیل که در ورودی سد ارس در شهرستان پارس‌آباد نصب شده، نیازمند ارتقا است.

وی عنوان می کند: برای افزایش اطلاعات درباره وضعیت رود باید از تکنولوژی‌های بروز پایش بهره گرفت. و لذا در این راستا در نظر داریم طرح یکپارچه پایش و نمونه‌برداری رود ارس از آذربایجان غربی و شرقی تا اردبیل را به مرحله اجرا درآوریم.

وی اذعان می کند: با راه‌اندازی این سیستم یکپارچه به صورت آنلاین هر سه استان و سازمان مرکزی، وضعیت آب رود ارس را کنترل خواهند کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بیان کرد و در آینده نزدیک با تأمین اعتبار اقدام به نصب دستگاه اندازه‌گیری سموم پیشرفته خواهد شد.

ارس کانال فاضلاب

ابراز نگرانی از آلودگی رودخانه ارس صرفا به سازمان محیط زیست کشور خلاصه نمی شود،بلکه پارلمان نشینان نیز دغدغه های خود را در این خصوص مطرح ساخته اند و از این چالش زیست محیطی انتقاد کرده اند.

نماینده مردم کلیبر، خداآفرین و هوراند در مجلس با بیان اینکه کارخانجات ارمنستان در اطراف رودخانه ارس به شدت رودخانه ارس را آلوده می‌کنند اظهار می کند: با توجه به موقعیت مکانی تلفات ماهی در رودخانه ارس، این ماهی‌ها پایین مخزن سد ارس و در پایین‌دست از بین رفته‌اند و از این رو موضوع تلفات ماهیان می‌تواند به دلیل پساب صنعتی کارخانه مس و طلای ارمنستان باشد.

قلی الله قلی زاده بیان می کند: کارخانه مس و طلای ارمنستان رودخانه ارس را به شدت آلوده می‌کند؛ به‌طوری‌که مذاکرات زیادی با وزیر امورخارجه داشتیم و حتی تذکرات کتبی زیادی به مجلس برای وزیر نیرو و وزیر امورخارجه در راستای رسیدگی به موضوع داشته‌ام.

وی اذعان می کند: اگرچه به احتمال قوی تلفات ماهی در رودخانه ارس به پساب صنعتی ارمنستان مرتبط نیست ولی کارخانجات ارمنستان در اطراف رودخانه ارس به شدت رودخانه ارس را آلوده می‌کنند.

نماینده مردم حوزه کلیبر، خداآفرین و هوراند در مجلس متذکر شد: در اطراف محدوده‌ای که ماهیان تلف شدند، هیچ کارخانه‌ای در بخش ایران نبوده و از بخش ارمنستان نیز به منطقه قره‌باغ وصل است که هیچ کارخانه‌ای در آن منطقه وجود ندارد.

وی ادامه می دهد: اگرچه تلفات ماهیان به پساب صنعتی کارخانه مس ارمنستان مربوط نبوده ولی این به معنای این نیست که کارخانه مس و طلای ارمنستان رود ارس را آلوده نمی‌کند

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمود ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۰
    0 0
    همونطور که در خبر ذکر شده مردم دارن از سرطان میمیرن بخاطر الودگی ارس پس بله این دغدغه مردم هست ولی در متن ذکر شده مسئولان هم دغدغه اینو دارن.جدا؟ پس چرا هیچ خبر و واکنشی از هیچ مسئولی در این رابطه نشنیدیم؟