خرم‎آباد- دومین همایش ۲ سالانه بررسی سیر ادبیات بومی ایران زمین با پذیرش ۱۰۵ مقاله چاپی در خرم‏آباد آغاز شد.

دومین همایش ملی ادبیات بومی ایران زمین در خرم ‏آباد آغاز شد

به گزارش خبرنگار قدس ‏آنلاین، ۲۰۰ مقاله در سراسر کشور به این همایش ارسال شده که ۳۲مقاله برتر، ۱۰۵ مقاله جهت چاپ و سخنرانی و ۷۳ مقاله جهت چاپ در کتابچه‏ی همایش انتخاب شدند.

رئیس دانشگاه لرستان در این همایش گفت: اگر ادبیات بومی را پاس بداریم، زیرساخت‏های ادبیات ملی کشور را پاس داشته‏ایم.

خسرو عزیزی از جهاد دانشگاهی واحد لرستان و معاونت پژوهشی دانشگاه لرستان تشکر کرد که این همایش را برگزار کرده‌اند.

 ادبیات بومی لرستان ظرفیتی غنی است

نماینده‏ی مردم خرم‏آباد در مجلس شورای اسلامی نیز زنده نگه داشتن ادبیات فارسی را وظیفه‏ای همگانی دانست و اظهار کرد: در ادبیات بومی ظرفیت‏های زیادی داریم که باید از آنها استفاده کنیم.

محمد بیرانوندی افزود: در دنیای امروز که میزگرد جهانی است نقش ادبیات بومی در صیانت از شعر و ادب فارسی بسیار مهم است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: هر یک از ما رسالت داریم از زبان و ادبیات فارسی دفاع کنیم.

بیرانوندی تشریح کرد: ادبیات ملی کشور از ادبیاتهای بوم‌های مختلف کشور تشکیل شده است.

وی که خود دکترای زبان و ادبیات فارسی دارد تصریح کرد: مهم است که بتوانیم ادبیات بومی را نشر بدهیم.

نماینده‏ی مردم خرمآباد و دوره چگنی بیان داشت: باید با کمک کردن به فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی بتوانیم با رویکرد هم‌افزایی بین زبان‌های گونه‌گون از ادبیات بومی در دنیای امروز صیانت کنیم.

بیرانوندی افزود: هم‏افزایی باعث استفاده از واژگان متنوع بومی برای غنی‌سازی زبان و ادبیات فارسی می‌شود.

 ادبیات بومی یک فرهنگ است

معاون پژوهشی دانشگاه لرستان نیز در این همایش گفت: ادبیات بومی با تنوع ویژگی‏های کم ‏نظیر خود برخلاف باور عده‏ای می‏تواند به یک فرهنگ تبدیل شود.

محمد فیضیان افزود: این همایش گامی در راستای رفع چالش‏های ادبیات بومی است که نتیجه‏ی آن همه ایرانیان را بهره ‏مند خواهد کرد.

فیضیان با اشاره به اینکه این همایش زمینه‏ای برای آگاه کردن جوانان است، اظهار کرد: متأسفانه ادبیات بومی به فراموشی سپرده شده بود که با برگزاری همایش‏های تحت‏عنوان "کله باد" و "ادبیات بومی ایران زمین" قدم‏هایی در راستای حفظ و تقویت این زبان برداشته شد.

معاون پژوهشی دانشگاه لرستان با تأکید بر اینکه پایان نامه‏ها را باید به سمت مأموریت‏گرا بودند سوق داد، گفت: درجه‏های آموزشی برای حمایت از پایان نامه‏هایی که به ادبیات بومی بپردازند لحاظ شده است.

 پیشرفت جوامع و پایداری آن در گرو حفظ هویت و شخصیت جامعه است

رئیس جهاد دانشگاهی لرستان نیز با بیان اینکه همایش ملی ادبیات بومی ایران زمین فرآیندی چند ساله در لرستان است، بیان کرد: این همایش در لرستان به صورت سه دوره استانی و ۲ دوره منطقه‏‌ای برگزار شد که با توجه به موفقیت‏های خوب این همایش، ۲ دوره نیز به صورت ملی در حال برگزاری است.

نادردهقانی‏الوار اظهار کرد: همایش ملی ادبیات بومی ایران زمین با هدف معرفی و شناخت جنبه‌های مختلف فرهنگ و هنر اقوام ایرانی در قالب ادبیات برگزار می‌شود.

وی پیشرفت جوامع و پایداری آن را در گرو حفظ هویت و شخصیت آن جامعه دانست و تأکید کرد: در این همایش و همایش‌های مشابه تلاش می‏‌شود که به ابعاد مثبت فرهنگ توجه و در راستای تقویت آن گام‌های مؤثری برداشت.

به گفته دهقانی‏الوار ۲۰۰ مقاله از سراسر کشور به دبیرخانه همایش ارسال گردیده که از این تعداد ۱۰۵ مورد آن به صورت سخنرانی و چاپی پذیرش شده و در اختیار اساتید قرار خواهد گرفت.

گفتنی است نزدیک به ۲۰۰ مقاله برای دبیرخانه همایش فرستاده شده است. تعداد ۳۲ مقاله تحت عنوان مقالات برتر ارائه شده‌اند و تعداد ۱۰۵ مقاله نیز در قالب چاپ و سخنرانی ارائه شدند. همچنین تعداد ۷۳ مقاله تحت عنوان کتابچه همایش منتشر می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.