متاسفانه دولتی ها به دلیل عدم نگاه واقع بینانه به مسائل بین المللی به تذکرات داده شده توجهی نکردند تا جایی که شاهد فعالیت آمریکاییها علیه ایران در موضوع برجام هستیم. یقینا بعد از آمریکا ،انگلیس ها وفرانسوی ها علیه ایران حرکت می کنند و مایلند همانگونه که توان هسته ای کشور را با دست خود نابود کردیم با پذیرفتن برجام موشکی توان موشکی امان را به دست دشمن نابود کنیم.

تحمیل برجامهای موشکی ومنطقه ای نیرنگ تازه ترامپ در برخورد با ایران

قدس آنلاین- دکترامیرعلی ابوالفتح کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به ضدیت دولتمردان آمریکا با توافق  برجام به قدس آنلاین گفت:از زمانی که آقای ترامپ و تمامی نامزدهای انتخاباتی جمهوری خواهان وارد رقابت های انتخابات ریاست جمهوری شدند مشخص بود پیروزی حزب جمهوری خواه برجام را به چالش می کشاند و هر کدام از هفده نفر نماینده حزب جمهوری خواه با شدت و ضعف کمتر یا بیشتر نسبت به برجام موضع گیری خواهند کرد. جریان جمهوری خواه و محافظه کار در آمریکا معتقد است کلاه بر سر آمریکا گذاشته شده وجمهوری اسلامی ایران با زرنگی به خواسته های خود در برجام رسیده به نحوی که توانسته جهان را به گروگان بگیرد تا  در لوای برجام  برنامه های تسلیحاتی_ هسته ای خود را پیش ببرد.

وی افزود: اما همچنان در آمریکا اختلاف نظرهایی درخصوص برخورد با موضوع برجام وجود دارد. آقای ترامپ بارها به صراحت عنوان کرده که برجام بدترین توافق تاریخ آمریکاست پس باید کنار گذاشته شود. هر چند که آقای ترامپ در طی ماه های گذشته از الفاط ویژه خود استفاده کرده و با سخنرانی های احساسی سعی در متهم کردن جمهوری اسلامی ایران داشته است. ابوالفتح تصریح کرد: کنگره در سال ۲۰۱۵ قانونی را با این مفهوم تصویب کرده که دولت آمریکا هر نود روز یک بار به کنگره گزارش دهد که  آیا اجرای برجام توسط ایران مورد تایید بوده وایران بدان  پایبند بوده است؟ نکته دوم اینکه دولت آمریکا  اعلام می کند که برجام مبتنی بر منافع ملی آمریکا هست یا نیست این مساله دو بار اتفاق افتاده، اما اگر دولت آمریکا نقض برجام را توسط ایران اعلام کند این کار باید طی نامه رسمی به کنگره  با ذکر دلایل واستنادات انجام شود بنابراین دولت آمریکا نمی تواند بدون مدرک ودلیل عدم پایبندی ایران را به برجام مطرح کند. مسلما دلایل ارائه شده نیز باید مورد توجه و تایید  آژانس انرژی اتمی و گزارش جامع اطلاعاتی آمریکا قرار بگیرد تا کنگره بتواند براساس گزارشهای موجود بنا به دلایل نامبرده عدم پاتیبندی ایران را به برجام مطرح کند. بعد از رسیدن چنین گزارشی کنگره طی شصت روز فرصت دارد که بررسی کند آیا تحریم های به تعلیق درآمده کنگره درخصوص برنامه ی هسته ای ایران به قوت خود باقی است یعنی تعلیق ادامه پیدا کند یا تعلیق برداشته شود وتحریم ها مجددا بازگردانده شوند. بنابراین هنوز مشخص نیست آقای ترامپ درپایان روز ۱۵ اکتبریعنی پایان مهلت نود روزه سوم عدم پایبندی ایران را اعلام خواهد کرد یا خیر.

وی دراین باره افزود: وزیر امور خارجه آمریکا بارها با صراحت اعلام کرده که ایران به لحاظ فنی به برجام پایبند بوده است به عبارتی ایران  تمام بخش های فنی برجام را رعایت کرده است مثلابه موارد تعیین شده درباره غلظت اورانیوم و ذخایر اورانیوم پایبند بوده حال باید منتظر ادله های  آقای ترامپ بود هرچند که حتی اگر ادله ای هم ارائه کند مشخص نیست کنگره آمریکا به بازگش تحریم ها رای خواهد داد یا خیر؟

 ابوالفتح با اشاره به اینکه آمریکا به دنبال تحریم ها و تهدیدهای بیشتری علیه ایران است خاطر نشان شد:  به هر حال نشانه هایی بر عدم تایید کنگره وجود دارد و امیدوار هستیم در این مرحله کنگره بازگشت تحریم ها را تایید نکند. به عبارتی میتوان گفت  استراتژی آقای ترامپ به جای نقض برجام معلق نگاه داشتن آن است، یعنی وی در نظر دارد که برجام را بین زمین وآسمان معلق نگه دارد تا با ایجاد فشار ومحدودیت برای ایران، جمهوری اسلامی یک بار دیگر تن به مذاکره بدهد تا در حوزه های مشخصی برای ایران محدودیت هایی در نظر گرفته شود یا این محدودیت های برای زمان های طولانی از پنج تا بیست وپنج سال درنظر گرفته شود. یکی از این موارد می تواند تجدید نظر در سیاست های منطقه ای ایران باشد.

این کارشناس آمریکا با اشاره به اینکه آمریکا به دنبال برجام های موشکی و غیر هسته ای است گفت: بنده معتقدم آقای ترامپ بودن اینکه ازعدم پایبندی ایران به  برجام سخن بگوید توپ بازی را از کاخ سفید به زمین کنگره می افتد و اگر کنگره به ادامه تحریم ها رای بدهد به عبارتی درگناه کاخ سفید شریک شده و دیگر قادر به تحت فشار دادن دولت نخواهند بود از این رو از آقای ترامپ سلب مسوولیت می شود. بی شک در چنین مرحله ای فضای مبهم ونگران کننده ای در مسائل اقتصادی و سرمایه گذاری ایجاد می شود و ایران نمی تواند از فواید برجام منتفع شود. اقای ترامپ امیدوار است که در نهایت ایران یک بار دیگر در پای میز مذاکره بنشیند و یا درخصوص محتوای برحام یا در مورد برجام های غیر هسته ای اعم از برجام موشکی، مبارزه با تروریست و فعالیتهای منطقه ای ایران را در تنگنا قرار دهد.

وی درپایان با اشاره به واکنش دولتهای اروپایی درباره گزارش آتی آقای ترامپ عنوان کرد: اینکه واکنش کشورهای اروپایی به این تصمیم دولت آمریکا چه خواهد بود بسته به رفتار دولت آمریکا  است که خروج از برجام یا عدم پایبندی یا بازگشت تحریم ها را مطرح کند که در هر یک از موارد یاد شده اتحادیه اروپا واکنش های مختلف و متفاوتی خواهد داشت.

دکتر محمد صادق کوشکی کارشناس سیاسی با اشاره به اینکه مشخص بود آمریکا به هیچ تعهدی پایبند نخواهد ماند گفت : اولین نکته این است که امریکاییها به دنبال عبور از برجام هسته ای هستند واین موضوع از همان ابتدا کاملا قابل پیش بینی بود. کارشناسان بارها این نکته را به دولت متذکر شدند که امریکاییها هیچ زمانی به برجام هسته ای اکتفا نخواهند کرد و ه دنبال تحمیل برجامهای موشکی، حقوق بشری ومنطقه ای به ایران خواهند بود. زمانی که از دولت خواسته شد برجام هسته ای را نپذیرد به این دلیل بود که کارشناسان به صراحت چنین روزهایی را پیش بینی کرده بودند که برجام از نظر آمریکا مرحله ای است و یقینا مسائل ما با برجام هسته ای حل نخواهد شد.

وی در پایان با تاکید براینکه ایران نباید یک بار دیگر بر سر میز مذاکره بنشیند با ذکر دلایل آن عنوان نمود: متاسفانه دولتی ها به دلیل عدم نگاه واقع بینانه به مسائل بین المللی به تذکرات داده شده توجهی نکردند تا جایی که شاهد فعالیت آمریکاییها علیه ایران در موضوع برجام هستیم. یقینا بعد از آمریکا، انگلیس ها وفرانسوی ها علیه ایران حرکت می کنند و مایلند همانگونه که توان هسته ای کشور را با دست خود نابود کردیم با پذیرفتن برجام موشکی توان موشکی امان را به دست دشمن نابود کنیم.  امیدواریم دوستان دولتی متوجه غلط بودن مسیر چهار سال گذشته شده باشند و به دنبال پذیرش برجام موشکی نباشند وبا پافشاری جدی مقاومت  به این نتیجه برسند که به تعبیر حضرت امام خمینی (ره) یک قدم عقب نشینی در برابر دشمن منجر به صد قدم پیشروی انها خواهد شد. اعاده حقوق ملت و پافشاری برآن وعدم پذیرش هر برجام دیگری تنها راهکار ما در مقابله با زیاده خواهی های دنیای غرب است. اگرخدای نکرده  برجام موشکی را بپذیریم آن زمان  است که  خشت خشت بنای استقلال کشور را حراج  و به رایگان تحویل دشمن می دهیم و باید به انتظار وارد کردن ضرباتی مهلک بر پیکره نظام جمهوری اسلامی ایران از سوی دشمن باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.