۱۲ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۹
کد خبر: 566530

به موجب قانون حمایت خانواده مصوب۱۳۹۱، زوجه می‌تواند در دادگاه محل اقامت خوانده یا محل سکونت خود اقامه دعوی کند؛ مگر در موردی که خواسته، مطالبه مهریه غیرمنقول باشد.

مطالبه مهریه از طریق قضایی

* قسمت اول

قدس آنلاین- به موجب قانون حمایت خانواده مصوب۱۳۹۱، زوجه می‌تواند در دادگاه محل اقامت خوانده یا محل سکونت خود اقامه دعوی کند؛ مگر در موردی که خواسته، مطالبه مهریه غیرمنقول باشد.

پس اگر مهریه، مالی غیرمنقول مانند زمین یا خانه باشد، دعوی باید در دادگاه محل وجود مال اقامه گردد؛ همچنین مطابق رأی وحدت رویه شماره ۷۰۵ هیئت عمومی دیوان عالی کشور، دادگاه محل وقوع عقد نکاح و دادگاه محل انجام تعهد نیز برای رسیدگی به دعوی مطالبه مهریه صالح می‌باشند.

با توجه به راه‌اندازی دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در برخی نواحی قضایی، لازم است مدعی برای طرح دعاوی مشخصی از جمله دعوی مطالبه مهریه، به این دفاتر مراجعه کند. بنابراین، زوجه باید با مراجعه به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی واقع در حوزه قضایی دادگاه صالح، ابتدا دادخواستی را تنظیم و با مشخص کردن خود به عنوان خواهان و همسر خویش به عنوان خوانده، خواسته خود را که مطالبه مهریه است بیان کرده مقدار آن را مشخص کند.

اگر مهریه پول باشد، به نرخ روز (نرخ بانک مرکزی) محاسبه می‌شود و همین مقدار مبلغ مهریه می‌باشد. چنانچه مهریه طلا، نقره یا سایر مواردی باشد که باید حتماً ارزش اقتصادی داشته باشند، خواهان می‌باید آن را مقوّم (قیمت‌گذاری) نماید. درصورتی که مهریه به کمتر از بیست میلیون تومان تقویم شود، دعوی در صلاحیت شورای حل اختلاف قرار می‌گیرد و نیاز به مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی نیز نخواهد بود.

در قسمت ادلّه دادخواست، خواهان باید مدارک لازم را که شامل روگرفت مصدّق عقدنامه، روگرفت مصدّق شناسنامه وکارت ملی زوجین است، ذکر کرده و یک نسخه از این مدارک را نیز پیوست دادخواست کند.

در قسمت شرح دادخواست، زوجه با استناد به وجود رابطه زوجیت بین خود و خوانده، از دادگاه تقاضای صدور حکم بر محکومیت خوانده به پرداخت مهریه را خواهد کرد.

پس از تنظیم دادخواست و پرداخت هزینه‌ها دادخواست توسط معاونت ارجاع به یکی از شعب خانواده ارجاع می‌شود. دفترِ دادگاهی که پرونده به آنجا ارجاع شده است، تاریخ و ساعت رسیدگی به پرونده را تعیین و به طرفین ابلاغ می‌کند. به طور معمول در رسیدگی به پرونده‌های مطالبه مهریه احتیاجی به تجدید وقت رسیدگی نیست و قاضی پس از اولین جلسه، حکم محکومیت زوج به پرداخت مهریه را صادرمی‌کند. پس از قطعی شدن حکم، چنانچه زوج مدعی اعسار (ناتوانی مالی) برای پرداخت یکجای مهریه گردد، می‌باید دادخواست اعسار از پرداخت محکومٌ به را درهمان شعبه رسیدگی کننده به دعوی مطالبه مهریه، طرح نماید. دادگاه پس از بررسی و اثبات و احراز اعسار زوج، مقرر می‌کند مبلغی از مهریه به صورت یکجا و بقیه به صورت اقساطی پرداخت شود. میزان پرداختی مقرر برای هر قسط، بستگی زیادی به سطح درآمد زوج، بدهی‌های وی، تعهدات مالی وی به بانک‌ها و سایر موارد دارد.

ادامه دارد...

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.