یزد- مدیر جهاد کشاورزی شهرستان میبد گفت: مهم ترین برنامه های جهاد کشاورزی در مبحث اقتصاد مقاومتی تولید شیر از طریق دامداریهای سنتی است.

تولید شیر از طریق دامداری های سنتی در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی است

به گزارش قدس آنلاین، صدر پور کوثری با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری درزمینه اقتصاد مقاومتی و لزوم مشارکت مردم در جهت سرو سامان دادن به اقتصاد خرد اظهار داشت: یکسری تعهداتی را در ارتباط با بحث اقتصاد مقاومتی و عموما در عرصه اقتصاد خرد و روستایی در ساماندهی تولید و اشتغال و در به کار گیری تکنولوژی های نوینی که در دنیای امروز وجود دارد در بهره وری از منابع موجود ، در حوزه های گوناگون داشتیم که تا به حال صورت گرقته و یا در حال انجام است.

وی افزود: در حوزه دامپروری و در زمینه دام سنگین توسعه ای که مد نظر جهاد کشاورزی است ، در جهت توسعه تولید شیر و گوشت همزمان می باشد که در این ارتباط نزاد سمینتال معرفی شد که توسعه داده شود و کلاسهای آموزشی جهت دو رگ گیری این نژاد با انجام تلقیح های مصنوعی برگزار شده تا در عین تولید شیر ، تولید گوشت را هم به گونه ای مناسب در کنار آن داشته باشیم که در صورت برخورد به مشکلی در زمینه تولید شیر ، از نظر تولید گوشت دامداران کمتر دچار ضرر شوند.

پور کوثری تصریح کرد: در حوزه پرورش دام سبک ، ارتقا سطح تولید شیر دام سبک بیشترین اهمیت را دارد و در این ارتباط منطقه ندوشن در زمینه تولید شیر و لبنیات صاحب برندی است که تاکید بر حفظ آن شد . 

این مسئول ادامه داد: با توجه به خشکسالی هایی که در چند سال اخیر در آن منطقه وجود داشت و به دنبال آن مشکلاتی  در زمینه تولید شیر و لبنیات به وجود آمده بود و به همین دلیل فرآیندی در سطح شهرستان و به خصوص در منطقه ندوشن در زمینه اصلاح نژاد در یکسال گذشته شروع نمودیم که بر این اساس سال گذشته ۱۰۰ راس نر بز سانن را خریداری کرده ، در اختیار دامداران برای دو رگ گیری با هدف توسعه شیر قرار دادیم.

مدیر جهاد کشاورزی میبد با اشاره به هدف گیری نقطه بنابینی در تولید شیر با میران ۱۰۰۰ لیتر و ۲۰۰ لیتری که در حال حاضر در شهرستان صورت می گیرد گفت: ارتقا تولید شیر به میزان ۵۰۰ لیتر شیر را هدف قرار داده و با توجه به اعتبارات کمی که وجود دارد دو رگ گیری دام را آغاز نموده و با هماهنگی که با فرمانداری صورت گرفت ، امسال نیز ۳۰ راس نر بز آلپاین خریداری شده و در اختیار دامداران منطقه ندوشن قرار گرفت و در چند روز آینده هم ۲۵ راس نر بز آلپاین و سانن دیگر با توجه به هدف دورگ گیری و ارتقا سطح تولید شیر بین دامداران توزیع خواند شد.

وی خاطرنشان ساخت: راه اندازی ایستگاه های خالص دام های پربازده از برنامه هایی است که جهاد کشاورزی شهرستان به دنبال آن است و ایستگاهی در منطقه رکن آباد به صورت پایلوت وجود دارد و ایستگاههایی در مرور و اشنیز وجود دارد  که ایستگاه پرورش خالص بز سانن است. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.