گیلان - مدیرکل دامپزشکی استان گیلان گفت تعداد۶ هزار و سیصد قلاده سگ نگهبان توسط بخش دولتی وخصوصی واکسینه شدند.

واکسیناسیون بیش از ۶هزار قلاده سگ در گیلان

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی دامپزشکی استان گیلان، سهراب عاقبتی با اشاره به اینکه بیماری هاری یکی از معضلات مهم بهداشتی در کشور است که سگ مهمترین ناقل این بیماری است، گفت: ۹۰ درصد گزیدگیها از سوی سگ‌های ولگرد صورت می‌گیرد.

وی افزود: با انجام طرح توسعه بهداشتی دامهای روستایی و عشایری، تعداد۶ هزار و۳۰۰ قلاده سگ نگهبان امسال توسط بخش دولتی وخصوصی واکسینه شدند.

عاقبتی ادامه داد:بیماری هاری یک بیماری ویروسی بسیار خطرناک و مشترک بین انسان و دام است که صد در صد کشنده بوده، در صورتیکه براحتی قابل پیشگیری است.

مدیرکل دامپزشکی گیلان خاطر نشان کرد: عمده‌ترین راه انتقال بیماری (ویروس) از طریق گزش و یا خراش توسط حیوانات آلوده و مبتلا بوده که بواسطه حضور ویروس در بزاق این جانداران، به ابتلاء انسان یا حیوان مورد گزش منجر خواهد شد.

دکتر عاقبتی با اشاره به اینکه اساس مبارزه با هاری بر سه اصل استوار است، خاطر نشان کرد:کنترل هاری در حیات وحش، کنترل جمعیت حیوانات گوشتخوار بدون مالک (بویژه سگهای بدون صاحب) کنترل و پیشگیری از بیماری در جمعیت سگ های صاحب دار از مواردی است که باید در پیشگیری از هاری به کار برد.

وی تصریح کرد:در خصوص اجرای بندهای اول و دوم سازمان حفاظت محیط زیست و سایر ارگانهای ذیربط مسئول بوده و سازمان دامپزشکی آمادگی خود را برای هر گونه همکاری فنی اعلام کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.