بجنورد- تازه ترین نشست ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی خراسان شمالی با مصوباتی درخصوص حمایت از طرح ایجاد زیر ساخت های مورد نیاز معادن و منطقه ویژه اقتصادی استان و همچنین طرح توسعه کشت گردوهای پیوندی برگزار شد.

حمایت از ایجاد زیرساخت معادن و منطقه ویژه اقتصادی خراسان شمالی

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان شمالی،استاندار خراسان شمالی در جمع بندی مباحث مطرح در این نشست که چهار شنبه شب برگزار شد، گفت: برای حمایت از معادن به عنوان زیربنای استان کلیات طرح کمک به ایجاد زیر ساخت های معادن استان با اولویت برق رسانی مصوب شد و مقرر شد جزئیات طرح در جلسات کارشناسی بررسی و نهایی شود.

محمد رضا صالحی معادن را جزء سرمایه های بالقوه استان دانست که افزایش درآمد سرانه مردم و اشتغال در استان را به همراه خواهد داشت.

صالحی همچنین به طرح توسعه کشت نهال پیوندی در استان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۲۴۱۵ هکتار باغات گردو در خراسان شمالی با تولید سالانه ۵۰۶۷ تن وجود دارد که تا پایان برنامه ریزی ۵ ساله برنامه ششم توسعه ضمن حفظ این اعداد و ارقام ۵۶۰ هکتار نیز برای طرح توسعه کشت نهال پیوندی گردو افزوده خواهد شد.

وی تاکید کرد: اجرایی شدن این طرح علاوه بر پرداختن به بحث مردمی بودن اقتصاد مقاومتی می تواند با ایجاد اشتغال، تولید و جذب بازارهای مرتبط در صادرات غیر نفتی استان نیز موثر باشد.

وی اشاره داشت: برای اجرای این طرح باید از ظرفیت جهاد دانشگاهی به عنوان پیمانکار جهت بهره مندی از توان علمی آن بهره مند شویم تا علاوه بر حفظ شاخص مردمی بودن، شاخص دانش بنیان بودن طرح های مرتبط با حوزه اقتصاد مقاومتی نیز رعایت شود.

صالحی با تاکید بر اینکه باید تا پایان فصل پاییز شاهد بهره برداری از فاز نخست منطقه ویژه اقتصادی استان باشیم، تصریح کرد: از سوی استان اعتبارات لازم برای تامین زیر ساخت های منطقه ویژه اقتصادی همچون برق، گاز، برق و مخابرات در نظر گرفته شده و همچنین مساعدت های لازم از سوی دفتر مقام معظم رهبری نیز دیده شده است.

وی ادامه داد: بررسی ها نشان می دهد که برآورد قیمت زمین در منطقه ویژه اقتصادی به عنوان یک اصل جهت جذب و ورود سرمایه گذاران با رعایت و حفظ حق و حقوق دولت الزامی است و بنابراین شرکت شهرک های استانی باید این موضوع را در دستور کار خود قرار داده و گزارش کار را ارائه دهد.

استاندار خراسان شمالی با تاکید بر اینکه اقتصاد مقاومتی به معنای مقاوم سازی اقتصاد است بنابراین جلسات ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی باید هدف محور باشد نه پروژه محور، مطرح کرد: پنج محور مردم، عدالت و دانش بنیان بودن، درون زا و برونگرا بودن اساس موفقیت در اقتصاد مقاومتی است و پروژه ای با دارا بودن حداقل این ویژگی ها قابل طرح و دفاع است.

محمد رضا صالحی ادامه داد: در تعریف پروژه های اقتصاد مقاومتی باید توجه به مباحث کمیت و کیفیت نیز مورد توجه باشد.

وی موضع گیری و سخنان اخیر ترامپ رئیس جمهور آمریکا در خصوص جهموری اسلامی ایران را بیانگر این موضوع دانست که مباحث اقتصاد مقاومتی در کشور به خوبی دنبال شده است که مقاومت ایران در برابر تحریم ها و فشارهای اقتصادی آمریکا و یارانش می تواند گویای این واقعیت باشد.

صالحی در ادامه به مشکلات مطرح شده در خصوص فرودگاه بجنورد هم اشاره ای داشت و گفت: مخالف ایجاد فرودگاه دوم در استان نیستیم اما تامین اعتبارات مورد نیاز آن از محل اعتبارات دولتی چندین سال زمان خواهد برد و بنابراین جهت تحقق این هدف بایستی بخش خصوصی وارد میدان شود.

وی با تاکید بر اینکه مشکلات و مسائل فرودگاه بجنورد باید به طور کارشناسی حل شود، تصریح کرد: شرکت های هواپیمایی بدانند که خراسان شمالی همان ایران کوچک دارای ظرفیت های بالقوه ی فراوانی است که به زودی بالفعل خواهد شد و آنانی که امروز در شرایط سخت دست ما را می گیرند در آینده از حمایت های ما برخوردار خواهند شد.

صالحی اذعان داشت: همان طور که رهبر معظم انقلاب تأکید داشته اند، این استان می تواند در زمره ۱۰ استان برتر جای گیرد و بنابراین امیدواریم با نگاه حمایتی مدیران استانی و نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی شاخص های توسعه ای استان ارتقاء یابد.

احیاء قنوات استان از طرح های مورد تاکید استاندار خراسان شمالی در سال جاری است که در این باره توضیح داد: بحث تعادل بخشی مبانی آب استان باید به صورت علمی مورد توجه باشد و همچنین اصلاح کنتورهای هوشمند و جلوگیری از برداشت اضافی آب چاههای مجاز نیز باید در اولویت باشد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان نیز با اعلام این خبر که از سوی قانونگذار ۱۰۵ میلیارد تومان اعتبار برای گسترش شاخص های توسعه ای خراسان شمالی درنظر گرفته شده است، گفت: برنامه ریزی استان هزینه این اعتبارات در بخش کمک های فنی اعتباری و تامین زیرساخت هاست.

مجید پورعیسی مطرح کرد: تامین زیر ساخت ها به ویژه برق رسانی ۵ معدن استان با اعتباری بالغ بر ۴ میلیارد تومان، تجاری سازی محصولات کشاورزی به ویژه گردوی پیوندی و همچین توجه تامین زیر ساخت های منطقه ویژه اقتصادی با تصویب ۱۶.۵ میلیارد اعتبار از مصوبات مهم این جلسه است.

پورعیسی اشاره داشت: از نمایندگان استان نیز خواستاریم صنایع دارای جایگاه و پایگاه در استان را برای افزایش زیرساخت های اقتصادی، حمایت از تولید و افزایش اشتغال به استان بیاورند.

در ادامه این نشست نماینده مردم ۵شهرستان استان در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: بایستی خروجی طرح‌های مطرح شده در جلسات ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی از سوی دستگاههای اجرایی مورد ارزیابی قرار گیرد و همچنین رشد پروژه‌ها در شاخص‌های بانک جهانی از جمله رژیم نهادی، انگیزش اقتصادی،آموزش و نوآوری مورد بررسی قرار گیرد.

علی قربانی افزود: تنها تعریف پرژوه نباید هدف نهایی کار ما باشد بلکه باید اهداف پروژه همچون صرفه اقتصادی و تاثیرگذاری آن بر استان مورد بررسی قرار گیرد و با تعریف و اجرای پروژه های اقتصاد مقاومتی به دنبال اقتصاد پایدار در سطح کشور و استان باشیم.

در ادامه هادی قوامی عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس شورای اسلامی هم با تاکید بر شناخت درست از مسئله اقتصاد مقاومتی، افزود: نباید تعداد پروژه های اقتصاد مقاومتی در استان زیاد باشد تا علاوه بر نظارت درست بر اجرا کار شاهد اثرگذاری آن در جامعه باشیم.

قوامی گفت: گسترش طرح های توسعه ای صنایع بزرگ استان همچون آلومینای جاجرم و فولاد اسفراین، تکمیل و بهره برداری از پروژه های ریلی استان، تسهیل دسترسی از طریق خطوط هوایی و همچنین مسئله آب و مباحث مرتبط با آن در استان می تواند به عنوان پروژه های اقتصاد مقاومتی مطرح باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.