اهواز- ریزش صخره در منطقه کوی رمضان یا همان منبع آب اهواز بار دیگر حادثه آفرید و این بار جان دو کودک را گرفت و این در حالی است که به گفته استاندار خوزستان ۸۱۸ خانوار این منطقه در معرض این تهدید قرار دارند.

خطر ۸۱۸ خانوار کوی رمضان اهواز را تهدید می کند

به گزارش قدس آنلاین، روز یکشنبه ‌در پی وقوع حادثه ریزش سنگ بر روی دو منزل در منطقه کوی رمضان اهواز که منجر به جان باختن دو کودک شد ستاد بحران استان خوزستان با حضور اعضای این ستاد تشکیل جلسه فوری داد.

امکان ریزش مجدد کوه وجود دارد

کیامرث حاجی زاده، مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان روز یکشنبه در شورای ستاد بحران خوزستان با موضوع بررسی حادثه سقوط صخره بر منازل منبع آب و تعیین تکلیف منازل غیرمجاز در این منطقه گفت: منطقه منبع آب اهواز، بالقوه حادثه خیز است برای همین باید فکر عاجلی برای آن شود.

وی بیان داشت: ۸۴ منزل این منطقه به صورت ضرب الاجل به مکانی دیگر منتقل می شوند و ۸۱۸ منزل دیگر در یک برنامه زمان بندی که بزودی اعلام می شود در محلی دیگر اسکان داده می شوند.

حاجی زاده تصریح کرد: در این منطقه گودبرداری به صورت غیرمجاز انجام شده که با توجه به وضعیت کنونی امکان دارد دوباره ریزش کوه اتفاق بیفتد.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری خوزستان اذعان داشت: در این منطقه افرادی بدون مجوز در کنار کوه اقدام به گودبرداری کرده‌اند و در آنجا اتاقک‌هایی فاقد استانداردهای مسکونی احداث کرده‌اند.

این مقام مسئول در ادامه افزود: به رغم هشدارهایی که از سوی شهرداری و مسئولان داده شد، متاسفانه ساکنان منطقه هیچگونه توجهی نکردند که در نتیجه آن ۲ کودک امروز زیر آوار جان دادند.

خطر برای ۸۱۸ خانوار اهوازی پابرجاست

غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان در این جلسه اظهار کرد: ادامه روند سکونت در مناطق پرخطر منبع آب به صلاح نیست، چراکه ساکنان این مناطق که فرزندان این شهر هستند بیش تر آسیب می بینند.

وی اذعان داشت: یک بعد این مساله عاطفی است که همه از آن متاثر و ناراحت هستند و بعد دیگر آن زندگی افرادی است که در منطقه‌ای که اصول شهرسازی در آن رعایت نشده و خارج از مقررات اقدام به ساخت کرده‌اند سکنی گزیده‌اند.

شریعتی بیان کرد: ۵ سال پیش زمانی که برخی خانه‌های این منطقه توسط شهرداری تخریب شد می بایست بلافاصله تغییر کاربری انجام می‌شد تا دیگر کسی اقدام به ساخت مجدد خانه نکند، اما به دلایلی که ما بی‌اطلاع هستیم تغییر کاربری انجام نشده است.

استاندار خوزستان با اشاره جابجایی ساکنان این منطقه به منطقه‌ای دیگر گفت: ۸۴ خانه در معرض خطر فوری هستند که باید در اولین فرصت جابجا شوند و ۸۱۸ خانه دیگر که آن ها نیز تقریبا با این مشکل روبرو هستند نیز در برنامه جابجایی قرار دارند.

نماینده عالی دولت در استان اذعان داشت: یکی از محل های اسکانی که برای این ساکنان در نظر گرفته شده است شیرین شهر و شهر رامین است که البته در نشستی که امروز باید میان مسکن و شهرسازی، شهردار، شورای شهر و بنیاد مسکن و عمران مسکن برگزار می شود تصمیمی عاجل گرفته می‌شود.

غلامرضا شریعتی بیان کرد: ساکنان این منطقه نیز محدودیت های ما را در نظر بگیرند ما از هیچ تلاش و کمکی دریغ نمی‌کنیم و از هرآنچه که در اختیار داریم برای کمک به آن‌ها کمک می کنیم.

وی با تاکید بر این که باید برای ۸۱۸ خانوار فکر اساسی شود اظهار داشت: ساکنان در کاهش آسیب ها با ما همکاری کنند، چراکه ما موظف به ایمن کردن شرایط موجود هستیم.

استاندار خوزستان افزود: درمان آسیب دیدگان حادثه امروز نیز کاملا رایگان در نظر گرفته شده است.

شریعتی با اشاره به حفاری‌های آبفا در این منطقه به منظور اصلاح شبکه گفت: آبفای اهواز نسبت به آسفالت نشدن منطقه پس از حفاری باید پاسخگو باشد.

حادثه کوی رمضان ممکن است به یک معضل اجتماعی تبدیل شود

محمد جعفر فلسفی، رئیس شورای شهر اهواز نیز در این نشست بیان کرد: اگر دولت توان رسیدگی به این منطقه را دارد هر چه سریع تر باید اقدام کند اگر توان رسیدگی را ندارد به ما اعلام کند تا از طریق مردم به این وضعیت رسیدگی و با استفاده از کمک های مردمی فکری به حال این منطقه کنیم.

وی با بیان اینکه احتمال حوادث و خطرات بدتری در این منازل همچنان وجود دارد اذعان داشت: اگر برای مردم این منطقه کاری انجام نشود قطعا به یک معضل اجتماعی تبدیل می‌شود.

فلسفی اظهار کرد: مردم این منطقه به دلیل فقر امکان جابجایی ندارند باید مبلغی بلاعوض نزدیک به ۲۰۰ میلیون ریال به هر خانوار کمک شود تا بتواند در اهواز مکانی را برای خود رهن کند.

مناطق پرخطر و غیر استاندارد در اهواز زیاد است

نبی‌الله خون میرزایی، فرماندار اهواز نیز در این نشست گفت: شهرداری به تنهایی نمی‌تواند مساله جابجایی و تخریب منازل غیرمجاز در اهواز که قطعا تبعات امنیتی و اجتماعی را به دنبال دارد را انجام دهد.

وی تصریح کرد: لازم است مصوباتی تنظیم شود و پشتیبانی لازم از سوی همه دستگاه ها برای حمایت از دستگاه اجرایی مثل شهرداری صورت گیرد.

خون میرزایی بیان داشت: علاوه بر منطقه منبع آب در اهواز مناطقی مانند سید خلف، چنیبه و غیره نیز پرخطر و غیراستاندارد هستند.

فرماندار اهواز افزود: بابت اعیانی که قرار است تخریب شود و اجازه سکونت داده نمی‌شود نیز کمکی به ساکنان داده شود، چراکه برای ساخت یا خرید آن منازل هزینه کرده اند.

تغییر کاربری کوی رمضان مربوط به ۵ سال پیش است

منصور کتانباف، شهردار اهواز گفت: ۵ سال پیش ۲۲ منزل در آن منطقه تملک و تخریب شد و قرار بود که تبدیل به فضای سبز شود که متاسفانه اقدام نشد.

وی اذعان کرد: فردا صبح نشستی در این زمینه با همه ساکنان این منطقه که باید جابجا شوند خواهیم داشت، چراکه این منطقه جزء اقامتگاه‌های پرخطر محسوب می‌شود.

گفتنی است؛ ساعت ۶:۴۵ یکشنبه صخره ای بر روی منازل مسکونی ساخته شده در منطقه منبع آب اهواز سقوط کرد که موجب تخریب کامل ۲ واحد مسکونی و آسیب رسیدن به یک واحد دیگر شد.

در این حادثه ۲ کودک ۴ و ۵ ساله جان باختند و ۴ نفر زنده از زیر آوار خارج شدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.