ادعای شرکت «اف سی اس ال» انگلیس مبنی بر امتناع شرکت فرودگاه‌های ایران ازخرید هواپیمای «فلایت چک» یا بررسی پرواز تولیدی این شرکت به قیمت واقعی و اصرار به پرداخت ۸ میلیون یورو بیشتر و خرید با واسطه، افکار عمومی را با شوک مواجه کرده‌است.

ورود مجلس به قرارداد مشکوک خرید هواپیما

قدس آنلاین- ادعای شرکت «اف سی اس ال» انگلیس مبنی بر امتناع شرکت فرودگاه‌های ایران ازخرید هواپیمای «فلایت چک» یا بررسی پرواز تولیدی این شرکت به قیمت واقعی و اصرار به پرداخت ۸ میلیون یورو بیشتر و خرید با واسطه، افکار عمومی را با شوک مواجه کرده‌است.

شرکت انگلیسی با طرح شکایت به سازمان بازرسی، پیشنهادهای خود را مطرح که در آن‌ها مؤلفه‌های پشتیبانی و ارزانی دیده می‌شود.

شرکت اف سی اس ال(FCSL) در شکایت خود از شرکت فرودگاه‌ها به سازمان بازرسی کل کشور آورده‌است: این شرکت مدتی قبل در مکاتبه با وزارت راه و شهرسازی اعلام آمادگی کرد که می‌تواند یک دستگاه هواپیمای فلایت چک DA۶۲ مورد نیاز شرکت فرودگاه‌ها را به قیمت ۲ میلیون و ۸۸۵ هزار و ۱۲۳ یورو تأمین کند؛ حال آنکه شرکت فرودگاه‌ها این هواپیما را در نهایت با واسطه گری یک شرکت آلمانی به نام «ایرو دیتا» به مبلغ ۱۱ میلیون یورو می‌خرد که نتیجه این اقدام هدر رفت ۸ میلیون یورو از منابع ارزی ایران شد.

گفتنی است، شرکت فرودگاه‌ها در اطلاعیه‌ای در تاریخ ۱۰ اردیبهشت امسال خبر امضای قرارداد خرید هواپیمای فلایت چک را منتشر کرده بود.

همچنین شرکت اف سی اس ال در این شکایت که به سازمان بازرسی کل کشور ارسال کرده است، از این شرکت درخواست کرد تا علاوه بر رسیدگی به روند خرید شرکت فرودگاه‌ها از ایرو دیتا، قرارداد فی مابین دو شرکت را لغو کند.

واکنش نماینده مجلس

صرف نظر از اینکه انگلیسی‌ها نگران منافع خود هستند یا برای اقتصاد ایران دلشان می‌سوزد و اینکه فلایت چک چقدر به درد ناوگان هوایی کشورمان می‌خورد. این پرسش مطرح است که اصولاً، چرا مأموران خرید شرکت فرودگاه‌ها، به جای رایزنی برای کاهش قیمت، به چند برابر پرداخت، رضایت داده‌اند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در واکنش به این خبر به خبرنگار ما گفت: اگر این اتفاق صحت داشته باشد، مجلس از کنار آن نخواهد گذشت.

ولی ملکی افزود: گاهی در خرید دو درصد تا پنج درصد نوسان وجود دارد و این طرف و آن طرف می‌رود، ولی اینکه هواپیمای مورد نظر را چهار یا پنج برابر بیشتر بخرند، جای شک است، اگر چنین چیزی باشد و اسناد این موضوع برای ما اثبات شود، قطعاً هم بازرسی کل کشور، هم قوه قضائیه بعد از تشکیل پرونده ورود پیدا می‌کنند و دستگاه اجرایی و وزارتخانه مسئول هستند.

وی افزود: مجلس بنا به وظیفه نظارتی خود با پیشنهاد نمایندگان دستور تحقیق و تفحص خواهد داد و بخشی از کار توسط کمیسیون صنایع و بخشی نیز توسط کمیسیون عمران پیگیری خواهد شد.

گفتنی است، هواپیمای فلایت چک به هواپیماهایی گفته می‌شود که از سوی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران یا سایر نهادهای متولی مدیریت فرودگاه‌ها در دیگر نقاط دنیا بابت تست و آزمایش مشخصات تقرب پرواز و رفع مشکلات دید خلبانان و کنترل وضعیت باند در هنگام نشست و برخاست هواپیماهای مسافری به کار گرفته می‌شود.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.