بجنورد-با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان در چهارمین نشست کارگروه میراث فرهنگی استان طرح ضربتی تولید و اشتغال در سه روستای هدف گردشگری استان تصویب شد.

طرح ضربتی اشتغال در سه روستای هدف گردشگری خراسان شمالی تصویب شد

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان شمالی، محمد حسین علی نیا در این نشست اظهار داشت: سه روستای اسفیدان بجنورد، رویین اسفراین و درکش مانه و سملقان به عنوان روستاهای هدف گردشگری دارای جاذبه های تاریخی و گردشگری فراوان و زمینه لازم برای ایجاد اشتغال را دارا هستند.

وی افزود: ایجاد زیر ساخت های گردشگری و امکانات اولیه برای مسافران و گردشگران مانند ایجاد فضای پارکینگ، راه اندازی اقامتگاه بوم گردی، اصلاح راه دسترسی، ساماندهی مسیر رودخانه ها و ... در این ۳ روستا برای اجرای این طرح الزامی است و هم چنین برگزاری کارگاه های آموزشی توانمندسازی جوامع محلی نیز باید مورد توجه باشد.

وی تاکید کرد: بنیاد مسکن اجرای طرح هادی و بهسازی این روستا را در اولویت قرار دهد و متناسب با شرایط منطقه از مصالح بومی برای اجرای طرح پیاده راه سازی بهره مند شود.

وی با بیان این که ما به دنبال تقویت مباحث مرتبط با گردشگری هستیم، تاکید داشت: فراهم سازی زیرساخت های ضرروی همچون راه ، آب، برق، امکانات بهداشتی و آموزشی در روستاهای هدف گردشگری از محل اعتبارات استانی امکان پذیر است اما برای توسعه گردشگری، جوامع محلی و بخش خصوصی نیز پای کار بیایند.

علی نیا اشاره داشت: بایستی امکانات و خدماتی که در سنوات گذشته از سوی دولت برای روستاهای هدف گردشگری فراهم شده است، مورد بررسی قرار گیرد که آیا افزایش خدمات در این مناطق منجر به افزایش درآمد شده است؟

وی تصریح کرد: در طبیعی ترین حالت ممکن با افزایش خدمات و به تبع آن تعداد مسافران و گردشگران، ارتقاء میزان درآمد و به دنبال آن توسعه روستایی را شاهد خواهیم بود و در این شرایط پروژه های گردشگری روستایی با خودکفایی و خوداتکایی قابلیت اجرایی خواهد داشت.

علی نیا با بیان این که از تمامی طرح هایی که منجر به شناساندن توانایی های استان شود حمایت خواهیم کرد، افزود: طرح برگزاری آیین های عاشورایی استان در برج میلاد تهران با هدف شناساندن خراسان شمالی در سطح ملی طرحی مطلوب است.

وی تصریح کرد: خراسان شمالی استانی محروم و غیر برخوردار نیست بلکه استانی ناشناخته است که باید از تمامی ظرفیت های موجود برای شناساندن آن در سطوح مختلف ملی و بین الملل بهره مند شویم.

طرح راه اندازی موزه فرش در شهرستان بجنورد از دیگر موارد مطرح در این جلسه بود که معاون امور عمرانی استاندار در این باره اظهار داشت: مجموعه مفخم می تواند گزینه خوبی برای احداث این موزه باشد اما در زلزله های اخیر استان آسیب های جدی به بدنه و بافت این بنای تاریخی وارد شد.

علی نیا توضیح داد: سازمان میراث فرهنگی با مساعدت مالی استان طی یک ماه آینده مکانی را به طور موقت برای راه اندازی موزه فرش اجاره کند.

در ادامه این جلسه موضوع توجه به بافت تاریخی روستای گردشگری رویین نیز مطرح شد که بنا بر گزارش ها در این روستا برخی ساخت و سازهای ناهمگون انجام شده است که منطبق با طرح و الگوهای ثبت شده و ضوابط مقرر برای ساخت و ساز در این روستا نیست.

علی نیا در این باره نیز تاکید کرد: دهیاری ها برای صدور پروانه ساخت و ساز افراد را مکلف به رعایت الزامات ساخت و ساز در این روستا کنند و هم چنین پیش از صدور پایان کار نیز باید کنترل ها و نظارت لازم را داشته باشند.

وی اشاره داشت: از زمان سفر مقام معظم رهبری موضوع گردشگری به عنوان دومین اولویت توسعه استان تبیین شد و بنابراین سعی داریم اعتبارات و میزان تخصیص آن در این حوزه حداکثری باشد.

وی تصریح کرد: رونق گردشگری موجب جذب مسافران و گردشگران خواهد شد و به دنبال آن تقویت وضعیت اقتصادی و معیشت مردم میسر خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.