هیات رئیسه فراکسیون امید برای جلوگیری از تشدید اختلاف نظرها در مورد وزیر پیشنهادی علوم، احتمالا فردا ناچار خواهد شد، اعضای خود را برای رأی اعتماد به غلامی، آزاد و مختار بگذارد.

سایه بلاتکلیفی بر سر فراکسیون امید؛ تعیین تکلیف «غلامی» در صحن

به گزارش قدس آنلاین،رئیس جمهور ۱۷ مرداد ماه امسال فهرست وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم را «منهای وزیر علوم» به مجلس ارائه کرد.

با گذشت دو ماه و نیم از رای اعتماد مجلس به کابینه دوازدهم، بالاخره رئیس جمهور هفته گذشته وزرای پیشنهادی علوم و نیرو را به مجلس معرفی کرد. بلافاصله مانند جلسه های رای اعتماد به کابینه، فراکسیون های سیاسی مجلس برای رایزنی با وزرای پیشنهادی فعال شدند.

در این میان، رایزنی های فراکسیون امید با توجه به خط و نشان هایی که در مورد گزینه های وزارت علوم می کشید، مهم بود.

در همان روزهای اول، محمود صادقی نماینده اصلاح طلب تهران از جلسه سه ساعته وزیر پیشنهادی علوم با عارف رئیس فراکسیون امید خبر داد و اعلام کرد: نظر به مسائلی که در این جلسه مطرح شد و پاسخ‌هایی که آقای غلامی ارائه کردند، ما ۳ نفر یعنی بنده، خانم سعیدی و آقای جلالی به این جمع‌بندی رسیدیم که گزینه پیشنهادی دولت برای وزارت علوم باتوجه به جمیع شرایط مناسب است.

وی در کانال شخصی خود نوشت: غلامی گزینه ایده‌آل برای وزارت علوم نیست اما در نهایت باتوجه جمیع شرایط و بن‌بستی که در این حوزه ایجاد شده، حضورش می‌تواند راهگشا باشد.

اعلام موافقت تلویحی فراکسیون امید با وزیر پیشنهادی علوم

رایزنی ها با حضور عارف، صادقی، نمایندگان جنبش های دانشجویی در روزهای پایانی هفته گذشته ادامه یافت و صادقی که عضو کمیته ویژه بررسی رای اعتماد به وزیر پیشنهادی علوم است، در ساعت پایانی رایزنی ها برای رای اعتماد به وزرای پیشنهادی در توئیتی نوشت: در شرایطی که دانشجویان عزیز کمپین «نه به غلامی» را راه انداخته‌اند، نه گفتن خیلی آسان شده؛ اما من نتوانستم وجدانم را برای نه گفتن قانع کنم.

اعلام تلویحی نظر موافق فراکسیون امید با وزیر پیشنهادی علوم در شرایطی صورت گرفت که هفته گذشته پس از جلسه فراکسیون امید با وزیر پیشنهادی علوم، سروش عضو شورای مرکزی فراکسیون امید گفت: غلامی در این جلسه اعلام کرد که با تفکرات رییس جمهور هماهنگ هستم. مقرر شد کمیته ویژه بررسی برنامه های وزیر پیشنهادی علوم به صورت صریح تر و دقیق تر برنامه های وزیر پیشنهادی را بررسی کرده و روز یکشنبه نظر خود را  به شورای مرکزی فراکسیون امید اعلام کند تا با رای گیری اعضا، نظر نهایی فراکسیون اعلام شود.

اختلاف نظر های عمیق بدنه فراکسیون امید برای رای اعتماد به غلامی

اما به گفته نجفی نماینده تهران و عضو دیگر فراکسیون امید اختلاف نظرهای جدی در فراکسیون امید درباره رای اعتماد به وزیر پیشنهادی علوم همچنان باقیست؛ وی گفت: رای اعتماد به غلامی موافقان و مخالفان جدی دارد.

در حالی بوی موافقت با وزیر پیشنهادی علوم از کمیته ویژه بررسی رای اعتماد به مشام می رسد که گویا مخالفان جدی با این رای اعتماد نیز در فراکسیون حضور دارند؛ البته این شرایط در رای اعتماد به رحمانی فضلی وزیر کشور نیز در فراکسیون امید وجود داشت و در نهایت فراکسیون امید علی رغم مخالفت های بدنه تندروی اصلاح طلب، تصمیم به رای اعتماد گرفت.

اما در مورد وزیر پیشنهادی علوم با توجه به اینکه طیف تندروی اصلاحات مطالباتی را مطرح می کنند و فراکسیون امید هم نمی خواهد این گروه را از دست بدهد، به نظر می رسد نظر فراکسیون امید رسما اعلام نمی شود و شورای مرکزی فراکسیون برای حفظ رابطه اش با دولت از یک سو و از دست ندادن گروه مورد اشاره از سوی دیگر، حکم «آتش به اختیار» برای رای اعتماد به وزرای پیشنهادی به اعضای خود خواهد داد.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.