شهرکرد- فرش دستبافت در چهارمحال و بختیاری دارای سبک و طرح‌های خاص بوده که یلمه در شهرستان بروجن، گبه در شهرستان اردل، فرش بختیاری عشایرنشینان و فرش چالشتری در شهر چالشتر از معروف‌ترین این فرش‌ها هستند.

دستبافت‌هایی که هرروز مقاوم‌تر می‌شوند

قدس آنلاین-گروه استان ها-سمیرا شیرمحمدی:حدود ۵۰ درصد از فرش دستبافت استان را فرش چالشتر تشکیل داده که زنان هنرمند این شهر ذوق و سلیقه خود را در میان تاروپود بافت قالی برای مخاطب به نمایش درمی‌آورد، از طرح‌های قالی چالشتر می‌توان به خشتی، انگور، ترنج، گل مینا، مجنون، قابی، جانوری، طاووسی، سرو و کاج، بی بی باف، خربزه ای و لوزی اشاره کرد که طرح خشتی در بافت فرش از استقبال بیشتری برخوردار است.

نقش، طرح و رنگ‌بندی فرش چالشتر، خریدار را متحیر کرده و به وجد می‌آورد. رنگ‌های آبی، لاکی، کرمی، سفید، قهوه‌ای، نارنجی و سبز در این نوع فرش به تصاویر جان تازه می‌بخشند.

تداوم فرش‌های دستباف به‌موجب استفاده از  گیاهان طبیعی به سبب اینکه تهیه مواد اولیه در فرش چالشتر از گیاهان طبیعی ازجمله جوهر لیمو، پوست انار و گردو، گیاهان کوهی و گل‌های لاله و شقایق است، دارای تداوم خاص است و هرچقدر از این فرش استفاده شود، نه‌تنها استحکام خود را از دست نمی‌دهد، بلکه روزبه‌روز مقاوم‌تر و زیباتر می شود و کیفیت بهتری پیدا می‌کند.

مشکلات بافندگان

با توجه به اینکه بیشتر بافندگان فرش دستبافت زنان روستایی یا سرپرست خانوار و یا اقشار ضعیف جامعه هستند از عمده‌ترین مشکلات آن‌ها زحمت، تلاش وقت زیاد و دست و پنجه نرم کردن با انواع بیماری‌ها ازجمله ضعف بینایی، درد در ناحیه گردن زانو و کمر و غیره در مقابل درآمد بسیار ناچیز است. یکی دیگر از دغدغه‌های این افراد این است که پس از تحویل فرش باارزش دستبافت به تعاونی‌ها و مراکز خرید، حق‌الزحمه خود را بعد از چندین ماه دریافت می‌کنند که باید به‌منظور حمایت و پشتیبانی از این زنان مسئولین و مدیران در این راستا تصمیمات مطلوب و برنامه‌های شاخصی تدوین کنند.

در سطح استان چهارمحال و بختیاری ۴۰ کارگاه رنگرزی، نه تعاونی فرش روستایی و دو تعاونی فرش شهری وجود دارد که ۵۲ هزار بافنده به این تعاونی‌ها وابسته هستند و همچنین در حال حاضر ۶۲۰۰ دفترچه بافنده برای بافندگان استان صادرشده است.

موانع صادرات

مدیرکل صنعت معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری در این خصوص در گفت‌وگو با قدس آنلاین با اشاره به کیفیت بی‌نظیر فرش دستبافت استان خاطرنشان کرد: سالیانه ۲۰۰ مترمربع توسط بیش از ۱۰۵ بافنده با ۴۵ هزار دار قالی بافته می‌شود که متأسفانه به دلایل مختلف از جمله نبودِ افراد متخصص، آگاه و کارشناس ارزیاب فرش و فعال نبودن و نداشتن مهارت کافی تجار برای معرفی قالی دستبافت استان، صادرات این کالا با مشکل روبه روست که با آموزش و افزایش آگاهی کارشناسان و متخصصین در این زمینه و برگزاری نمایشگاه فرش این استان امیدواریم، معرفی و بازاریابی انجام شود و در نتیجه، صادرات فرش از استان صورت بگیرد.

سید نعیم امامی در ادامه گفت: فرش دستبافت این استان به دلیل تداوم کیفیت رنگ‌بندی خاص و طبیعی مقاوم بودن در فهرست وایپو به ثبت جهانی رسیده و دارای شناسنامه است که یک امتیاز قابل‌توجه به‌منظور معرفی تبلیغ بازاریابی در کشورهای خارجی است.

چین و آمریکا مشتری فرش چهارمحال

اسماعیل الله دادی مدیرکل گمرک چهارمحال و بختیاری نیز گفت: بیش از ۸۰ درصد فرش دستبافت این استان از گمرک تهران، اصفهان و آذربایجان به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، چین و آمریکا صادر می‌شود که در صورت صدور شناسنامه، مشخصات فنی، نقشه این نوع فرش گمرک مجوز لازم را برای صدور فرش استان نیز دارد.

درآمد ناچیز بافندگان

اسکندر ملک پور شهرکی رئیس اتحادیه فرش دستبافت چهارمحال و بختیاری بابیان اینکه حدود ۴۰ درصد از بافندگان استان فعال، ۶۰ درصد از آن‌ها مقطعی فعالیت دارند، گفت: بیش از ۲۱ هزار نفر از بافندگان تحت پوشش بیمه قرار دارند که تعداد زیادی از آن‌ها بافنده واقعی نیستند و تنها از مزایای بیمه استفاده می‌کنند و همچنین بیش از ۲۵۰۰ کارگاه تولید فرش دستبافت در قالب کارگاه خانگی و شخصی در سطح استان فعال هستند که حدود ۵۰۰۰ یا ۶۰۰۰ بافنده در این کارگاه‌ها به بافت فرش مشغول‌ هستند و در سال حدود ۳۰ میلیارد تومان فرش به فروش می‌رسد که بیشتر به خارج از کشور صادر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.