از جمله ویژگی‌ها و مشخصات برجسته‌ای که شیعیان را نسبت به سایر مذاهب اسلامی مجزا می‌کند، روحیه اجتماعی و تلاش برای حضور سیاسی در جامعه اسلامی و دخالت و هوشیاری نسبت به امور مسلمانان است.

قدس آنلاین- از جمله ویژگی‌ها و مشخصات برجسته‌ای که شیعیان را نسبت به سایر مذاهب اسلامی مجزا می‌کند، روحیه اجتماعی و تلاش برای حضور سیاسی در جامعه اسلامی و دخالت و هوشیاری نسبت به امور مسلمانان است.

تجربه به دست آمده از سال‌های متمادی دشمنی‌های پنهان و آشکار بیگانگان، بر ضرورت هوشیاری همه مسلمین بر حفظ وحدت تأکید دارد. آیین‌های دینی و مذهبی نقطه قوت دیگری برای مسلمانان است و نقش مؤثری در یکدلی و همبستگی مسلمین دارد و چنانچه با معرفت کافی انجام شود، آثار عمیقی خواهد داشت.

نماد مبارزه با ظالم و طاغوت

تأثیرهای عمیق روحی و معنوی شیعیان در عزاداری‌های ماه‌های محرم و صفر را می‌توان از برکات قیام امام حسین(علیه‌السلام) به عنوان نماد مبارزه با ظالم و طاغوت برشمرد، زیرا اصلی‌ترین پیام عاشورا که تن ندادن به ذلت است، درزندگی روزمره مسلمانان همواره نقش زیادی داشته است، بخصوص در چند سال گذشته که مراسم مربوط به زیارت امام حسین(علیه‌السلام) در اربعین در سطحی وسیع انجام می‌شود و مسلمانان کشورهای مختلف و حتی گاهی غیرمسلمانان برای حضور در آن، مسیر طولانی را به صورت پیاده طی می‌کنند.

اگرچه زیارت در قالب اجتماعات وسیع از همان زمان شهادت امام حسین(علیه‌السلام) وجود داشته است، اما با توصیه امام حسن عسکری(علیه‌السلام) شیعیان تأکید و اهتمام ویژه‌ای نسبت به انجام آن در اربعین حسینی از خود نشان دادند.

حضور پررنگ و گسترده مسلمین در زیارت‌هایی که به شکل وسیع و دسته جمعی صورت می‌گیرد در حقیقت نمایشی از قدرت مسلمین به استکبار و دشمنان است و ضمن ایجاد همدلی بین کشورهای اسلامی و قدرت گیری بیشتر در منطقه، توطئه‌ها و تلاش منفعت طلبان خارجی را که همه تلاش خود را برای حفظ حضور و نفوذ در منطقه انجام می‌دهند، خنثی می‌کند. اربعین و دیگر آیین‌های مذهبی شیعه دارای اسرار معنوی، سیاسی و اجتماعی است که به همان میزان و وسعت دارای تأثیرات معنوی، سیاسی، اجتماعی و جهانی نیز هست.

سیدالشهدا(علیه‌السلام) مظهر قدرت امت اسلامی است و حضور معنوی و فیزیکی مسلمانان در مراسم عبادی و آیینی بخصوص در مراسم اربعین و مراسم عزاداری آخر ماه صفر در رحلت پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) و شهادت امام حسن مجتبی و امام رضا(علیهماالسلام) برگزار می‌شود، از مهم‌ترین تجلیاتی است که رعب و وحشت را بر دشمن وارد می‌کند و این مراسم بخصوص وقتی در قالب وسیع و گسترده انجام می‌شود، نمایش قدرتی از امت اسلامی در مقابل استکبار است.

 قدرت گیری و بخصوص اتحاد و همدلی مسلمانان مهم‌ترین مسئله‌ای بوده است که همواره موجب نگرانی و خشم مستکبران و زورگویان جهانی می‌شود، زیرا نیروی معنوی و تأثیر آن بر روحیه و قدرت مسلمین، بیمناکی آنان را نسبت به هر نوع دارایی از جان و مال و خویشانشان از بین می‌برد و قدرتی به مسلمانان می‌دهد که هیچ قدرتی را یارای مقابله با آنان نیست؛ حتی حیوان صفتانی چون داعش که از هیچ نوع جنایتی در مقابل مردم، کوتاهی نمی‌کنند و در برخوردهای وحشیانه خود توجهی به کودکان و زنان نیز ندارند، در جریان راهپیمایی‌های چند سال گذشته اربعین دچار ترس و نگرانی شده‌اند.

رسانه‌ها و راهپیمایی اربعین

زیارت با این حجم و وسعت نه تنها تأثیرات منطقه‌ای فراوانی دارد، بلکه در بعد جهانی نیز اخبار آن منتشر می‌شود و بر دولت‌ها و ملت‌ها اثرگذار است. اخبار مربوط به این واقعه عظیم از رسانه‌ها منعکس می‌شود؛ اگرچه عملکرد رسانه‌های خارجی در انتقال اخبار مربوط به اجتماع زائران و هدفی که از چگونگی ارائه تصاویر دارند، متفاوت است، اما هیچ یک از آن‌ها نتوانستهاند از کنار چنین حادثه عظیمی بی‌اعتنا عبور کنند.

 در خصوص نحوه انتقال اخبار مربوط به اجتماع مذهبی مسلمین، اخبار رسانه‌ها را می‌توان درچند دسته قرار داد: دسته اول رسانه‌هایی هستند که تنها به انتشار خبری از این پدیده بزرگ انسانی بسنده کرده و آن را صرفاً یک مراسم مذهبی قلمداد می‌کنند. گروه دیگر تلاش دارند بجز پوشش خبری به ابعاد متفاوت این پدیده عظیم نیز توجه کنند و تا حدی اشاره‌ای نیز به فلسفه رفتارهای مذهبی شیعیان و باورهای اعتقادی آنان داشته باشند و برخی دیگر نیز عناد خود با مسلمین را در ارائه اخبار نیز نشان داده و سعی می‌کنند با دامن زدن به حاشیه‌های مراسم و مانور خبری روی آن‌ها، از آن ضد مسلمین استفاده کنند و همسو با سیاست دولت‌های خود به تخریب چهره مسلمین و خشونت طلبی آنان بپردازند. هر چقدر هم که رسانه‌ها سعی کنند اخبار این همایش عظیم را بپوشانند و محتوای نهفته در آن و پیام قیام امام حسین(علیه‌السلام) و اربعین را تغییر دهند و پنهان کنند، اما آثار عمیق این حضور بر جان آن‌ها اثر خواهد گذاشت. عملکرد شیعیان برخی از کشورها در سال‌های گذشته دراین زمینه قابل توجه بوده است که سعی داشتند در تقابل با این جنگ رسانه‌ای علیه آیین‌های مذهبی شیعه، به ترویج پیام اصلی و صحیح آن در قالبی زیبا و درست اقدام کنند.

مشارکت در برقراری امنیت اربعین

مسئله قابل توجه دیگر در این نوع زیارت، همدلی و همکاری بین کشورهای اسلامی است؛ بخصوص در برپایی راهپیمایی عظیم اربعین، تلاش دو کشور ایران و عراق در برقراری امنیت زائران و نیز ایجاد خدمات رفاهی برای آن‌ها، ضمن نشان دادن توانمندی کشور میزبان در برقراری امنیت و مقابله با هرگونه خطر احتمالی، که در این زمان نیز بخصوص از طرف داعش افزایش می‌یابد؛ حضور غیرمنطقی کشورهای متجاوز در منطقه بخصوص آمریکا را- که همیشه با شعار ایجاد امنیت و مقابله با تروریسم اقدام به تجاوز به سرزمین‌های دیگر می‌کند- زیر سؤال می‌برد.

در این زمینه کلام رهبر معظم انقلاب در یکی از درس‌های خارج فقه، نیز قابل تأمل است. رهبر انقلاب اسلامی در خصوص حماسه عظیم مسلمانان در اربعین فرمودند: «امسال شما ملاحظه کردید در اربعین حسینی میلیون‌ها انسان در کنار هم قرار گرفتند؛ خود این حرکت عظیم جمعی از مسلمان‌ها - البتّه مخصوص شیعه نبود، سنّی‌ها هم بودند - که در دنیا انعکاس پیدا کرد، تعظیم کردند؛ تجلیل کردند؛ آن را بزرگ‌ترین گردهمایی عالم به حساب آوردند؛ چه کسانی؟ آن‌هایی که دارند مسائل اسلامی را رصد می‌کنند... حادثه‌ عجیبی بود حادثه امسالِ اربعین کربلا. این راه را دشمنان اسلام و دشمنان اهل‌بیت به خیال خود مسدود کرده بودند. ببینید چه حرکت عظیمی اتّفاق افتاد! وقتی حتّی جسم‌ها در کنار هم قرار می‌گیرد، این‌جور انعکاس پیدا می‌کند. اگر ما با هم باشیم، کشورهای اسلامی، ملّت‌های مسلمان - سنّی و شیعه و فِرَق مختلف تسنّن و تشیّع - با یکدیگر دل‌هایشان صاف باشد، نسبت به یکدیگر سوءظن نداشته باشند، سوءنیّت نداشته باشند، به یکدیگر اهانت نکنند، ببینید در دنیا چه اتّفاقی خواهد افتاد؛ چه عزّتی برای اسلام درست خواهد شد! وحدت، وحدت... ت. ترکیب عشق و ایمان و عقل و عاطفه از ویژگی‌های منحصر به‌فرد مکتب اهل‌بیت(علیهم السلام) است و حرکت عاشقانه و مؤمنانه مردم از کشورهای مختلف جهان در زیارت اربعین، بدون تردید از جمله شعائر الهی است... ت. حرکت عظیم مردم از ایران و سایر کشورهای جهان برای حضور در راهپیمایی اربعین، جلوه‌ای از ویژگی‌های برجسته مکتب اهل‌بیت(علیهم‌السلام) است که در آن، هم ایمان، اعتقاد قلبی و باورهای راستین موج می‌زند و هم عشق و محبت».

محورهای موجود در کلام رهبری همه جانبه است و ابعاد فردی و معنوی زیارت و بُعد جهانی و منطقه‌ای آن در بین کشورهای اسلامی و در ارتباط با سایر کشورها را مورد توجه قرار داده است. عزت و شوکت، حاصل حضور قلبی و ایمانی شیعیان در این گونه همایش‌های دینی و مذهبی است که نصیب ایران و سایر کشورهای منطقه می‌شود. تأکید همیشگی رهبر انقلاب بر حفظ وحدت در بین کشورهای اسلامی و افزایش بصیرت مسلمانان نسبت به توطئه‌های آشکار و پنهانی که بی وقفه متوجه قلمرو اسلامی می‌شود، می‌تواند در همایش‌های مذهبی و زیارت‌های جمعی نیز به طور خاص مورد توجه قرار گیرد، بخصوص که در این زمان روح معنوی و اخلاص قلبی بیش از هر زمان دیگری است و کلام حق و صدق گفتار، به سهولت در آن جای می‌گیرد و مورد قبول می‌افتد. این زمان همچنین فرصت مغتنمی برای مسئولان و صاحب منصبان دینی است که با هم‌اندیشی، بر تلاش خود برای رفع شبهات وارده بر مذهب خود بیفزایند و از این طریق نیز آبی باشند بر آتش توطئه تفرقه افکنی‌های فرقه‌ای و دینی.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.