غرور و تکبر ویژگی مشترک ابلیس و شیطان‌های امروز عرصه بین الملل، مستکبران و از جمله آمریکاست؛ موضوعی که برپایه آن امام راحل، آمریکا را «شیطان بزرگ» توصیف و بر ضرورت مقابله با آن و طرح‌های استکباری‌اش تأکید می‌کرد.

مقاومت در سایه بصیرت انقلابی؛ راهکار قرآنی مقابله با استکبار

قدس آنلاین- غرور و تکبر ویژگی مشترک ابلیس و شیطان‌های امروز عرصه بین الملل، مستکبران و از جمله آمریکاست؛ موضوعی که برپایه آن امام راحل، آمریکا را «شیطان بزرگ» توصیف و بر ضرورت مقابله با آن و طرح‌های استکباری‌اش تأکید می‌کرد.

این موضوع را از آیه ۳۴سوره بقره می‌شود فهمید، آنجا که می‌فرماید: «وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلَائِکَه اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِیسَ أَبَی وَاسْتَکْبَرَ وَکَانَ مِنَ الْکَافِرِینَ. چون فرشتگان را فرمودیم به آدم سجده کنید، پس بجز ابلیس که سر باز زد و کبر ورزید و از کافران شد همه به سجده درافتادند.» همچنین بر اساس آیه هفتم سوره نوح، فرعون‌ها و طاغوت‌ها از سرِ غرور و تکبر نسبت به خدای متعال استکبار می‌ورزند.

*وعده خدا به پیروزی مستضعفان بر استکبار

آیت‌الله عباس کعبی در این خصوص و به بهانه ۱۳ آبان روز ملی مبارزه با استکبار جهانی در گفت و گو با خبرنگار ما با بیان اینکه یکی از مؤلفه‌ها و شاخصه‌های مهم تفکر انقلاب اسلامی ناظر به مسئله استکبارستیزی است، اظهار داشت: در قرآن کریم در خصوص نوع تقابل با مستکبران و مستضعفان یک نظریه بنیادین ارائه شده، بدان معنا که این مواجهه را در سطوح و عرصه‌های گوناگون از سطح نفس انسانی تا درون یک خانواده، در عرصه یک شهر و منطقه و سرانجام در سطح جهانی مطرح کرده است.

عضو خبرگان رهبری افزود: در مقابلِ مفهوم استکبار که شامل مؤلفه هایی چون کِبر و خود برتربینی و تحمیل این کِبر بر انسان، جامعه و حتی در گستره روابط بین‌الملل و جهان می‌شود، استضعاف دارای عناصری است که از جمله آن‌ها می‌توان به ضعف، اراده تحمیل‌کننده ضعف به مستضعف و نیز جهل و گمراهی اشاره کرد که خود به استضعاف فکری، اخلاقی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی تقسیم بندی می‌شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم همچنین با بیان اینکه این وعده الهی است که سرانجام مستضعفان بر مستکبران عالم پیروز خواهند شد، گفت: البته خداوند در قرآن کریم تأکید می‌کند، راه غلبه مستضعفان بر مستکبران، مقاومت است و اینکه بکوشند خود را از استضعاف نجات دهند و باید به این مسئله مهم نیز توجه داشت که اراده الهی مبنی بر پیروزی جبهه مستضعفان بر جبهه استکبار، یک اراده تشریعی است نه تکوینی.

وی اضافه کرد: در حقیقت خدای متعال قانونی وضع کرده و سنتی برقرار داشته که به این وسیله، مستضعف بر مستکبر غلبه کند و وسایل و ابزار این پیروزی را نیز به مستضعفان عنایت فرموده است.

آیت الله کعبی با بیان اینکه مقاومت ملت بزرگ و بصیر ایران در برابر استکبار جهانی ریشه در معارف و آموزه‌های قرآنی و نیز کلام و سیره اهل بیت(علیهم السلام) دارد، گفت: با توجه به اینکه در آستانه اربعین حسینی قرار داریم، ذکر این نکته لازم است که بگوییم استقامت چهار دهه‌ای ملت ایران در برابر استکبار جهانی و بخصوص آمریکای جهانخوار به عنوان شیطان بزرگ، ریشه و خاستگاه عاشورایی دارد، زیرا مردم ما از سیدالشهدا(علیه السلام) آموخته‌اند، هیچ گاه زیر بار ذلت و ظلم نروند و در سایه دین خدا و نعمت ولایت، حریت و استقلال داشته باشند.

وی افزود: حضرت امام خمینی(ره) نیز از همان آغاز نهضت، بر آموزه‌های قرآن و عترت در مواجهه با استبداد داخلی و جهانی تأکید فرمودند و اگر به بیانات رهبر معظم انقلاب نیز دقت کنیم، متوجه همین مسئله می‌شویم که راه مقابله با استکبار و سعادت ملت ایران در سایه مقاومت و بصیرت انقلابی حاصل می‌شود و اینکه نگذاریم روحیه و بینش و تفکر انقلابی در این کشور خدای ناکرده، کمرنگ شود.

*مبارزه با استکبار در منظومه فکری ولایت فقیه است

آیت الله محمدحسن ممدوحی نیز در گفت و گو با قدس با اشاره به اینکه نامگذاری یوم الله ۱۳ آبان به عنوان روز ملی مبارزه با استکبار جهانی نشان دهنده منش و روحیه استکبارستیزانه ملت و نظام اسلامی ایران است، ابراز داشت: ۱۳ آبان بهترین فرصت است که بتوان در راستای تعمیق فرهنگ استکبارستیزی در این جامعه تلاش کرد و البته باید در این راستا بیش از پیش به کلام امام و رهبری توجه داشت که به شایستگی در منظومه فکری ولایت فقیه به بایسته‌های مقابله با استکبار اشاره شده است.

استاد حوزه و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: برخلاف نگاه و باور برخی غربگرایان، مستکبران عالم و در رأس آن‌ها سران آمریکا هیچ گاه آزادی و استقلال کشورهایی چون ایران را برنمی‌تابند و همان طور که رهبر معظم انقلاب نیز چند روز پیش فرمودند «مشکل آن‌ها با ملت ایران است و نه حتی رهبر و دولت آن».

آیت الله ممدوحی با بیان اینکه پیروزی انقلاب اسلامی و سپس تسخیر لانه جاسوسی در ۱۳ آبان سال ۵۸، ضربه سنگینی به کیان و هویت استکبار خاصه آمریکا وارد آورد، گفت: با پیروزی انقلاب اسلامی بارقه‌های امیدی در بین مظلومان و مستضعفان جهان در مواجهه با نظام سلطه پدیدار شد و امروز هم بخصوص در منطقه غرب آسیا با پیروزی‌های جبهه مقاومت اسلامی، شاهد افزایش امید مظلومان جهان به آینده انقلاب اسلامی هستیم، بنابراین ما نباید با کرنش و تواضع در برابر مستکبران، خدای ناکرده این اُمید را به نااُمیدی تبدیل کنیم. از این منظر حضور گسترده مردم و نسل جوان در راهپیمایی روز ۱۳ آبان و همایش‌ها و تجمعاتی که به همین منظور در سراسر کشور برگزار می‌شود، حرکت در مسیر آموزه‌های دینی و الهی و تقویت انقلاب اسلامی است.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.