طرح «از من بپرس» یک ایده دانشجویی است که می‌تواند مسیر تحصیلی را برای دانشجویان ورودی و سال اولی، سهل‌الوصول‌تر کند و طرح‌های دانش‌بنیان دانشجویی را به مرز اجرا نزدیک کند.

شکل‌گیری حلقه‌های ارتباط دانشجویی

قدس آ«لاین- مسئول معاونت علمی بسیج دانشکده علوم پایه دانشگاه فردوسی مشهد درباره این طرح خلاقانه دانشجویی توضیح می‌دهد: هدف این طرح، آشنایی دانشجویان جدیدالورود، به‌ویژه در مقطع کارشناسی که از دبیرستان وارد دانشگاه می‌شوند، با فضای دانشگاهی است تا با دانشجویان سال بالاتر یا دانشجویان تحصیلات تکمیلی در ارتباط و تعامل باشند و از آن‌ها راهنمایی بگیرند.

محمدرضا مؤمن در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: پرسش‌هایی که دانشجویان سال پایین و ورودی امسال از دانشجویان باتجربه‌تر درباره رشته تحصیلی یا امکانات و فرصت‌های دانشگاهی دارند، در جلسات و میزگردها پرسیده می‌شود، ضمن این‌که با بهره‌گیری از فرصت شبکه‌های اجتماعی، این تعامل به‌صورت غیرحضوری و ازطریق کانال‌های ارتباطی ادامه می‌یابد.

به‌گفته وی، این طرح در فاز اول در جشن آغاز سال تحصیلی برگزار شد که در غرفه بسیج دانشجویی، دانشجویان ثبت‌نام می‌کردند تا پرسش‌های متداول‌شان را مطرح کنند و از دانشجویان باتجربه‌تر راهنمایی بگیرند.

او ادامه می‌دهد: جرقه شکل‌گیری این ایده در جلسه معاونت علمی بسیج زده شد که چه مسیری برای پاسخ به پرسش‌های متداول دانشجویان، سهل‌الوصول‌تر است. همین شد که به‌دنبال راهی ارتباطی برای تعامل دانشجویان جدیدالورود و دانشجویان سال بالایی بودیم.

مؤمن توضیح می‌دهد: سؤالات دانشجویی، پرسش‌هایی درباره امکانات و فرصت‌های دانشگاه است تا دغدغه‌های تحصیلی و علمی، ضمن این‌که سعی کردیم بستری را برای دانشجویان فراهم کنیم تا طرح‌ها و ایده‌هایشان که قابلیت اجرایی دارد، به شرکت‌های دانش‌بنیان معرفی شود و حتی کسانی‌که پروژه‌های علمی مشترک دارند، ازطریق این حلقه ارتباطی دانشجویی، یکدیگر را پیدا کنند و موجب هم‌افزایی علمی شود. ما نمونه‌هایی در دانشکده علوم داشتیم که دانشجویان ارشد رشته فیزیک، همکاران طرح‌شان را از بین دانشجویان کارشناسی پیدا کردند.

او یادآور می‌شود: تا جایی‌که اطلاع دارم، نمونه طرح «از من بپرس» را در دانشگاه‌های دیگر ندیده‌ام، ضمن این‌که این طرح، قابلیت توسعه در بخش‌های مختلف و سایر دانشکده‌ها را هم دارد.

این دانشجوی سال آخر کارشناسی ادامه می‌دهد: طرح «از من بپرس» روی مشاوره علمی بیشترین تمرکز را دارد و معتقدیم که جرقه‌های تولید علم که در سطح دانشجویی زده می‌شود، می‌تواند به سرانجام برسد. سعی ما بر این بوده که مشاوره علمی را به بدنه دانشجویی بکشانیم تا تعامل بهتری بین دانشجویان مقاطع مختلف صورت بگیرد و ایده‌های بین‌رشته‌ای نیز شکل اجرایی پیدا کند.

به‌گفته او، دانشجویانی که در شرکت‌های دانش‌بنیان فعال هستند، اعلام آمادگی کرده‌اند تا در قالب این طرح، به پرسش‌های دانشجویی پاسخ دهند.

* برای دانشجویان توسط دانشجویان

ایده‌های دانشجویی اگر در یک مسیر نظام‌مند قرار بگیرد، می‌تواند به تحقق نزدیک شود. مسئول بسیج دانشجویی دانشکده علوم پایه دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به اجرای طرح «کار دانشجویی» در فضای دانشگاهی می‌گوید: در این طرح، شرایط برگزاری کلاس‌های فوق برنامه در دانشگاه توسط دانشجویان مهیا می‌شود؛ مثلاً یکی از دانشجویان ارشد که در برنامه‌نویسی تسلط داشت، کلاس‌هایی را برای دانشجویان متقاضی برگزار کرد، آن هم با یک‌سوم یا یک‌چهارم قیمت بیرون.

محمدرضا جعفری که اهل شیراز است و دانشجوی ارشد رشته فیزیک، اضافه می‌کند: چنین طرح‌هایی هم به جیب دانشجویان کمک می‌کند که کمتر هزینه کنند و هم این‌که برای تعدادی از دانشجویان مستعد، اشتغال‌زایی می‌کند، ضمن این‌که طی هماهنگی با مسئولان دانشگاه، کلاس‌های خالی به برگزاری کلاس‌های فوق‌برنامه اختصاص می‌یابد و به‌خاطر امنیت محیط دانشگاه، برای دانشجویان دختر هم یک مزیت است.

به‌گفته او، در قالب این طرح، کلاس‌های ورزشی هم برگزار می‌شود و حتی دانشجویانی که دستی در هنر دارند، اگر متقاضی وجود داشته باشد، برایشان کلاس‌های هنری برگزار می‌کنند؛ مثلاً دوره‌های خوشنویسی برای دانشجویان توسط خود دانشجویان برگزار شده است.

جفعری می‌گوید: برگزاری کلاس‌های کنکور ارشد برای کسانی‌که می‌خواهند در رشته مدیریت، ادامه تحصیل بدهند برگزار میشود، هم با قیمت پایین‌تر و هم این‌که کیفیت کلاس‌ها حفظ می‌شود، ضمن این‌که در محیط دانشگاه است.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.