بی تردید امروزه فضای مجازی فرصت قابل توجهی برای انتقال گسترده باورها و نگرش‌های جهانیان فراهم کرده است. چنان که هنرمندان حوزه فیلم کوتاه نیز نتوانسته‌اند از این فرصت چشم بپوشند و صد البته آثار خلاقانه و بدیعی در این زمینه عرضه کرده‌اند. این روزها دیگر نیازی به تهیه فیلم های کوتاه با موضوعات مختلف در زمان زیاد و به شیوه‌های سابق نیست و خیلی سریع می توان به بهترین فیلم های کوتاه دنیا در عرضه چند ثانیه و با یک کلیک در فضای مجازی دسترسی پیدا کرد.

آیا شبکه‌های اجتماعی در گسترش تولید فیلم کوتاه تاثیر دارند؟

قدس آنلاین- توفیق امانی نویسنده و کارگردان چندان تمایلی به تماشای فیلم کوتاه در فضای مجازی ندارد و می‌گوید: من سینما و بخصوص فیلم کوتاه را به مثابه اکران و در معرض دید گذاشتن، به همان مفهوم و ماهیت اصلی خودش دوست دارم. منظورم این است که ترجیح می دهم فیلمها را در سالن سینما و روی پرده ببینم تا روی یک گوشی مثلا پنج اینچی!

این عضو انجمن فیلم کوتاه گفت: البته شرایط برای فیلمهای مینیمال و خیلی کوتاه شاید مقداری فرق می‌کند. اما اگر بخواهیم از منظر اطلاع رسانی و حتی آموزشی هم که نگاه کنیم فکر میکنم این روزها شبکه‌های اجتماعی فرصت خوبی را برای فیلمسازان ایجاد کرده‌اند و این پدیده محفل مناسبی برای آگاهی بخشی و تماشای آثار مختلف به ویژه برای خود فیلمسازان به وجود آورده است.

وی در ادامه تاکید کرد: البته به شرطی که فیلمساز فریب این گستردگی و وسعت فضای مجازی را نخورد و قرارگیری در این فضا منجر به شکل گیری یک نوع خودبرتربینی و خودباوری کاذب نشود. منظورم این است که فیلمساز مدام خود و اثرش را در آینه خارج از فضای مجازی هم ببیند و بررسی کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: من معتقدم که سینما بیشتر یک ماوای عملی است و توجه بیش از حد و اختصاص دادن زمان غیر معمول به فضای مجازی حتی اگر به طور کامل در رابطه با سینما هم که باشد می تواند برای فیلمساز خطرناک و به مفهوم دور شدنش از فضای فیلمسازی باشد! واقعیت این است که فضای مجازی باعث شده که مخاطبین فیلمهای کوتاه جایگاه اصلی خود را بدست آورند.

نقد فیلم و آگاهی از واکنش مخاطبان به مدد فضای مجازی

در همین رابطه سروش طباطبایی ضمن اشاره به تاثیر گذار بودن فضای مجازی برای فیلمسازان فیلم کوتاه گفت: فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی برای فیلمسازان فیلم کوتاه یک فضای کاملا واقعی است چون که فیلمسازان فیلم کوتاه تا پیش از این جایی را برای ارائه آثار و نقد و بررسی کارهایشان نداشتند.

وی افزود: اگر هم جایی بود آنقدر محدود بود که فقط عده کمی می‌توانستند از آن استفاده کنند. بنابراین نتیجه می‌گیریم که در حال حاضر محیط مجازی می‌تواند به عنوان فضایی برای فیلمسازان فیلم کوتاه باشد که آثارشان را هم تبلیغ کنند، نمایش بدهند و حتی مورد نقد و بررسی قرار بگیرند که البته هم هزینه کمتری برایش پرداخت می کنند و همچنین مخاطبان بیشتری بدست  خواهند آورد.

این کارگردان ادامه داد: فضای مجازی باعث شده که مخاطبان فیلمهای کوتاه جایگاه اصلیشان را بدست آورند و در ساخت محتوایی فیلمها تاثیرگذار باشند. چون نه تنها فیلم کوتاه یک زمانی جای برای عرضه نداشت بلکه تماشاگرانش هم محلی برای کسب اطلاع از آثار مختلف فیلم کوتاه نداشتند و عملا نمی دانستند اخبار مرتبط با این بخش را باید چگونه به دست بیاورند که در حال حاضر به این شکل مخاطبان این حوزه هم می‌توانند بهترین استفاده را از فضای مجازی داشته باشند و با فیلمسازان این حوزه و آثارشان را بیشتر بشناسند.

وی اضافه کرد: از طرفی دیگر در دنیای امروز فضای مجازی به عنوان یک رسانه‌ پویا، کم هزینه و البته سریع نقش موثری را در حوزه سینما و البته فیلم کوتاه ایفا می‌کند و شاید همین قضیه باعث شده که رسانه‌های دیگری مانند تلویزیون، سینما و ... از آن جایی که ساختار مدیریتشان قدیمی‌تر است و هزینه هایشان هم به شدت بالاست، مخاطبان خود را از دست بدهند.

بهره گیری از مزایای تماشای آنلاین فیلم ها

سروش طباطبایی با اشاره به تماشای آنلاین فیلمهای کوتاه روز دنیا در فضای مجازی توسط علاقه مندان به این حوزه گفت: در حال حاضر بسیاری از جشنواره‌های فیلم کوتاه به صورت آنلاین برگزار می‌شوند و حتی با نظرات مردم داوری می‌شود و از طریق همین فضای مجازی است که می‌شود به خوبی به تعداد مخاطبان این گونه آثار هم حتی دست یافت.

وی تاکید کرد: این روزها خیلی از فیلمسازان مطرح دنیا فیلمهایشان را در فضای شبکه مجازی منتشر می‌کنند. این در حالی است که زمانی این امکان برای ما فراهم نبود که بتوانیم اثری از بزرگان و فیلمسازان مطرح دنیا را تماشا کنیم اما اتفاقی که افتاده این است که در یک طرف دنیا فیلمی در حال اکران است و ما هم در گوشه دیگری از این جهان به سادگی می‌توانیم به این فیلمها دسترسی پیدا کنیم.

وی ادامه داد: سالها قبل فیلم کوتاه فیلم های مخاطبان خاص بود در حالی که دراین چند سال اخیر و به مدد فضای مجازی سطح سواد و نگرش مخاطبان عام هم نسبت به فیلم کوتاه تغییر کرده است و این خودش باعث شده که فیلمهای کوتاه به لحاظ محتوایی خیلی رشد کند و حتی خیلی از این فیلمها با توجه به سلیقه مخاطبانش ساخته شود. فضای مجازی فقط برای مخاطبان خاص آموزنده نبوده بلکه حتی باعث شده که کسانی امثال من هم به صورت کاملا رایگان و البته با سرعت بالایی در این زمینه آموزش ببینند.

طباطبایی گفت: فضای مجازی فقط برای مبحث هنر کارساز و کارآمد نبوده در همه زمینه‌ها حتی فضاهای وسیع علمی هم خیلی موثر بوده است و همه دارند به واسطه آن از یک سطح علمی بالا به صورت همزمان استفاده می‌کنند و این خودش باعث می‌شود که رشد فرهنگی اجتماعی جامعه خیلی سریع‌تر شکل بگیرد. به همین جهت است که فضای مجازی در بسیاری از زمینه‌ها قوه محرکه خیلی خوبی شده است.

برش: سالها قبل فیلم کوتاه فیلم های مخاطبان خاص بود در حالی که دراین چند سال اخیر و به مدد فضای مجازی سطح سواد و نگرش مخاطبان عام هم نسبت به فیلم کوتاه تغییر کرده است و این خودش باعث شده که فیلمهای کوتاه به لحاظ محتوایی خیلی رشد کند و حتی خیلی از این فیلمها با توجه به سلیقه مخاطبانش ساخته شود.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.