جمعه گذشته نمایشگاهی شامل۱۰۰ کتیبه عاشورایی و ۲۰ اثر از جدیدترین آثار خوشنویسی علی شیرازی، هنرمند خوشنویس در موزه امام علی(ع) و با حضور چهره‌های برجسته هنری و پیشکسوتان عرصه‌های مختلف هنری افتتاح شد. ا

قدس آنلاین- جمعه گذشته نمایشگاهی شامل ۱۰۰  کتیبه عاشورایی و ۲۰ اثر از جدیدترین آثار خوشنویسی علی شیرازی، هنرمند خوشنویس در موزه امام علی(ع) و با حضور چهره‌های برجسته هنری و پیشکسوتان عرصه‌های مختلف هنری افتتاح شد. این نمایشگاه به بهانه پاسخگویی به هتاکی و افتراهای یک کانال تلگرامی برگزار شده است که هجمه‌های بسیاری را علیه هنرمندان عرصه تجسمی وارد کرده بود. این هنرمند خوشنویس به همین بهانه ۲۰ اثر از جدیدترین کارهای خود را نیز در این نمایشگاه به نمایش گذاشته است.

داستان از جایی شروع شد که چندی پیش یک کانال تلگرامی شروع به هتک حرمت، تهمت و اهانت به هنرمندان عرصه تجسمی کرد؛ همان‌زمان اغلب هنرمندان فکر می‌کردند یک موضوع زودگذر است و نباید به آن اهمیتی دارد و به‌سادگی از کنارش عبور کردند، اما این کانال همچنان به تهمت‌های خود به اهالی عرصه تجسمی ادامه داد، تا جایی‌که علی شیرازی نسبت به این افتراها واکنش نشان داد.

حمایت هنرمندان برجسته عرصه تجسمی از آثار شیرازی

این کانال تلگرامی ادعا کرده است آثار علی شیرازی کپی و پرینت‌شده هستند و کار خود این هنرمند نیست، چراکه نمی‌توان تمام کشیده‌های خطوط را مانند هم و به‌صورت یکسان خلق کرد و درواقع خطوط در این آثار بسیار شبیه‌هم و یک‌اندازه است. در همین میان هم هشت تن از اساتید برتر خوشنویسی همچون استاد غلامحسین امیرخانی، نصرالله افجه‌ای، عین‌الدین صادق‌زاده، اسرافیل شیرچی، مجتبی ملک‌زاده، حسین غلامی،  امیر احمدفلسفی و رضا بنی‌رضی در بیانیه‌ای مشترک حمایت خود را از علی شیرازی اعلام کردند.

شیرازی پیش از این نیز در گفت‌وگویی در واکنش به ادعایی که آثار او را رایانه‌ای و پرینتی خوانده بود، تأکید کرده بود: با رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نامه‌نگاری کرده‌ام تا دستور دهند آثارم از گنجینه موزه امام علی(ع) بیرون آورده شود و به نمایش درآید. سپس از خبرنگاران، خوشنویس‌ها، گرافیست‌ها و... دعوت می‌کنیم بیایند و تابلوها را از نزدیک ببینند. هرچندکه اثر مرکب گویاست و از دوسه‌متری هم قابل‌تشخیص است، اما تابلوها را از قاب درمی‌آوریم تا حاضران با هر ابزار و سنجشی که تمایل دارند، صحت و اصل بودن آن‌ها را آزمایش کنند. حال از جمعه گذشته این نمایشگاه در موزه امام علی(ع) برپاست و علاقه‌مندان می‌توانند با بازدید از این آثار به قضاوت بنشینند.

در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه، غلامحسین امیرخانی، هنرمند پیشکسوت خوشنویس بر اهمیت هنر خطاطی تأکید کرد و گفت: هنر خوشنویسی طی ۱۵۰۰ سال به‌دست هنرمندان ایرانی گسترش ‌یافته و به مقامی رسیده که امروز به آن افتخار می‌کنیم. علی شیرازی علاوه‌بر کتیبه‌نویسی در بخش‌های دیگر خطاطی نیز آثاری را در حد کمال انجام داده‌ است، اما ایشان بیشتر برای کتیبه‌نویسی وقت گذاشتند، برای همین علی شیرازی این جامعیت را در عرصه خطاطی همواره داشته‌ و دارند.

امیرخانی ادامه داد: باید برای سیاستمداران، ارزش ‌افزوده هنر را مشخص کرد. متأسفانه تمام تبلیغاتی که برای هنر ازطریق رسانه‌ها انجام می‌پذیرد، با وجود هزینه کردن میلیاردها دلار اثر مطلوبی برجا نمی‌گذارد؛ این درحالی است که اگر این معرفی به‌صورت شایسته ازسوی دولت صورت گیرد، برای کشور اعتبارآفرینی به‌دنبال دارد و جایگاه ما را در جامعه بین‌الملل افزایش می‌دهد.

علی شیرازی نیز در ادامه این مراسم به اتهامات کانال هتاک اشاره کرد و گفت: در فضای اینترنت ادعاهایی مبنی‌بر پوستر بودن کارهای من ارائه شد و حتی ویدئویی نیز ساخته‌ شده بود که حروف را کاملاً در آن منطبق کرد. البته باید دانست که برای این‌کار، یک عکس را به‌صورت نگاتیو و دیگری را پوزتیو ارائه کردند. البته من عذرخواهی می‌کنم که در حضور اساتید درباره بدیهیات خوشنویسی حرف می‌زنیم.

 وی عنوان کرد: من تک‌تک آثاری را که افراد هتاک از آن ویدئو ساختند، جمع‌آوری کردم و به نمایش گذاشتم تا بتوانیم این دروغ‌گوها را رسوا کنیم. متأسفانه عده‌ای نیز تحت‌تأثیر این حرف‌ها قرار می‌گیرند، اگرچه تعداد اندکی هستند. لذا من خواستم این اتهام‌زنندگان را رسوا کنم.

اشعار حماسی محتشم کاشانی در رقص کاغذ و قلم

آثاری که تحت‌عنوان کتیبه‌های عاشورایی در این نمایشگاه درمعرض دید عموم قرار گرفته است، شامل اشعاری از محتشم کاشانی از بزرگ‌ترین شاعران مرثیه‌سرای شیعه است. ترکیب‌بند معروف «باز این چه شورش است که در خلق عالم است» مرثیه‌ای حماسی است که این شاعر در سوگ سالار شهیدان حضرت امام حسین(ع) سروده است.

علی شیرازی از خوشنویسان ممتاز معاصر است که برگزاری ۱۰ دوره کلاس‌های فوق‌ممتاز خوشنویسی در آتلیه شخصی خود، فرهنگسرای هنر، انجمن خوشنویسان ایران و خانه هنرمندان ایران، برگزاری ۱۹ نمایشگاه انفرادی خوشنویسی در داخل و خارج از کشور و... تنها بخشی از فعالیت‌های وی در این سال‌ها بوده است و درکنار آن نیز به جوایز مختلفی در عرصه‌های ملی و بین‌المللی دست یافته است.

شیرازی در قلم جلی(کتیبه‌نویسی) از شناخته‌شده‌ترین خوشنویسان معاصر است. این هنرمند پروژه خوشنویسی کتیبه‌های عاشورایی را از سال ۸۴  آغاز و پس از اتمام آن در سال ۸۶، آن را به سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران پیشنهاد کرد که با استقبال مدیریت وقت سازمان روبه‌رو شد و این آثار خریداری شده و در گنجینه موزه هنرهای دینی امام علی(ع) قرار گرفته است. همچنین تذهیب این آثار نیز زیرنظر سه تیم حرفه‌ای به‌سرپرستی رامین مرآتی، محسن آقامیری و داریوش جلیلیان ظرف مدت ۶ ماه انجام شد که در نوع خود بسیار قابل‌توجه و ارزشمند است.

کتیبه‌نویسی، یکی از اشکال و گونه‌های ارائه خوشنویسی است که در تزئینات معماری، به‌خصوص در دوره اسلامی رواج داشته است. در کتیبه‌نویسی بیشتر از خطوط عربی و کوفی استفاده می‌شد، اما تقریباً از دوران صفویه به‌بعد، کتیبه‌نویسی نستعیلق آغاز شد و ادامه پیدا کرد. آثاری که در این نمایشگاه نیز به نمایش درآمده، به خط نستعلیق است.

خلق خطوطی منظم و بی‌بدیل

آنچه در کتیبه‌نویسی مهم است، ترکیب‌بندی و اجراست؛ نکته مهمی که در آثار شیرازی به‌خوبی دیده می‌شود و با چنان مهارت و ظرافتی خطوط درکنار یکدیگر قرار گرفته‌اند که نقشی زیبا و چشم‌نواز را پیش روی دیدگان مخاطب قرار می‌دهند. این آثار طبق سنت خوشنویسی روی کاغذهای دست‌ساز خلق شده‌اند و برای این‌که بازدیدکنندگان به‌راحتی آن را ببینند، از قاب اصلی خارج شدند و درمعرض دید قرار گرفته‌اند. اتفاقاً یکی از دلایلی هم که باعث ادعاهای بی‌اساس برخی مبنی‌بر پرینت‌بودن این آثار بوده، نظم و ترتیب و یکسانی خطوط است که نشان از مهارت کار این هنرمند دارد و با نگاهی کوتاه به آثار به‌خوبی می‌توان ردپای قلم و مرکب را روی کاغذ دید.

درکنار این ۱۰۰ کتیبه عاشورایی، ۲۰ اثر از جدیدترین کارهای علی شیرازی نیز در نمایشگاه فوق به نمایش درآمده که دیدن آن‌ها برای مخاطبان خالی از لطف نخواهد بود.

نمایشگاه کتیبه‌نویسی عاشورایی علی شیرازی براساس ترکیب‌بند محتشم با نمایش ۱۰۰ اثر از این هنرمند تا ۹ آذرماه در موزه هنرهای دینی امام علی(ع) واقع در خیابان ولیعصر، روبه‌روی نیایش، بلوار اسفندیار، پلاک ۳۵ ادامه دارد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.