گیلان-معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی گیلان گفت: درآمد حاصل از باغ‌های قدیمی و جدید زیتون قابل قیاس نیست.

درآمد باغ‌های زیتون جدید ۴ برابر باغ‌های قدیمی است

به گزارش قدس انلاین به نقل از روابط عمومی جهادکشاورزی گیلان، حبیب جهانساز گفت:از ۸ هزار و ۶۶۲ هکتار باغ های زیتون شهرستان رودبار هزار و ۸۵۰ هکتار قدیمی هستند که با صرف وقت،انرژی و هزینه بیشتر، بازدهی کمتری نسبت به باغ های مدرن و جدید دارند.

وی با بیان اینکه در باغ های قدیمی زیتون به دلیل تراکم و بلند بودن درختان امکان هرس وجود ندارد،افزود:این باغ‌ها به محلی امن برای تجمع آفات به ویژه مگس زیتون تبدیل شده‌اند.

جهانساز هدر روی آب در باغ‌های قدیمی را در منطقه خشک و کم آب شهرستان رودبار از دیگر معضلات این باغ‌ها دانست و گفت: با توجه به اینکه در این باغ‌ها امکان اجرای سیستم آبیاری تحت فشار وجود ندارد نمی‌توان مصرف آب را مدیریت کرد و هزاران لیتر آب به هدر می‌رود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی گیلان با اشاره به اینکه بیشتر باغ‌های قدیمی، زمین‌های موروثی‌اند که چندین نفر درآن ذی نفع هستند، گفت:مشارکتی بودن این زمین ها از یک سو و حفظ این باغ ها به عنوان یادگار پدران و مادران ، کار را برای قطع درختان و جوان‌سازی باغ‌ها سخت کرده است.

حبیب جهانساز با اشاره به اینکه درآمد حاصل از باغ های قدیمی و جدید قابل قیاس نیست،خاطر نشان کرد:در هر هکتار باغ نوین، با درختان کوتاه و پر بار،بیشتر از ۴ تن زیتون تولید می‌شود در حالیکه این رقم در هر هکتار باغ قدیمی زیتون با درختانی با ارتفاع بیش از ۱۰ متر، حدود یک تن است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.