قزوین_ مدیرکل امور اجتماعی و مؤسسات خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: در حوزه وقف، فعالیتی خارج از نیات واقف کاری انجام نمی‌شود و مبلغ هزینه شده و باقی مانده از طریق سیستم کنترل شده و این مهم امر مبارکی است که در اوقاف انجام می‌شود.

خارج از نیات واقف در حوزه وقف، فعالیتی انجام نمی‌شود

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام ولی عادلی در همایش ظهر روز چهارشنبه «یاوران وقف» در سالن اجتماعات شهید آقایی فرماندهی نیروی انتظامی استان قزوین ضمن اشاره به تعریف وقف اظهار داشت: وقف در فقه اسلامی، به معنی این است که اصل مال حفظ می شود اما درآمد حاصل از آن در راستای احیای نیات واقف هزینه می شود.

وی افزود: وقف یک ویژگی منحصر به فردی در مقایسه با سایر فعالیت های خیر دارد؛ فردی که درمانگاه و بیمارستانی را می سازد و فعالیت خیری را انجام می دهد اگر نیت آن در راه خیر و وقف درنظر گرفته نشود، در اثر زمان دچار تغییراتی می شود، اما زمانی که این اقدامات در قالب وقف باشد تا زمان ابدی ماندگار خواهد بود  و قابل خرید و فروش نیست و در هیچ زمانی از بین نمی رود.

مدیرکل امور اجتماعی و موسسات خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه کشور  بیان کرد: در کشور موقوفاتی وجود دارد که قدمت آنها به چندین سال گذشته وابسته بوده که این خود نشانی از ماندگاری کار خیر، وقف است.

عادلی ضمن درخواست هایی از واقفان گفت: از واقفان درخواست داریم تا هر مالی را که در اختیار دارند و نیت خرج آن را در راه خیر دارند آن را انجام دهند اما در زمان وقف یک رونوشت از وقف نامه به اداره اوقاف و امور خیریه استان یا شهرستان مربوطه ارائه دهند تا براساس آن، اداره بتواند از موقوفه دفاع کند؛ چراکه مواردی پیش می آید که در برخی از موقوفات، سوابق و سند وقفی وجود ندارد.

وی در پاسخ به ابهامات پیش آمده در خصوص اینکه «در مواردی پیش می آید که اموال وقفی قابل خرید و فروش نیست، اما شنیده می شود که فردی منزل یا زمینی وقفی را در اختیار دارد  و آن را فروخته است»، یادآور شد: ممکن است افراد مستاجرین یا متصرفین در موقوفات، حق و حقوقی را داشته باشند که می توانند این حق و حقوق خود را معامله کنند و بفروشند اما حق و حقوق موقوفه به هیچ عنوان قابل نقل و انتقال نیست.

مدیرکل امور اجتماعی و مؤسسات خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه عنوان کرد: فردی که دارای حق است و ممکن است مالکیت مغازه ای که وقف و سرقفلی آن برای مستاجر باشد، سرقفلی این مغازه را می توان معامله و خرید و فروش کرد که چنین نقل و انتقالاتی به نفع موقوفه بوده چراکه زمینه درآمد موقوفه است.

عادلی احیای موقوفات را یکی از فعالیت های ارزشمند سازمان اوقاف و امور خیریه در سطح کشور عنوان کرد و یادآورشد: در سال های اخیر معاونت ویژه به نام «معاونت بهره برداری موقوفات و مؤسسه بنیاد توسعه و عمران شکل گرفت که موقوفات مستعد بازسازی و ساخت و ساز را شناسایی کرده و سهم موقوفه مشخص می شود.

وی تصریح کرد: در سال های گذشته تغییرات قابل توجهی نیز در سازمان اوقاف و امور خیریه صورت گرفت، در حال حاضر این سازمان به عنوان یک سازمانی نیست که به صورت سنتی اداره شود و تمام اطلاعات موقوفات، بقاع متبرکه و تمام دارایی وقف در سیستم ثبت شده است و تمام فعالیت های سازمان از این سیستم انجام می شود.

مدیرکل امور اجتماعی و مؤسسات خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه اضافه کرد: در حوزه وقف، فعالیتی خارج از نیات واقف کاری انجام نمی‌شود و مبلغ هزینه شده و باقی مانده از طریق سیستم کنترل شده و این مهم امر مبارکی است که در اوقاف انجام می‌شود.

عادلی توضیح داد: از سال ۸۸ به بعد تعداد موقوفات بسیاری در کشور صورت گرفته که بعد از پیروزی انقلاب برابری با دوران قبل از انقلاب می‌کند و املاک بزرگ و تعداد وقف و ارزش ریالی آن بعد از انقلاب بسیار رخ داده که نشان از مقبولیت وقف در بین مردم بوده است.

وی تشریح کرد: وقف در کنار سایر طرفیت های مالی می تواند کمک مهمی به دولت و سایر ارگان ها داشته باشد که نمونه آن در کمک به زلزله زدگان کرمانشاه است؛ سازمان اوقاف و امور خیریه با استقرار موکب‌هایی که برای اباعبدالله‌الحسین(ع) در مسیر کربلا مستقر بود، به زلزله‌زدگان کرمانشاه خدمات ارائه می‌دهد.

مدیرکل امور اجتماعی و مؤسسات خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه خاطرنشان کرد: از روز شنبه هفته آینده، یک هزار و ۵۰۰ نفر از زائران مشهد اولی به زیارت امام رضا(ع) مشرف می‌شوند که مبالغی از سوی خیران و موقوفات برای این زیارت تخصیص یافته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.