نماینده روسیه در سازمان ملل بر این باور است که نهاد کارشناسی که درباره مسئول اصلی حملات شیمیایی در سوریه تصمیم گیری می‌کند، مرده است.

روسیه: نهاد کارشناسی درباره حملات شیمیایی سوریه، مرده است

به گزارش قدس آنلاین، واسیلی نبنزیا نماینده روسیه در سازمان ملل در سحنانی در جمع خبرنگاران پس از نشست شورای امنیت پشت درهای بسته، تاکید کرد: نهاد کارشناسی که درباره حملات شیمیایی سوریه و مسئول اصلی این حملات تصمیم گیری می کند، یک نهاد مرده است ولی مسکو حاضر است درباره یک مکانیسم جدید مذاکره کند.

وی در ادامه تصریح کرد: مکانیسم تحقیقات مشترک یا جی آی ام به طور کامل اعتبار خود را از دست داده است. ولی ما آماده مذاکره درباره ایجاد یک مکانیسم جدید هستیم که جایگزین مکانیسم تحقیقات مشترک شود. نهادی که واقعا حرفه ای و هدفمند باشد.

روسیه هفته گذشته ۲ قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل برای ادامه فعالیت جی آی ام را وتو کرده است. طی هفته جاری نیز مسکو پیش نویس قطعنامه پیشنهادی سوئد و اوروگوئه را برای ادامه فعالیت مکانیسم تحقیقات مشترک رد کرده است.

روسیه خواستار اصلاحات جدی در روش فعالیت این مکانیسم شده است. مسکو به شدت از نتایج گزارش اخیر مکانیسم تحقیقات مشترک انتقاد کرده است که دولت سوریه را عامل اصلی و مسئول حملات شیمیایی در سال های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ میلادی با گاز کلر دانسته است. این نهاد کارشناسی همچنین دولت سوریه را متهم به استفاده از عامل اعصاب سارین در حمله ۴ آوریل امسال به خان شیخون کرده است که منجر به مرگ حدود ۱۰۰ نفر شده است. دولت سوریه بارها این اتهامات را رد کرده است.

روسیه بر این باور است که مکانیسم تحقیقات مشترک از روش های نادرستی استفاده کرده که در نهایت منجر به متهم کردن دولت بشار اسد شده است.

نماینده روسیه در سازمان ملل تاکید کرده است که تحقیقات مربوط به خان شیخون یک تحقیقات فریبکارانه بوده است.

نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل نیز پس از دومین وتوی روسیه در سخنانی گفت: مسکو با هر مکانیسمی که شاید استفاده نظام سوریه از سلاح های شیمیایی را روشن و آشکار کند، مخالفت می کند.

متیو رایکرافت نماینده بریتانیا در سازمان ملل نیز گفت: حتی اگر مکانیسم تحقیقات مشترک وجود نداشته باشد، ما باید نهادی داشته باشیم که کار آن نظارت و بررسی گزارش های رسیده از سازمان منع اشاعه تسلیحات شیمیایی باشد و در نهایت مشخص کند که کدام طرف ها در سوریه مسئول استفاده از تسلیحات شیمیایی هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.