عضو سابق شورای شهر تهران گفت: برای پاسخگویی مدیران شهری در خصوص عملکرد مالی شان باید دیوان محاسبات شهری شکل بگیرد.

ایجاد دیوان محاسبات شهری؛گام نخست ورود شهرداری به اتاق شیشه ای

به گزارش قدس آنلاین، رحمت الله حافظی، عضو سابق شورای شهر تهران در خصوص نقش شورای شهر تهران در نظارت بر عملکردهای مالی شهرداری و لزوم ایجاد حسابرسی دقیق، گفت: یکی از انتقاداتی که به عملکرد دوره گذشته شورای شهر تهران وارد می شد، عدم توجه به مسئله حسابرسی از شهرداری تهران بود؛ در شورای قبل گزارش های حسابرسی ۴۰ سازمان در یک جلسه نیمه روزه، بدون آنکه بررسی دقیقی در آن صورت گیرد، به تصویب می رسید.

وی با اشاره به اینکه اصلی ترین کار شورا بررسی این گزارش ها، تصویب بودجه و نظارت برعملکرد شمالی شهرداری است، گفت: اما متاسفانه در دوره پیش نسبت به این موارد توجه چندانی نمی شد و همین عوامل سبب به وجود آمدن انحرافات و تخلفات گسترده در عملکردهای مالی شهرداری بود.

حافظی گفت: راه حل عملی نظارت بر عملکرد مالی شهرداری، ایجاد شرایطی است که مدیران را ملزم به پاسخگویی در خصوص عملکردشان کند. به همین منظور باید «دیوان محاسبات شهری» را تشکیل داد، نهادی که خارج از شورا و شهرداری باشد تا بتواند به صورت مستقل نسبت به انجام این کار مبادرت ورزد.

وی در ادامه تصریح کرد: به باور بنده برای عملی کردن این ایده باید در دل دیوان محاسبات کشور، معاونتی تحت عنوان دیوان محاسبات شهری شکل بگیرد تا مدیران شهری برای عملکردهای خود پاسخگو باشند.

این نماینده سابق شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: نکته دیگری که می توان به عنوان مکمل این طرح، ارائه داد، این است که تمامی مصوبات شورا و متن مذاکرات آنها همانند مجلس شورای اسلامی مکتوب و آرای موافق و مخالف هر موضوع ثبت شود تا اگر این تصمیم گیری، تبعاتی برای شهروندان ایجاد کرد، این افراد پاسخگو باشند.

وی در ادامه افزود: درحال حاضر شرایط به گونه ای است که هریک از نمایندگان رای خود را می دهد و می رود و بعد هم دیگر پاسخگوی آن نیست، اما اگر دیوان محاسبات شهری فعال شود، آنگاه می تواند حتی نمایندگان شورا را نیز در خصوص عملکردشان مورد بازخواست قرار دهد.

حافظی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا لازم است که در استانداردهای حسابرسی شهری نیز تغییراتی ایجاد شود؟ گفت: در این بحث باید بیشتر بحث حسابرسی مدیریت صورت گیرد؛ قطعا شهرداری فضا و ادبیات خاص خودش را دارد و حسابرسانی که در این حوزه مشغول فعالیت هستند، باید مسلط به جزئیات و ریزه کاری های آن نیز باشند.

وی در ادامه افزود: به این معنی که نمی توان و نباید برای هر دوره مالی، یک حسابرس را دعوت کرد، هرچند که با این حال نیز نباید این مسئله به صورت انحصاری در اختیار یک گروه خاص قرار بگیرد، بلکه باید این افراد به مسائل قانون و قانون گذاری در حوزه مدیریت شهری اشراف داشته و بیشتر از منظر حسابرسی مدیریت، امور را رسیدگی کنند.

این نماینده سابق شورای شهر تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در این فرآیند نقش وزارت کشور چگونه تعریف می شود؟ عنوان کرد: متاسفانه طی سنوات گذشته این نقش مغفول ماند؛ وزارت کشور براساس گزارش حسابرسی که برای این سازمان ارسال می شود، باید نظارت کند و اگر خطا و انحرافی را مشاهده کرد، با بازخواست مرتکبین، درصدد رصد و رفع آن باشد.

حافظی در پایان خاطرنشان کرد: وزارت کشور از سوی دیگر باید شاخص های مرتبط به حوزه مدیریت شهری را تعریف کند و براساس آن شاخص ها، هر ۴ سال یک بار عملکرد تیم مدیریت شهری را مورد ارزیابی و سنجش قرار داده و بازخوردهایش را نیز به جامعه منعکس کند. حتی می تواند رقابت بین شهرهای مختلف را براساس شاخص های تعریف شده، ایجاد کند تا در چنین روندی، شهرهای کشور به سمت شفافیت هرچه بیشتر گام بردارد. به طور کلی تمامی این نکات ذیل مسئولیت های وزارت کشور تعریف شده، اما متاسفانه تا به امروز عملکرد غیرقابل قبولی را در این خصوص داشته است.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.