رشت- فاضلاب‌های خانگی، صنعتی، بیمارستانی، ضایعات کشتارگاهی ، سموم آفات گیاهی، نخاله‌ها و پسماندها ، گیاهان مهاجم، تملک اراضی و بخش‌های انسان‌ساخت، انتقال آلودگی از دریا و رسوبات رودخانه‌ها عمده نیروهای تهاجمی‌اند که در شکل گیری بحران پیش روی تالاب اثرات متفاوتی دارند.

وضعیت تالاب انزلی قرمز است

قدس آنلاین-گروه استان ها: رسوبات، زباله، فاضلاب و گیاهان غیربومی برای گرفتن جان تالاب انزلی کم نبود، تالاب‌خواران هم بلای دیگری شده‌اند زیرا تالاب خواران آرزویشان این است که تالاب خشک شود تا در زمین‌ها ویلا بسازند.

در این بلوا تالاب خواران در کمین نشسته‌اند تا به‌محض خشکیدن زمین‌های تالابی و افزایش رسوبات به انزلی چنگ بیندازند. استراتژی تالاب خواران این است که ابتدا درختی در زمین خشکیده می‌کارند، رفته‌رفته باغی در زمین بنا می‌کنند و بعد در آن ویلا بسازند و این شیوه موجب شده تا ١٥ هکتار از حاشیه و زمین‌های خشکیده این تالاب در دست تالاب خواران تصرف شود.

زهر به کام تالاب

ته‌نشینی رسوبات این روزها عمق تالاب انزلی را از ١٠متر به نیم متر رسانده، «آزولا» مثل سرطان در سطحش رشد کرده و نفسش را گرفته و فاضلاب و شیرابه مسمومش کرده و زهر به تالاب انزلی می‌ریزد.

زباله‌های هفت شهر بزرگ را به جنوب رشت می‌برند؛ جایی در جنگل سراوان. سال‌هاست که زباله‌ها آنجا دپو می‌شوند و شیرابه آن‌ها راهی به آب‌باز می‌کند. این حجم از زباله هر ثانیه ١٢٠٠ لیتر شیرابه تولید می‌کند. این شیرابه در کنار فاضلاب شهر رشت و شهرک صنعتی رشت به رودخانه «گهر رود» و «زرجوب» رشت وارد می‌شود. این‌ دو رود از آلوده‌ترین رودخانه‌های دنیا هستند که در محدوده پیر بازار به هم وصل می‌شوند و راهی تالاب انزلی می‌شوند؛ با خودشان شیرابه و زباله و رسوبات می‌آورند.

لیست قرمز

سال‌هاست که همین خطرات نام این تالاب را در کنار ٦ تالاب دیگر ایران، در فهرست قرمز «مونترو» جای‌داده است.

سازمان حفاظت محیط‌زیست با کمک آژانس جایکا ژاپن تلاشش را برای خروج مرداب انزلی از فهرست درخطرهای کنوانسیون رامسر به کار گرفته و عملیات برای احیای آن ادامه دارد.

مجریان می‌گویند، تلاششان خروج تالاب انزلی از فهرست مونترو است اما این کار آسان نیست.

وضعیت بحرانی

وضعیت تالاب انزلی به‌گونه‌ای است که صدای نمایندگان مجلس را نیز به‌کرات درآورده است.

انزلی در حال حاضر به دلیل تغییرات شدید اکولوژیکی در فهرست تالاب‌های در معرض تهدید «مونترو» جای گرفته استنماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی با بحرانی خواندن وضعیت این تالاب اظهار می‌کند:  ورود زباله و پساب‌های فاضلاب حیات این تالاب را تهدید می‌کند و متأسفانه این تالاب سال‌ها است به محلی برای تخلیه زباله و فاضلاب تبدیل‌شده است.

مهرداد لاهوتی با بحرانی خواندن وضعیت تالاب انزلی بیان می‌کند: این موضوع کاهش شدید عمق آب آن را به دنبال داشته است این در حالی است که تالاب مذکور از منحصربه‌فردترین اکوسیستم‌های آبی ایران و همچنین محل تخم‌ریزی و پناهگاه پرندگان بومی و مهاجر است.

تصریح کرد: برخوردهای فعلی با تخریب و آلوده‌کنندگان کافی نبوده و نیاز است تشدید شود.

وی اذعان می‌کند: هرچند سازمان حفاظت محیط‌زیست اقداماتی در جهت احیای تالاب انزلی و دیگر تالاب‌های کشور انجام داده است اما این اقدامات و تلاش‌ها کافی نبوده و نیاز است افزایش یابد.

غفلت سازمان‌ها

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان گیلان که از این تالاب به‌عنوان یکی از مهم‌ترین اکوسیستم‌های دنیا نام می‌برد اظهار می‌کند: در سال‌های اخیر این تالاب باوجود ظرفیت‌های متعدد با مشکلات گسترده زیست‌محیطی مواجه شده است.

قربانعلی محمد پور در خصوص ظرفیت‌های این تالاب توضیح می‌دهد: این تالاب زیستگاه ۲۴۳ گونه پرنده، ۶۲ گونه انواع ماهی و صدها گونه گیاهی است خاطرنشان می‌کند: متأسفانه بی‌توجهی به این تالاب در طی سالیان گذشته مشکلات بسیاری را برای این زیستگاه مهم به وجود آورده است.

وی بابیان این مطلب که حفاظت از تالاب بین‌المللی انزلی سال‌هاست که مورد غفلت واقع‌شده است ادامه می‌دهد: حفاظت و حراست از تالاب بین‌المللی انزلی از سال ۵۴ مورد غفلت واقع‌شده است.

وی از تلاش برای نجات و کمک به این تالاب خبر می‌دهد و بیان می‌کند: دولت با همکاری گروه جایکا ژاپن تلاش می‌کند بخشی از این تالاب را احیاء کند.

وی مساحت تالاب انزلی را ۱۹۳ کیلومترمربع عنوان می‌کند و می‌گوید: خوشبختانه اقدامات گسترده‌ای در قالب پروژه اکولوژیک برای احیای تالاب انزلی با گروه جایکا ژاپن صورت گرفته  و اجرای طرح پایلوت احیاء تالاب انزلی تا سال ۲۰۱۹ ادامه دارد.

وی مطالعه بر روی ماهیان و پستانداران و تحقیق درزمینهٔ گیاهان و خزندگان به‌صورت فعال را بخشی از تلاش‌های انجام پذیرفته در این راستا بیان می‌کند.

فهرست نابودی

انزلی در حال حاضر به دلیل تغییرات شدید اکولوژیکی در فهرست تالاب‌های در معرض تهدید «مونترو» جای گرفته است.

ابوالفضل آبشت، مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران دلیل این‌که انزلی به این فهرست واردشده را بیش از همه عوامل انسانی می‌داند و می‌گوید: سطح آب تالاب خیلی بیشتر از این بود و اکنون به نیم متر رسیده است.

وی مشکل دیگر را آزولا عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: این میهمان ناخوانده‌ در دهه ۶۰ در قالب طرحی پژوهشی با عنوان «آزولا، جانشین کودهای شیمیایی ازته برنج» از یکی از کشورهای آسیای جنوب شرقی به گیلان راه یافت.

وی ادامه می دهد: آزولا مهاجمی است که به‌اشتباه معرفی شد و کنترل نشد و لذا این آفت کل سطح آب را می‌گیرد و اجازه ورود نور و اکسیژن را به تالاب نمی‌دهد.

وی دلیل دیگر وارد شدن انزلی به فهرست تالاب‌های در معرض خطر ورود آلاینده‌ها می‌داند و می‌گوید: برنج بشدت قوت خاک و مواد آلی آن را پایین می‌آورد و کشاورزان ناچار به استفاده از کود هستند. همین کود بخش عمده‌ای از آلودگی تالاب است و کشاورزی در گیلان و مازندران کم نیست.

وی اذعان می‌کند: مزارع برنج غرقابی است و کود را به خورد خاک و آب‌ها زیرزمینی می‌دهد و از طریق زهاب وارد تالاب و تالاب به مواد شیمیایی آلوده می‌شود و این بخشی از چرخه حیات زندگی در این تالاب است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.