بر اساس آمارها روزانه ۵۰ نفر جان خود را در هزارتوی جاده‌های کشور از دست می‌دهند. آماری تأمل برانگیز که سبب شد، رهبر معظم انقلاب نیز به آن واکنش نشان داده و از دستگاه‌های مسئول بخواهند تمام تمهیدات را به کار گرفته و از حمل و نقل، تردد و حفظ جان انسان‌ها مراقبت کنند.

چرخ کاهش حوادث جاده‌ای کُند می‌چرخد

قدس آنلاین- بر اساس آمارها روزانه ۵۰ نفر جان خود را در هزارتوی جاده‌های کشور از دست می‌دهند. آماری تأمل برانگیز که سبب شد، رهبر معظم انقلاب نیز به آن واکنش نشان داده و از دستگاه‌های مسئول بخواهند تمام تمهیدات را به کار گرفته و از حمل و نقل، تردد و حفظ جان انسان‌ها مراقبت کنند.

آموزش و فرهنگ سازی؛ حلقه‌های مفقوده

تصادفات جاده‌ای را مقوله‌ای چند وجهی می‌دانیم که به عوامل مختلفی مانند رفتار راننده، شرایط محیطی، شرایط راه، شرایط خودرو و پارامترهای دیگر بستگی دارد. ضمن اینکه غالب این تصادفات در دنیا معمولاً یک عامل نیست و عوامل اجتماعی، اقتصادی، فکری، جسمی، روحی و روانی راننده و خودرو با هم درگیر شده و تصادفی را شکل می‌دهند.

رئیس هیئت مدیره جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها در توضیح چرایی بالا بودن تلفات جاده‌ای در کشور، به خبرنگار ما می‌گوید: در زمینه آموزش، فرهنگ‌سازی، تبلیغات و بکارگیری توان مردمی برای کاهش سوانح کار زیادی انجام نداده‌ایم. حتی می‌بینیم صدا و سیما به عنوان رسانه‌ای ملی به این کار توجه خاصی نداشته است و غیر از چند برنامه که توسط پلیس راهور سرمایه‌گذاری شده، حساسیتی از این بابت وجود ندارد. در آموزش و پرورش هم که شرایط بدتر است و مطلقاً چنین حساسیتی وجود ندارد.

مهندس محمد بخارایی، اضافه می‌کند: البته آموزش و پرورش در شهریور امسال و پس از حادثه اردوی داراب فارس، برای اردوها دستورعمل‌هایی صادر و از چندین کارشناس برای دریافت پیشنهادها دعوت کرده است اما این موارد هیچ کدام جوابگو نیست؛ چرا که هنوز عزم و اراده ملی جامعه برای رفع و کاهش این حوادث به کار گرفته نشده است.

بخارایی می‌گوید: در کشور هر ساله بیش از ۷۰۰۰ نفر سرپرست خانواده را بر اثر سوانح رانندگی از دست می‌دهیم. اگر هر خانواده را چهار نفر در نظر بگیریم، می‌بینیم که این تصادفات تعداد بسیار زیادی افراد آسیب‌پذیر را به جامعه تحمیل می‌کند. اگر به این تعداد مجروحان و معلولان را هم اضافه کنیم که این فاجعه بسیار بیشتر حس می‌شود.

رئیس هیئت مدیره جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها با بیان اینکه بیش از ۷۰درصد سوانح جاده‌ای در کشور عامل انسانی دارد، تأکید می‌کند: باید در این زمینه کار فرهنگی و آموزش عمومی مستمر انجام شود. نیاز است که علما و روحانیون در تریبون‌های نماز جمعه و تریبون‌های مذهبی به این مسئله اشاره کنند تا با این کار شاهد کاهش سوانح جاده‌ای باشیم.

پراید ماشین مسافرت نیست

هر چند که در کشور بانک اطلاعاتی مدونی برای تعیین میزان مقصران حوادث و تلفات جاده‌ای نداریم، اما به گفته کارشناسان؛ انسان، راه و خودرو همه در بروز تصادفات سهمی قابل توجه دارند.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی به این عوامل مختلف اشاره کرده و می‌گوید: در تصادفات جاده‌ای زیر ساخت‌های جاده بسیار مهم است. اینکه جاده باید استانداردهای لازم را به لحاظ کیفیت ساخت نوع جاده، طراحی، نرم‌افزارها که همان علائم رانندگی و جاده‌ای است، داشته باشد. بیشتر این بحث‌ها، بحث‌های فنی است که علم و تخصص آن نیز در کشور وجود دارد و باید در این زمینه اقدامات لازم انجام شود.

سید ابوالفضل موسوی بیدکی، در ادامه به استاندارد وسیله نقلیه اشاره کرده و توضیح می‌دهد: بیشتر تصادفات جاده‌ای مربوط به خودروهای غیراستانداردی است که در سفرهای بین شهری استفاده می‌شود. بیشترین آمار این تصادفات وجود خودروی پراید را در تصادفات منجر به تلفات در جاده‌ها نشان می‌دهد. به همین دلیل در کمیسیون عمران پیشنهاد داده شده است که به خودرویی مانند پراید که حداقل استانداردها را هم ندارد، اجازه سفر بین شهری داده نشود. پس از پراید، پژو ۴۰۵، پژو ۲۰۶ و سمند رکورددار آمار بالای تصادفات و مرگ میر جاده‌ای هستند که نشان می‌دهد این ماشین‌ها ماشین سفر نیستند و باید برای تردد آن‌ها در جاده‌ها فکری اندیشیده شود.

نماینده یزد اضافه می‌کند: باید به تمام عوامل گفته شده، آموزش رانندگان را نیز اضافه کرد. افراد باید بدانند که رانندگی بین شهری با رانندگی در شهر بسیار متفاوت است و هر فردی قابلیت انجام سفر بین شهری را ندارد. لازم است که به اندازه کافی آموزش و تجربه کسب کرده باشد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در ادامه می‌گوید: علاوه بر این موارد عامل اثرگذار و مهم دیگر، تخلفات رانندگی است. تجربه نشان داده است که اگر به تعداد لازم و کافی پلیس ناظر یا مراقب در جاده‌ها داشته باشیم، تصادفات کمتر اتفاق می‌افتد. همچنان که آمار نشان می‌دهد در جاده‌هایی که دوربین نصب است، تعداد تلفات و تصادفات کمتر است و خودکنترلی خود عاملی است که سبب کاهش تصادفات جاده‌ای می‌شود.

موسوی بیدکی در پایان تأکید می‌کند: مردم از سفر با وسیله نقلیه شخصی به دلیل راحتی و ارزانی استقبال می‌کنند. در صورتی‌که اگر سفرها را به سمت سفرهای ایمن، یعنی سفر با وسایل نقلیه عمومی، بویژه خطوط ریلی سوق دهیم، تلفات بسیار کمتری را خواهیم داشت.

نقشه راه ایمنی جاده‌ای کشور به کمک می‌آید

با تمام این تدابیر و کارشناسی‌ها اما آمار حوادث رانندگی منجر به فوت همچنان بالاست. تا جایی که اعلام شد طبق آمارها در طول یک هفته تعداد تصادفات منجر به فوت در جاده‌های برون و درون شهری کشور اندازه یک هواپیمای مسافربری ایرباس با ظرفیت بیش از ۳۰۰ نفر مسافر است.

سردار موسی امیری، جانشین پلیس راهور ناجا کشور در خصوص اقدامات انجام شده پس از توصیه رهبری برای کاهش تلفات جاده‌ای به خبرنگار ما می‌گوید: در ذیل فرمایشات مقام معظم رهبری، دستوری از معاون اول رئیس جمهور آقای جهانگیری مبنی بر تهیه نقشه راه ایمنی جاده‌ای کشور صادر و برای تهیه آن دو ماه زمان در نظر گرفته شد. به همین منظور کمیسیون ایمنی راه با همکاری تمام سازمان‌های دخیل، بخصوص پلیس راه کشور، جلساتی را با حضور دکتر آخوندی، وزیر راه و شهرسازی برگزار کرده و تقریباً نقشه راه ایمنی جاده‌ای به اتفاق به نتیجه رسانده و برای ارائه به هیئت دولت آماده کرده‌ایم.

وی اضافه می‌کند: در این نقشه سه افق زمانی دیده شده و برای آن برنامه‌ریزی صورت گرفته است. افق کوتاه مدت تا پایان سال ۱۳۹۷، افق میان مدت تا پایان سال ۱۳۹۹ و دراز مدت تا پایان سال ۱۴۰۶ که پنج هدف اصلی را دنبال می‌کند. اهدافی که شامل مدیریت ایمنی راه، راه‌های ایمن‌تر، کاربران ایمن‌تر، وسایل نقلیه ایمن‌تر و مدیریت پس از سانحه است. پس از اجرای این اهداف پیش‌بینی شده است که در ۱۰ سال آینده، تعداد کشته‌های سوانح جاده‌ای به کمتر از ۹۰۰۰ نفر در سال برسد. به عبارتی ۴۳درصد کاهش تلفات در ۱۰ سال پیش‌بینی شده است.

امیری توضیح می‌دهد: در نقشه راه دو اقدام اساسی و مهم پیش‌بینی افزایش سهم حمل و نقل همگانی و دیگری واقعی‌سازی قیمت سوخت در نظر گرفته شده است. به همین منظور پیشنهاد شده است که قیمت سوخت به صورت پلکانی به نحوی افزایش پیدا کند که استفاده از خودروی شخصی در ۱۰ سال آینده مقرون به صرفه نباشد و مردم در کنار رونق حمل و نقل عمومی از خودروی شخصی استفاده نکنند. در همین راستا در جلسه‌ای که با وزیر راه و شهرسازی داشتیم، کلیات این طرح به توافق رسیده و برآورد بودجه آن هم صورت گرفته و طرح برای ارائه به هیئت دولت آماده است. امیدواریم پس از تصویب، اجرایی شده و در این سه بازه زمانی به اهداف مشخص شده برسیم.

جانشین پلیس راهور ناجا با بیان اینکه تلاش دولت بر کاهش میزان تلفات جاده‌ای است، می‌گوید: این روند کاهش کُند است. در ۶ ماهه اول امسال، دو درصد کاهش تلفات سوانح جاده‌ای در کشور داشته‌ایم. نگران کُند شدن این روند هستیم و معتقدیم اگر بدرستی به این روند نپردازیم، ممکن است این آمار به به افزایشی برگردد.

امیری در پایان با اشاره به اقدامات انجام شده در این زمینه، می‌گوید: همکاران ما در مجموعه وزارت راه و پلیس کشور، در بحث راه‌اندازی سامانه‌های هوشمند و کنترل تخلفات جاده‌ای به سرعت در حال کار هستند. افزایش ظرفیت جاده‌ها و ایمن‌سازی راه‌های کشور در حال انجام است. به عنوان پلیس، وظیفه اعمال قانون داشته و در رابطه با اجرای صحیح قوانین و مقررات سختگیری‌ خواهیم کرد. ضمن اینکه به دنبال آموزش و فرهنگ‌سازی هم در این راستا هستیم. فعالیت‌ها تا زمان تصویب و اجرای نقشه راه متوقف نشده است. هر چند که اقدامات پیش‌بینی شده در نقشه راه می‌تواند افزایش چند برابری ایجاد کرده و این کاهش را سرعت بخشد. امیدواریم تا پایان سال بتوانیم کاهش ۱۰ درصدی میزان تلفات جاده‌ای را داشته باشیم.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.