کرج- بیست وهفتمین جلسه شورای شهر کرج در حالی با حضور نمایندگان مردم برگزار شد که بخش اعظمی از این جلسه به تاخیر ۶ ساله در راه اندازی دفاتر نوسازی بافت فرسوده کرج اختصاص داشت.

تاخیر ۶ ساله در راه اندازی دفاتر نوسازی بافت فرسوده در کرج

 به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، دراین جلسه که صبح امروز چهارشنبه برگزار شد عضو شورای شهر کرج با اشاره به بحران های  جدی محله اکبر آباد کرج اظهار کرد: محرومیت این منطقه ریشه درضعف مدیریت شهری در گذشته دارد.

محمد حسین خلیلی اردکانی با اشاره به بازدیدی که از محله اکبرآباد کرج انجام داده است گفت: وجود این نقاط شهری کم برخوردار نمونه ای  بارز از توسعه نامتقارن شهری است.

وی با بیان اینکه در ادامه افزود: با وجود تلاش هایی که درگذشته صورت گرفته است اما همچنان درچنین مناطقی برای رسیدن حداقل امکانات زیست شهری فاصله زیادی وجود دارد افزود: نداشتن برنامه و استراتژی برای محله های محروم است.

خلیلی اردکانی گفت: حل موضوع مالکیت خانه ها درمحله اکبر آباد و انجام ساخت و سازهای غیر قانونی در این محله اهمیت زیادی دارد چرا که استاندارهای ملی ساخت و دریافت سند مالکیت در مورد خیلی از املاک آنجا رعایت نشده است.

وی با  اشاره به  اینکه  قطعات زیادی از بافت مسکونی این منطقه در حریم راه آهن است افزود: زمین های بسیاری دراکبرآباد وجود دارد که شهرداری کرج با اخذ مالکیت آن زمین ها می تواند درزمینه ایجاد سرانه های آموزشی، فرهنگی، درمانی و خدماتی استفاده کند، و در این محله  یک مدرسه با ظرفیت یک هزار و ۴۰۰ دانش آموز وجود دارد.

عضو شورا در ادامه گفت:  در این محله خط اتوبوس برای رفت و آمدهای شهروندان به مرکز شهر وجود ندارد، و اکبرآباد محل جمع آوری نخاله های ساختمانی شده است همچنین سرانه فصای سبز و خانه فرهنگ ندارد.

وی با بیان اینکه بحران های این منطقه جدی است و ریشه درضعف مدیریت شهری صحیح در گذشته دارد، گفت: اینگونه موضوعات نیز به دیگر نهادهای اجرایی استان مرتبط است از جمله فاضلاب آن محله نیز نیاز به رسیدگی جدی دارد.

در ادامه جلسه رییس کمیسیون سرمایه گذاری و تامین منابع انسانی شورای اسلامی شهر کرج در خصوص بررسی طرح لایحه رسیدگی به بافت های فرسوده شهری اظهار کرد: راه اندازی دفاتر خدمات نوسازی بافت فرسوده شهری مصوبه دارد، بودجه آن نیز تعیین شده اما تا کنون عملیاتی نشده است در حالی که اجرای آن از سال ۹۰ در دستور کار بوده است.

احد رسولی  در ادامه افزود: امید است تا پایان سال این دفاتر در تمامی نقاط  دارای بافت فرسوده کرج ایجاد شود.

وحیدی نائب رئیس شورا به دلیل عدم حضور رئیس شورا مدیریت جلسه را برعهده داشت با اشاره به اینکه بافت های فرسوده شهری در کل کشور از اهمیت ویژه ای برخوردار است گفت: در دوره شورای چهارم مصوبه ای برای تشکیل سازمانی  در این خصوص به وزارت کشور داده شد ولی مورد موافقت قرار نگرفت.

وی در ادامه گفت: محوریت شورای پنجم توجه به محلات محروم و بافت های فرسوده و سکونت های حاشیه شهرها است و طرح هایی در این زمینه تهیه شده ودر کمسیون عمرانی بررسی شده است.

وحیدی در ادامه گفت: در حال حاضر ۱۰۰۰ هکتار بافت فرسوده در کرج وجود دارد.

محمدی رئیس کمسیون محیط زیست درادامه جلسه ضمن اشاره به اینکه علی رغم اینکه در حوزه معاونت خدمات شهری ساختار اداری وجود دارد افزود: بیش از ۱۰ نفر کارشناس محیط زیست در حال خدمت هستند ولی در این حوزه شاهد کم کاری هستیم.

وی با بیان اینکه ایجاد سازمان اداری برای معضل بافت های فرسوده مشکلی را حل نمی کند  گفت: اگر بسیاری از سازمان های شهری حذف می شدند کارها به سهولت صورت می گرفت از جمله سازمان قطار شهری که این سازمان ۱۰۰ میلیارد هزینه داشته است.

دیگر عضو شورای شهر کرج با بیان اینکه تا کنون اقدامی جدی در باره ساماندهی، بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده در کرج صورت نگرفته است، اظهار کرد: شهرداری مکلف است ستاد ساماندهی تپه مراد آب را منحل و این ستاد را در شهرداری ادغام کند.

عباس زارع بیان کرد: تپه مراد آب به دو بخش بافت فرسوده و آزادسازی برخی نقاط تقسیم می شود و در حال حاضر حدود ۷۰ تا ۸۰ هکتار اراضی این منطقه آزاد سازی شده است.   

اصغر نصیری شهردار کرج در این خصوص با تاکید بر اینکه باید توجه خود را  نسبت به راه اندازی دفتر و شرکت بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده معطوف کرد، یادآور شد: تشکیل شرکت بهتر از راه اندازی سازمان بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده است.

گفتنی است، طرح دو فوریتی تاسیس سازمان بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده برای بررسی های بیشتر به کمیسیون عمران شورای شهر کرج ارجاع داده شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.