یزد- فرآیند جهانی شدن شهر یزد علاوه بر افزایش انتظارات جهانی از یزد، می تواند فرصتی مغتنم برای بالا بردن استانداردهای زندگی در سطح جهانی در کنار حفظ و گسترش سنت های نیکو و گرانبار فرهنگی و مذهبی باشد.

قدس آنلاین- گروه استان ها- فاطمه دانش یزدی- مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد: نقش یزد بر قلب کویر حک شده وآنجا که طبیعت بر مردم سخت می گرفت، آفتاب سوزان بود، باد خروشان، آب گریزان و حکایت از زندگی مردمانی بود که با نبوغ خود آب را از دور دست ها به سکونتگاه خویش فراخواندند، با خاک آمیختند و خشت ساختند تا شهری را آباد و رنج کویر را از آن زدودند.

هیجدهم تیرماه سال ۱۳۹۶ در چهل و یکمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو بافت تاریخی یزد مرزها را در هم شکست و در فهرست شهرهای میراث جهانی نشست و بدون تردید ثبت جهانی یزد، نه پایان راه جهانی شدن، بلکه آغاز راهی بی­پایان است به سوی نقطه­های اوج در پیوستگی مسیری تاریخی که از پدرانمان به ارث و از فرزندانمان به امانت داریم.

شهری که امروز بر تارک جهان می درخشد میراث مردمانی است که  با سخت کوشی کویر و قهرطبیعت چنان چیرگی دست صنعتگران را بوسه زد تا در اجلاس کراکوف لهستان، جهان در برابر این عظمت سرتعظیم فرود آورد.

 از امروز باید در فضایی سرشار از آرامش و همدلی، دست در دست یکدیگر دهیم، از رهاوردهای این راه بهره جوییم و راهی را که به درستی آن باور داریم و همانا تلاش برای پویایی و بالندگی میراث کهن سرزمینمان است، با گام­هایی استوار ادامه دهیم و تا آنجا بکوشیم که شهر تاریخی یزد در حفاظت از شهرهای تاریخی، الگویی برای جهانیان قرار گیرد.

به هر حال فرآیند جهانی شدن این میراث گرانبها، علاوه بر افزایش انتظارات جهانی از یزد، می تواند فرصتی مغتنم برای بالا بردن استانداردهای زندگی در سطح جهانی در کنار حفظ و گسترش سنت های نیکو و گرانبار فرهنگی و مذهبی باشد و گذشتگان برای ما میراثی را به یادگار گذاشتند که امروز مورد تحسین همگان قرار دارد و امروز  وظیفه ماست که در جهت حفظ، پویایی و رونق بخشیدن به آن اقدام کنیم و تاثیرگذار باشیم.

ثبت یزد حاوی این پیام است که باید درمبانی و اصول مدیریت شهری و شیوه­های شهرداری شهرهای تاریخی بازاندیشی و بازنگری کنیم و به این عرصه­ های تاریخی به دیده ارزش و فرصت­هایی شگرف بنگریم، باید بدانیم که یزد از امروز وارد مرحله­ ای نو از مسیر رشد تاریخی خود شده و به راستی می­توان آغازی دوباره در تاریخ زندگانی این شهر تاریخی قلمدادش نمود.

خوب می­دانیم که ثبت، بهانه­ ای است برای حفاظت و زمانی که در مقیاس جهانی مطرح می گردد، بایدها و نبایدهایی در مقیاس جهانی نیز به همراه خواهد داشت که جز با برنامه­ ریزی درست و مدیریت اصولی امکان­پذیر نخواهد بود.

چراکه از امروز، یزد زیر ذره­بین رسانه­ ها و محافل جهانی پاسدار میراث فرهنگی قرار گرفته  و افکار عمومی جهانیان، مردم یزد را امانت­دار میراث بشری خویش می­شناسند و چه نیکو که منش ایرانی را در اینجا نیز به نمایش گذاریم و امانت­دار شایسته­ای باشیم و به پشتوانه همین جهانی شدن، از امروز باید جهانی بیندیشیم، جهانی سخن بگوییم و جهانی گام برداریم  وثبت جهانی یزد نقطه عطفی در نگرش به بافتهای تاریخی استان است  و ما را بر این واقعیت که خشت خشت بافتهای تاریخی استان یزد ارزشمند است آگاه می سازد  و جهانیان با دید تحیر و فخرایرانی بدان خواهند نگریست.

با ثبت این اثر چشم جهان به یزد دوخته شده و این شهرکهن تاریخی به عنوان یکی از مقاصد اصلی گردشگری قرار گرفته است، گرچه گردشگری در اقتصاد جهان یک صنعت و علم تعریف شده، اما عجین شدن روح سنت با مدرنیته همراه با رعایت استانداردهای جهانی رونق این صنعت را صد چندان خواهد کرد.

بنابراین رسالت تک تک فرهنگیان علمی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی استان اهتمام به این مهم در بهره گیری هرچه بیشتر از فرصت پیش رو برای حفظ و اعتلای میراث ماندگار مادی و معنوی مردمان این مرز و بوم است و تمامی مسئولان و ساکنان میراث جهانی یزد در راستای همسازی فناوری و صنعت گردشگری که منطبق با ذائقه گردشگر و در راستای اعتلای فرهنگ ایرانی ـ اسلامی است باید اهتمام خود را به کار بندند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.