اصفهان- وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: ایران در تولیدات علمی منطقه جایگاه نخست را داشته و مأموریت‌های مختلفی در راستای مباحث علمی تعریف‌ و با کمک دانشگاه‌های کشور این مأموریت و راهبردها طراحی و تصویب شده است.

ایران در تولیدات علمی منطقه جایگاه نخست را دارد

به گزارش قدس آنلاین، منصور غلامی صبح امروز در شانزدهمین نشست رؤسای دانشگاه‌های سطح یک کشور با بیان اینکه خط استکبارستیزی دانشجویان کشور همچنان استمرار دارد، اظهار کرد: مجموعه دانشگاه‌های کشور ظرفیت‌های جمهوری اسلامی هستند و در راستای اعتلای دانش و توسعه کشور مؤثر هستند.

وی افزود: دانشگاه‌های قدیمی ایران به دلیل سابقه طولانی و ظرفیت‌های ویژه، قابل توجه است؛ دانشگاه صنعتی اصفهان توسعه بسیار خوبی از لحاظ علمی و آموزشی داشته و طی 40 سال گذشته دستاوردهای زیادی داشته است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: اهمیت شانزدهمین نشست رؤسای دانشگاه‌های سطح یک کشور، این است که در جریان آن به رشد و اعتلای دانش و پژوهش کمک خواهد کرد.

وی تصریح کرد: در مقطعی قرار داریم که توسعه و تحولات علمی و پژوهشی به سرعت صورت می‌گیرد که هر حرکتی در راستای پیشبرد اهداف علمی ارزشمند است.

غلامی با بیان اینکه ایران در برخی از علوم جدید دنیا جایگاه بسیار خوبی دارد، عنوان داشت: ایران در تولیدات علمی منطقه جایگاه نخست را داشته و مأموریت‌های مختلفی در راستای مباحث علمی تعریف‌ و با کمک دانشگاه‌های کشور این مأموریت و راهبردها طراحی و تصویب شده است.

وی یادآور شد: تحولات ایجاب می‌کند که در راستای راهبردهای کلان آموزشی باید برنامه‌های علمی چابک طراحی شود تا علاوه بر هم‌افزایی در اجرای مأموریت‌ها، الگوهای خوب و عملی برای سایر دانشگاه‌ها معرفی شود.

وزیر علوم با بیان اینکه در راهبردهای دانشگاه‌ها و مراکز علمی به کیفی‌سازی آموزش عالی کشور، بروزرسانی و ارتقای کیفیت آموزش در دانشگاه‌ها تأکید شده است، متذکر شد: در این راستا اختیاراتی به دانشگاه‌ها داده شده که کمک زیادی خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه ساماندهی آموزش عالی کشور با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی جزو تکالیف مهم حوزه آموزش عالی کشور است، تأکید کرد: علاوه بر کار ستادی منظم، همکاری دانشگاه‌های برتر کشور را می‌طلبد تا دانشگاه‌های کوچک‌تر زیر نظر دانشگاه‌های معتبر خدمات شایسته دانشجویان و متقضایان طرح‌های پژوهشی انجام شود.

غلامی عنوان داشت: دانش‌آموختگان باید پس از فارغ التحصیلان شدن توان کارآفرینی و شناخت کافی در زمینه‌های کاری خوزه تخصصی خود داشته باشند تا برای آینده شغلی خود طرح قابل اجرا داشته باشند تا بدون اتلاف وقت و در کوتاهترین فرصت وارد خدمات علمی در جامعه شوند.

وی اضافه کرد: ارتباط با صنعت و حل معضلات جامعه یکی از اهداف دانشگاه‌هاست که در انتشار دستاوردها نیازمند کارها و اقدامات بیشتری هستیم؛ جای زیادی برای گسترش طرح‌های تحقیقاتی که توسط دانشگاه‌ها انجام و به مجموعه‌های مدیریتی کشور منتقل شده، وجود دارد.

وزیر علوم اذعان داشت: تبدیل دانش و علم به ثروت در کشور آغاز شده و شرکت‌های دانش‌بنیان، پارک‌های علم و فناوری، مراکز رشد در دانشگاه‌ها، استارت‌آپ‌ها از جمله این موارد است که دانشگاه‌های بزرگ کشور در این راستا پیش‌قدم و پیشرو بوده‌اند.

وی ادامه داد: هرچقدر بتوانیم از همکاری‌های علمی با کشورهای مختلف بهره بگیریم، حاصل آن منجر به دیپلماسی علمی خواهد شد و روابط میان کشورها را تقویت می‌کند که در انتقال دانش و فناوری به مجموعه‌های علمی کمک زیادی خواهد کرد.

غلامی در پایان با بیان اینکه ظرفیت‌های فراوانی از لحاظ علمی و فناوری در کشور وجود دارد، که نخبگان ایران جایگاه ویژه‌ای در نخبگان دنیا دارند، اذعان داشت: مأموریت‌های آموزشی و پژوهشی با کمک دانشگاه‌های کشور، جایگاه دانشگاه‌ها را ارتقاء خواهد داد که در این راستا محدودیت‌های مالی و امکاناتی وجود دارد و امیدواریم کمک‌های ویژه‌ای برای کمک به افزایش توانمندی پژوهشی دانشگاه‌ها صورت گیرد که در بودجه سال آینده برای کمک به ارتقای تجهیزات دانشگاهی پیش‌بینی‌های لازم صورت گیرد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.