سیدسعید سرابی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در آیین افتتاحیه نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب ناشران جهان اسلام در مرکز همایش‌های نمایشگاه بین‌المللی مشهد گفت: ۹۷۰ ناشر داخلی و خارجی در نوزدهمین نمایشگاه کتاب جهان اسلام در مشهد شرکت دارند و ۱۵۰ هزار عنوان کتاب به مخاطبان ارائه شده است.

حضور ناشران ۲۰ کشور اسلامی در پایتخت فرهنگی جهان اسلام

قدس آنلاین- به‌گفته وی این نمایشگاه با سه راهبرد اصلی برنامه‌ریزی شده است. نخست این‌که این رویداد درراستای برنامه‌های پایتختی فرهنگی مشهد برنامه‌ریزی شود، راهبرد دوم کیفی‌سازی نمایشگاه و راهبرد سوم توجه به تشکل‌ها و مجموعه‌های مردم‌نهاد در این رویداد بوده است.

وی با بیان این‌که هشتمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس نیز درکنار نمایشگاه کتاب برگزار می‌شود، افزود: بخش نمایشگاه مشهد ۲۰۱۷، هفته فرهنگی الجزایر و مجموعه نویسندگان کشور سوریه نیز در این نمایشگاه حضور دارند که جزو بخش‌های جانبی نمایشگاهند. همچنین ناشران خارجی  از ۲۰ کشور با ۹ هزار عنوان کتاب شرکت دارند که از ۱۳۵ ناشر خارجی حاضر در نمایشگاه کتاب، ۲۵ ناشر اصلی‌اند و بقیه به نمایندگی از انتشارات حضور دارند.

وی اظهار کرد: برگزاری نوزدهمین نمایشگاه کتاب ناشران جهان اسلام یکی از ۱۷۰ فعالیتی است که به‌مناسبت انتخاب مشهد به‌عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال ۲۰۱۷ در نظر گرفته شده است.

نوزدهمین نمایشگاه ناشران جهان اسلام و هشتمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس تا ۱۵ آذرماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی مشهد برپاست. سرابی با بیان این‌که در طول ایام برگزاری این نمایشگاه برنامه‌های زیادی در نظر گرفته شده است، گفت: شب‌های فرهنگی شهرستان‌ها، شب‌های شعر، محافل نقد و بررسی کتاب و... ازجمله این برنامه‌ها هستند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی از موافقت آیسسکو با درخواست جمهوری اسلامی ایران خبر داد و گفت: سیاست‌گذاری پایتخت فرهنگی جهان اسلام در یک چشم‌انداز ۱۰ ساله در این زمینه و با موافقت آیسسکو تا سال ۲۰۲۹ که شهری دیگر از جمهوری اسلامی ایران معرفی خواهد شد، مشهد را از این عنوان بهره‌مند ساخته است.

سرابی بیان کرد: آثار شاخص نخبگان این رویداد علمی و پژوهشی در قالب کتابی از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به ‌چاپ می‌رسد.

رضایت آیسسکو از فعالیت‌های مشهد

همچنین نماینده آیسسکو در ایران، در آیین افتتاحیه نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب ناشران جهان اسلام با اهدای نشان ویژه آیسسکو به سیدجواد حسینی، معاون سیاسی و امنیتی استاندار خراسان رضوی و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، عنوان کرد: با مقایسه عملکرد پایتخت‌های فرهنگی جهان اسلام به این نتیجه می‌رسیم که مشهد در این زمینه بسیار موفق عمل کرده است.

دکتر صدری تصریح کرد: بسیار خوشحالیم که ازطرف آیسسکو اعلام کنیم که مشهد در میزبانی از رویداد پایتخت فرهنگی جهان اسلام کارهای بسیار خوبی را انجام داد.

وی خاطرنشان کرد: هدف از انتخاب پایتخت فرهنگی، معرفی شهرهای جهان اسلام است و ما با بررسی‌های انجام‌شده به این نتیجه رسیدیم که مشهد به‌دلیل جایگاه حرم امام رضا(ع)، وجود زیرساخت‌های فرهنگی بسیار خوب و برنامه‌ریزی بسیار خوبی که مسئولان آن انجام داده‌اند، میزبانی بسیار خوبی را در این زمینه انجام داده است.

نماینده آیسسکو در ایران عنوان کرد: مسئولان این رویداد، گزارش بسیار خوبی را از این میزبانی به دبیرکل آیسسکو ارائه کردند که نشان از فعالیت‌های بسیار خوب این عزیزان در طول سال ۲۰۱۷ بوده است.

در آیین گشایش این نمایشگاه، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، نماینده منطقه‌ای آیسسکو، مدیرعامل مؤسسه فرهنگی آیسسکو، سفیر الجزایر، وزیرمختار کشور الجزایر، وزیرمختار عمان در تهران، سفیر تاجیکستان، مدیر فرهنگی مؤسسه اکو، رئیس سازمان سینمایی و معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان رضوی حضور داشتند

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.