قزوین_ قدس از ارزش و اهمیت هفته وحدت و همدلی بین مسلمانان و شیعیان در این هفته گزارش می دهد.

شکوفایی وحدت و همدلی به بهانه میلاد آخرین پیامبر الهی

به گزارش قدس آنلاین، فاصله میان ۱۲ ربیع الأول که سالگرد ولادت بیامبر اکرم (ص) بنا بر روایات أهل سنت تا ۱۷ ربیع الأول که تاریخ ولادت حضرت رسول الله محمد (ص) بنا بر روایات موجود در شیعه است، از سوی امام خمینی ره، به عنوان هفته وحدت نامگذاری شده است. 

در تبیین علت نامگذاری هفته وحدت می توان گفت که پیروزی انقلاب اسلامی که در سایه وحدت افراد ملت و اقشار و طوایف آن در اسلام به تحقق پیوست، موجبات وحدت ملل مسلمان را فراهم کرد؛ این وحدت به صورت حرکت و نهضت اسلامی علیه طاغوت و سلطه های اشغالگران و استعمار منجر به پیروزی انقلاب اسلامی شد.

در مقابل استعمارگران، از دو طریق در صدد جلوگیری از وحدت رو به رشد ملت های اسلامی بر آمدند.

هفته وحدت فرصت مناسبی برای گره زدن قلب های دوستداران و محبان اهل بیت (ع) است تا فرصت را غنمیت شمرده و این هفته را به یُمن سالروز شکفتن آخرین پیامبر الهی جشن و شادی بگیرند و دل ها را به هم نزدیک کنند و وحدت شیعه و سنی را به نمایش گذارند.

هفته وحدت هفته ارزشمندی بوده که روزشماری از تاریخ به آن اختصاص داده شده است.

مدیر حوزه علمیه استان قزوین در گفت وگو با خبرنگار قدس آنلاین ضمن تبیین ارزش و اهمیت هفته وحدت اظهار داشت: اتحاد بدون ملاک و محور معنی ندارد و وحدت باید با ملاک و محورهایی همراه باشد.

حجت الاسلام علی عباسی افزود: وجود پیامبر اکرم (ص) و آموزه های آن بزرگوار محوریت و ملاک را برای انسان مشخص می کند؛ پیامبر به عنوان محور وحدت می تواند وحدت را ایجاد کند.

وی با بیان اینکه قرآن کریم بر پیامبر اکرم (ص) نازل شده و تمام مسلمانان این کتاب آسمانی را باور دارند، گفت: میلاد پیامبر اکرم (ص) به عنوان مناسب ترین زمان برای تحقق وحدت است؛ این هفته فرصت مناسبی است تا مسلمانان از آن عبرت گرفته و اختلاف ها و سلیقه های گوناگون را کنار بگذارند و در کنار هم وحدت داشته باشند.

مدیر حوزه علمیه استان قزوین بیان کرد: هفته وحدت فرصت مناسبی است تا مسلمانان حرکت های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و رفتارهای سیاسی و دشمن شناسی خود را براساس آموزه های پیامبر تنظیم کنند که در صورت تحقق این امر، قدرت مسلمانان به خوبی مشاهده می شود.

حجت الاسلام عباسی ضمن تبیین پیام های هفته وحدت خاطرنشان کرد: هفته وحدت پیام های ارزشمندی را برای مسلمانان به همراه دارد که از موارد آن می توان به محبت اشاره کرد چراکه پیامبر اعظم «رحمت للعالمین» بود؛ خشونت در بین مسلمانان از پلیدی های داعش است که با آموزه های پیامبر منافات دارد.

وی تصریح کرد: دشمن شناسی و دشمن ستیزی، تلاش و کوشش در حوزه های مختلف از جمله ایجاد اشتغال، وحدت در امور سیاسی، کمک به هم نوع و علم آموزی از جمله پیام های هفته وحدت برای مسلمانان محسوب می شود.

مدیر حوزه علمیه استان قزوین خاطر نشان کرد: وظیفه داریم تا به پیام های هفته وحدت بیشتر توجه کنیم که در این صورت بین مسلمانان تفرقه ایجاد نمی شود.

حجت الاسلام عباسی با بیان این نکته که مهم ترین عامل حفظ وحدت، ولایت مداری است، گفت: انسان به ولی امر جامعه به عنوان نقطه اتحاد جامعه اسلامی توجه ویژه داشته باشد.

در ادامه این گزارش امام جمعه موقت شهر قزوین بیان کرد: براساس تاریخ، سرزمین حجاز سرزمین قبیله ها و گروه های مختلف و پراکنده بود و در این سرزمین قبل از اسلام، حکومت متمرکزی وجود نداشت و روسای قبایل به صورت قبیله ای و طایفه ای در حجاز حکومت می کردند.

حجت الاسلام علی قابل ضمن بیان اینکه در سرزمین، یک طایفه با سایر طوایف در تضاد و درگیری بوده که این امر زمینه ساز یک تفرقه در این سرزمین شد، گفت: ۳۶۰ بت در اطراف کعبه وجود داشت و پیامبر اعظم، وحدت عملی و فکری را در بین مردم ایجاد کرد.

وی مطرح کرد: در وحدت فکری تمام خدایان دروغین را نفی و خدای واحد «لا اله الله» را معرفی کرد؛ یکی از اقدامات ارزشمند پیامبر اعظم (ص) در وحدت عملی، ایجاد عقد اخوت، برادری و عدالت بین مردم بود.

امام جمعه موقت شهر قزوین عنوان کرد: اخلاق نیک پیامبر موجب شد تا در جامعه وحدت شعاری و وحدت عملی محقق شود و نیروهای پراکنده حول یک محور (ایمان به خداوند و رسالت پیامبر اکرم) قرار گرفتند؛ این وحدت اسلام را از تفرقه به قدرت جهانی تبدیل کرد.

حجت الاسلام قابل با بیان اینکه هفته وحدت و ولادت پیامبر اعظم (ص) بهترین مصداق برای تلاش در مسیر وحدت است، گفت: باید به تبعیت از سنت پیامبر و قرآن کریم در محور وحدت اجتماع کنیم چراکه دشمن به دنبال تفرقه افکنی بین مسلمانان است.

وی به پیام های هفته وحدت اشاره و تصریح کرد: همه نیاز داریم تا به دامن اسلام برگردیم و صف واحدی در برابر توطئه گران داشته باشیم و حیات و عزت کشور در گرو وحدت حول محور تعالیم پیامبر اکرم (ص) است؛ امروزه روشن است که دشمن برای تقویت اهداف خود می کوشد و برای مقابله با این دشمن باید وحدت را در نظر بگیریم.

امام جمعه موقت شهر قزوین اضافه کرد: چرا باید به دشمن اجازه دهیم تا برای دست یابی به اهداف خود و علیه مسلمانان از درون جامعه اسلامی یار بگیرد؟

حجت الاسلام قابل تصریح کرد: اصول اعتقادی و قرآن کریم از مهم ترین ابزاری است که مسلمانان می توانند برای دفاع در برابر هربه های دشمن از آن استفاده کنند.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین نیز در دیدارهای خود با مسؤولان و مدیران استانی ارزش و اهمیت هفته وحدت را این گونه یاد می کند که : باید وحدت را بر اساس استانداردهای دینی مورد توجه قرار دهیم چرا که چنین نگرشی هرگز کارش به شکست کشیده نمی‌شود.

آیت الله عبدالکریم عابدینی به تشریح زمینه‌های وحدت‌بخش در قرآن پرداخته و تصریح می کند: خداوند در آیه ۱۰۱ سوره آل عمران فرموده هر کس به خدا تمسک جوید و به حق‌تعالی متصل شود، به راه راست هدایت شده است. هر فردی که با خداوند ارتباط برقرار کرد و وصل به باری‌تعالی شد و در ادامه افراد دیگری این رویکرد را دنبال کردند و با خداوند مرتبط شدند، وحدت شکل می‌گیرد.

وی عنوان می کند: آن چیزی که به وحدت موضوعیت و ارزش می‌دهد، «توحید» است و اگر وحدت از توحید سرچشمه بگیرد، قداست پیدا می‌کند و قابل تکیه است و قرآن نیز ما را به وحدت دعوت نکرد بلکه ما را به توحید دعوت کرده است.

امام جمعه شهر قزوین ابراز می کند: آنجایی که قرآن می‌گوید «ومن یعتصم بالله» و «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعًا» دعوت به توحید کرده است، اگر این دعوتِ به توحید را همه بپذیرند، انسجام و وحدت قوی‌تر می‌شود و هر عامل دیگری جز این را عامل وحدت قرار دهیم، از اهداف الهی دور شده‌ایم.

عابدینی به عوامل وحدت‌ بخش اشاره و با بیان اینکه نماز و قرآن عوامل وحدت محسوب می‌شوند، خاطرنشان کرد: به جای اینکه جناح‌ها در مقابل یکدیگر قرار بگیرند، سیره رسول گرامی اسلام (ص) را مطالعه کنند که چگونه آن حضرت با کفار و مشرکان ارتباط برقرار کردند تا آن‌ها را به اسلام هدایت کنند.

بنا به این گزارش، موضوع وحدت و توجه به آن دارای اهمیت است و در تبیین ارزش این موضوع می توان گفت که به راستی اگر وحدت کلمه در جامعه ای وجود نداشته باشد نمی توان شاهد رشد و پیشرفت در ان جامعه بود.

و چه خوب است تا با تفأل به آیات قرآن کریم و استفاده از رهنموردهای پیامبر اعظم (ص)، وحدت درونی را در خود حفظ کنیم تا دست زیاده خواهی های خارجی به کشور کوتاه باشد و چشم طمع بر یاوه گویی های خود ببندند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.