بنابر تحقیقات انجام شده از نکات قابل تأمل در عرصه صنعت گردشگری، رشد چشمگیر درآمد گردشگری حلال در سال‌های اخیر است.

شرط رونق گردشگری حلال توسعه امنیت سرمایه گذاری است

قدس آنلاین- بنابر تحقیقات انجام شده از نکات قابل تأمل در عرصه صنعت گردشگری، رشد چشمگیر درآمد گردشگری حلال در سال‌های اخیر است. چنان که درآمدهای حاصل از این حوزه در سال گذشته بیش از ۱۳ درصد کل درآمدهای صنعت گردشگری را به خود اختصاص داده است. همچنین پیش‌بینی می‌شود که این رقم تا سال ۲۰۲۰ به بیش از ۱۹۲ میلیارد دلار افزایش پیدا کند. این درحالی است که درحال حاضر کشور ما تنها سه درصد از بازار گردشگری حلال را در دست دارد.

یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر ضرورت بستر سازی برای حضور جدی‌تر در این بازار فراگیر و البته پر رقابت می‌گوید: پیش از تقویت و توسعه گردشگری حلال باید به گسترش صنعت و برند حلال در جامعه توجه شود. چنان که بنابر آمار موجود درحال حاضر با وجود آنکه در کشورهای اروپایی جمعیت مسلمانان کمتر از پنج درصد می‌باشند، در زمینه تهیه مواد غذایی بیش از ۳۵ درصد مردم این قاره به دنبال برندهای حلال هستند.

دکترمعصومه آقاپور علیشاهی با اشاره به رشد محسوس صنعت حلال در جهان می‌افزاید: ما باید اقتصاد حلال را در کشورمان رونق دهیم و بر همین اساس مناطق گردشگری را که در این حوزه‌ها فعال هستند، شناسایی و تقویت کنیم. این درحالی است که از ضعف‌های مشهود در گردشگری ما کاستی درحوزه ثبت برندهای معتبر حلال است. حال آنکه از زیر ساخت‌های مؤثر در رونق و گسترش صنعت گردشگری تقویت نگاه تجاری و اقتصادی به این عرصه می‌باشد.

این دکترای اقتصاد تأکید می‌کند: بی تردید از دلایل رونق گردشگری حلال در دیگر جوامع، بستر سازی لازم برای امنیت سرمایه گذاری است. چنان که رتبه امنیت سرمایه گذاری کشور ما دربین ۱۵۵ کشور جهان۱۳۲ می‌باشد. درحالی که رتبه مالزی در این مقوله زیر ۳۰ بوده و ترکیه رتبه‌ای کمتر از۷۰ را به خود اختصاص داده است. بنابراین کشور ما زمانی می‌تواند در صنعت گردشگری حلال توفیق جدی یابد که بسترهای لازم را در زمینه امنیت سرمایه گذاری فراهم سازد.

صادقی، مدیر بین المللی مؤسسه تحقیق وتوسعه گردشگری نیز با اشاره به ثمرات ثبت استانداردهای گردشگری حلال می‌گوید: درحال حاضر به دنبال تقویت صنعت حلال هستیم؛ چرا که در کشورهایی همانند مالزی که داعیه دار پیشگامی گردشگری حلال می‌باشند، همچنان جدی‌ترین محور در این مقوله به مسئله خوراکی‌ها و نوشیدنی حلال مربوط می‌شود. از این رو مطابق استانداردهای تدوین شده گردشگری حلال با کد ملی شماره ۱۹۹۳۳ که درسازمان استاندارد، سازمان جهانی مالکیت معنوی «وایپو» درژنو و سازمان همکاری‌های اسلامی به ثبت رسیده، موضوع صنعت حلال را با بیش از۲۰ زیر مجموعه شامل غذا، هتل، سلامت، صنایع دستی در نظر گرفته‌ایم که تمامی نیازهای گردشگر مسلمان را دربر می‌گیرد. البته این استانداردها از سوی سایر کشورهای اسلامی نیز مورد اقبال واقع شده است.

وی درپاسخ به اینکه با توجه به تدوین این گونه استانداردها چرا هنوز در جذب گردشگر با محوریت گردشگری حلال جایگاه چندان مطلوبی نداریم، خاطرنشان می‌کند:مقوله جذب گردشگر از مأموریت‌های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است و این نهاد باید استانداردهای تدوین شده را در قالب خدمات متعدد این حوزه تبیین و تعریف کند. همچنین همسو با برنامه‌های کلان سازمان یاد شده، ضروری است که در چارچوب آموزش‌های همگانی از سوی رسانه‌ها و با برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی، مقوله توجه به شأن و جایگاه گردشگران مسلمان در میان آحاد مردم تبلیغ و ترویج شود؛ چرا که به طور کلی گسترش رفاه و آرامش خاطر گردشگران در روند مسافرت خود از جنبه‌های نامریی رونق گردشگری حلال به شمار می‌آید.  

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.